Alternatywy zawodowe po kierunku fototechnik: praca w filmie. Droga rozwoju Alternatywy zawodowe po kierunku fototechnik: praca w filmie.
Kim jest fototechnik? Cztery lata pobierania nauk na tej drodze kształcenia dają uczniowi wiedzę umożliwiającą znalezienie posady w najróżniejszych zawodach z fotografią związanych. Prócz znajomości teorii w zakresie fotografii samej w sobie przyszły technik wystawiony jest na liczne wyzwania w postaci zajęć praktycznych – ma on styczność z wykonywaniem pracy w urozmaiconym środowisku: studio, ciemnia fotograficzna, tworzenie reportażu w wybranych lokacjach itd. Jak można zatem wywnioskować, absolwent kierunku fototechnik przygotowany jest do podjęcia się nie najprostszych zleceń. Co jednak w wypadku, gdy wykonywana praca nie jest do końca tym, czego szukaliśmy, a zależy nam na wykorzystaniu nabytej wiedzy i umiejętności?
Rozwiązanie Odpowiedź na zadane pytanie jawi się w branży filmowej. Rozwinięte wyczucie wraz z wiedzą bez wątpienia są nieocenionymi atutami w pracy na planie filmowym.
Przykładowe profesje - Reżyser obrazu - szef zespołu fotograficzno-operatorskiego, ustalający z reżyserem i scenografem kompozycję plastyczną kadru, oświetlenia i rodzaje stosowanych planów filmowych. Główne zadanie operatora obrazu to ustalanie kompozycji plastycznej kadru według koncepcji artystycznej reżysera. Jest odpowiedzialny za wszystko, co wiąże się z obrazem.
- Operator kamery - zwany też drugim operatorem, najbliższy współpracownik operatora filmowego, własnoręcznie obsługujący – pod jego kierownictwem – kamerę. Bezpośrednio wykonuje zdjęcia i odpowiada za kadrowanie. - Ostrzyciel – pracownik planu filmowego odpowiedzialny za ustawianie ostrości obiektywu kamery
- Operator Steadycam’u – osoba obsługująca przyrząd nazywany Steadycam’em, na którym umieszczana zostaje kamera. Zastosowanie tego urządzenia umożliwia płynne, miękkie przejścia obrazu. - Montażysta – jego zadaniem jest połączenie poszczególnych ujęć w odpowiedni sposób. Współpracuje ściśle z reżyserem, ustala on kolejność ujęć, decyduje o tym, jak długo mają trwać poszczególne sekwencje.
- Fotosista – fotograf zajmujący się dokumentacją kluczowych momentów na planach filmowych. Współpracuje z działem produkcji i PR, mając swój znaczny wkład przy promocji filmu. - Oświetleniowiec – dobiera odpowiednie oświetlenie. Nawet w czasie zdjęć wykonywanych w plenerze należy dokładne je dobrać. Aby uzyskać żądany efekt, odpowiednie natężenie i rozkład światła stosuje specjalne urządzenia.
Szkoły W Polsce dostępnych jest zaledwie kilka szkół umożliwiających studia pod kątem filmowym (Łódzka Szkoła Filmowa, Uniwersytet Śląski – Wydział Radia i Telewizji). Większość natomiast zalicza się do uczelni prywatnych (jak chociażby Akademia MultiArt, czy też Gdańska Szkoła Filmowa). Warto przeznaczyć trochę czasu i poświęcić go na poszukiwanie szkół/szkoleń dających sposobność rozwoju na drodze filmowej. Stały dostęp do wykwalifikowanych i doświadczonych wykładowców niesie ze sobą znacznie więcej korzyści, niż próby samodzielnego opanowywania sztuki filmu.