Przenośność numeracji metodą Onward Routing Jak ominąć operatorów macierzystych? Czy jest na to sposób? Błażej Pawlik Błażej Pawlik
Plan prezentacji Jak przenosić numery telefoniczne? Metody kierowania numerów przeniesionych OR, QoR, ACQ. Dlaczego są awarie kierowania i jak sobie z tym radzić? Dlaczego ACQ jest najlepsze? Skąd wziąć bazy danych o numerach? 3S Voice HUB. Pytania.
Jak przenosić numery telefoniczne? Definicje: Kim jest Operator Macierzysty. Kim jest Biorca/ Świadczący obecnie usługę. Umowy udostępnienia psują wiele! Duży op. udostępnia fragment „swojej numeracji” mniejszemu op. Mniejszy udostępnia całość „swojej numeracji” większemu op. (m innymi do rozgłoszenia) Jak się porozumiewać? BNP Mailowa wymiana komunikatów PLI-CBD Wnioski papierowe
Metody przenoszenia OR, QoR, ACQ. OR (Onward Routing) 1) Sieć rozpoczynająca kieruje połączenia do Macierzystego 2) Operator macierzysty dopisuje RN Biorcy i kieruje do sieci biorcy w postaci RN+KNA (przykład C3143322512122) Każde połączenie przechodzi przez Macierzystego (macierzysty kieruje w postaci) QoR (Query on Release) 1) Sieć rozpoczynająca kieruje połączenie do Macierzystego. 2) Operator Macierzysty zwraca do sieci rozpoczynającej rozłączenie z kodem przyczyny oznaczającym, że numer jest przeniesiony. 3) Sieć rozpoczynająca kieruje inną trasą lub pyta serwera CBD. 4) Sieć rozpoczynająca kieruje połączenie do sieci właściwego biorcy w formacie RN +KNA ACQ (All Call Query) 1) Przed każdym połączeniem jest wykonywane zapytanie do bazy CBD 2) Sieć rozpoczynająca kieruje połączenie do sieci właściwego biorcy w formacie RN +KNA
Kierowanie połączenia.
Dlaczego są awarie kierowania i jak sobie z tym radzić? OR Macierzysty kieruje na niepoprawny numer RN. Brak kierowania na cały RN w danej SN. Mały macierzysty po prostu nie potrafi dopisać RN. ACQ Błędnie wpisany RN biorcy do bazy danych.
Dlaczego ACQ jest najlepsze? A może nie jest? Przecież OR jest dobre?! Zalety ACQ Najszybsze kierowanie do właściwego biorcy. Zmniejszenie zajętości szczelin. Nie tracimy opłaty tranzytowej. Brak opłaty tranzytowej/ mniejsza opłata tranzytowa Połączenia działają nawet w przypadku awarii macierzystego. Mniej zapętleń. Wady ACQ Wydajność central/ Jakość oprogramowania central. Pielęgnacja baz danych.
Skąd wziąć bazy danych numerów? UKE PLI-CBD (część CBD) Przetarg na PLI-CBD 2. Otwarcie ofert 26 września. Kupić. Drogo?! Importować od operatorów. Trudno. Pracochłonne. A może wcale o to nie zabiegać. Skorzystać z usług bardziej doświadczonych?
3S Voice HUB
3S Voice HUB zalety Obecne Przyszłe (planowane) Partner dostaje pełną stawkę za zakańczanie połączeń we własnej sieci. Nic nie traci poprzez podłączenie. 3S Voice HUB to nie jest węzeł darmowej wymiany ruchu! Obsługa merytoryczna procesów przeniesienia. Kontakty z innymi operatorami. Synchronizacja baz danych członków HUB’a * Partner kieruje w jedno miejsce i nie martwi się… Niższa opłata tranzytowa. Dostęp do dużej bazy numerów przeniesionych. Część ruchu zamknie się HUB’ie. Niższa opłata tranzytowa. Dostęp do pozostałych usług 3S Voice. Wiele węzłów ETTH L2: Warszawa: LIM; Śląsk: PSE, 3S, 4DC; Kraków: Królewska. Przyszłe (planowane) Reprezentacja przed UKE i większymi operatorami i imieniu Partnera. Ładowanie do UKE (CBD) danych w imieniu Partnera.
Zakończenie Dziękuję za uwagę: Błażej Pawlik Pytania? b.pawlik@3s.pl 32 428 85 03; 661 182 692 Pytania?