Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Prezentacja systemu organizowania interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy w Polsce Liliana Krzywicka Rada Ekspertów ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Organizacje pozarządowe
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Prawo administracyjne
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
Komenda Miejska Policji w Toruniu. Przemoc w rodzinie jest jednym z najgroźniejszych zjawisk patologicznych. Powoduje ona destrukcję rodziny i ma negatywny.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Zespoły Interdyscyplinarne. Samorząd = wspólnota osób Samorząd terytorialny = wspólnota osób zamieszkujących wspólne terytorium.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W POZNANIU Rekomendacje dotyczące zmian przepisów prawa w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie Poznań, 2013.
Zmiana standardów pracy grupy roboczej PROPOZYCJE.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
O ochronie danych osobowych
O ochronie danych osobowych
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Ochrona danych osobowych
O ochronie danych osobowych
Komisje Dialogu Obywatelskiego
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Zespoły interdyscyplinarne Grupy robocze

Instrukcja Slajdy oznaczone numerem i literą „a” zawierają dodatkowy komentarz do slajdu znajdującego się powyżej.

I. Zespół interdyscyplinarny Art. 6. 1. Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego 2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym: 4) tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

II. a - Skład zespołu interdyscyplinarnego Art. 9a. ustawy 3. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele: 1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; 2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych; 3) Policji; 4) oświaty; 5) ochrony zdrowia; 6) organizacji pozarządowych.

II. a - Skład zespołu interdyscyplinarnego Skład zespołu interdyscyplinarnego jest ściśle określony przepisami ustawy, niemniej są sytuacje, w których powołanie zespołu w wymienionym składzie nastręcza trudności. Szczególnie dotyczy to obecności w zespole przedstawiciela organizacji pozarządowych. Jego brak jest uzasadniony tylko w sytuacji gdy w gminie nie działa organizacja pozarządowa, która w swojej działalności statutowej ma zawarte działania związane z obszarem, przeciwdziałania przemocy, wsparcia rodziny itp., a także nie ma możliwości nawiązania współpracy z funkcjonującymi w regionie organizacjami działającymi w powyższym obszarze.

III. Skład zespołu interdyscyplinarnego 4. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi. 5. W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ust. 3, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Jeżeli nie ma możliwości włączenia do zespołu przedstawiciela kuratorskiej służby sądowej, w składzie zespołu może się znaleźć kurator społeczny.

IV. Zespół Interdyscyplinarny cd. Art. 9a 6. Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego jest wybierany na pierwszym posiedzeniu zespołu spośród jego członków.

IV. a - Zespół Interdyscyplinarny cd. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wskazuje, kto i kiedy wybiera przewodniczącego zespołu, nie wspomina natomiast nic o jego zastępcy. W praktyce w wielu przypadkach na pierwszym posiedzeniach zespołu wybierani są również zastępcy przewodniczącego. W związku z tym, że przepis prawny w żaden sposób nie reguluje powyższej sytuacji, należy uznać, że zgodne z prawem jest gdy przewodniczący zespołu interdysycyplinarnego imiennie upoważni innego członka zespołu, do działaniu w jego imieniu jako jego zastępca.

V. Tworzenie grupy roboczej Art. 9a 10. ustawy  Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach. Grupy robocze może tworzyć: zespół interdyscyplinarny, przewodniczący zespołu na podstawie imiennych upoważnień członków zespołu do powoływania w ich imieniu grup roboczych.

VI. Skład grupy roboczej Art. 9a. 11. W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele: 1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; 2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych; 3) Policji; 4) oświaty; 5) ochrony zdrowia. 12. W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

VI. a - Tworzenie grupy roboczej W skład grupy roboczej może wchodzić kurator, w jej skład nie wchodzi natomiast prokurator. Wyłączenie prokuratora ze składu grupy roboczej wynika z faktu, że grupa tworzona jest w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w indywidualnych przypadkach. W sytuacji powzięcia podejrzenia o popełnieniu przestępstwa i zawiadomieniu o tym wskazanych w ustawie podmiotów mogłaby powstać wątpliwość co do bezstronności prokuratora działającego w grupie roboczej. W przypadku gdy zespół interdyscyplinarny jest jednocześnie grupą roboczą, a w jego skład wchodzi prokurator, do realizacji zadań grupy roboczej należy go wyłączyć ze składu.

VI. a (cd.) - Tworzenie grupy roboczej Skład grupy roboczej ustala się w zależności od potrzeby w rozpatrywanym, indywidualnym przypadku. Uzasadnione jest nie powołanie w skład grupy roboczej przedstawiciela oświaty, w sytuacji, gdy w rodzinie nie ma dzieci, lub są to dzieci nie objęte obowiązkiem szkolnym, albo nie powołanie przedstawiciela GKRPA jeżeli w środowisku nie występuje problem alkoholowy. Niemniej nie powołanie w skład grupy roboczej przedstawiciela jednego z podmiotów wskazanych (tzn. obowiązujących) w art. 9a ust. 11 ustawy powinno zostać uzasadnione na piśmie.

VII. Zadania zespołu interdyscyplinarnego Art. 9b 2. Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 i 5, oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności przez: 1) diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie; 2) podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku; 3) inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie; 4) rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym; 5) inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.

VIII. Zadania grupy roboczej Art. 9b 3. Do zadań grup roboczych należy, w szczególności: 1) opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie; 2) monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy; 3) dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.

VII. a -Zadania zespołu interdyscyplinarnego VIII VII. a -Zadania zespołu interdyscyplinarnego VIII. a - Zadania grupy roboczej Zadania zespołu interdyscyplinarnego różnią się od zadań grupy roboczej. W związku z zapisem, że zespół może (czyli nie musi) tworzyć grupy, w sytuacji gdy zespół interdyscyplinarny jest jednocześnie grupą roboczą, wykonuje zadania grupy roboczej.

IX. Zespół Interdyscyplinarny cd. Art. 9a 7. Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

IX. a - Zespół Interdyscyplinarny cd. Zarówno spotkań grup roboczych, jak i spotkań zespołu wykonującego zadania grupy roboczej nie można traktować jako spotkania wyczerpujące zapis art. 9a ust. 7, który wyraźnie mówi, że nie rzadziej niż co 3 miesiące mają się odbywać spotkania zespołu interdyscyplinarnego.

Zespół Interdyscyplinarny Grupa Robocza przetwarzanie danych Art. 9c. 1. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 3, mogą przetwarzać dane osób dotkniętych przemocą w rodzinie i osób stosujących przemoc w rodzinie, dotyczące: stanu zdrowia, nałogów, skazań, orzeczeń o ukaraniu, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, bez zgody i wiedzy osób, których dane te dotyczą. Należy pamiętać, że na administratorze danych spoczywa wynikający z art. 40 ustawy o ochronie danych osobowych obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych

Zespół Interdyscyplinarny Grupa Robocza zachowanie poufności Art. 9c. 2. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych zobowiązani są do zachowania poufności wszelkich informacji i danych, które uzyskali przy realizacji zadań, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 3. Obowiązek ten rozciąga się także na okres po ustaniu członkostwa w zespole interdyscyplinarnym oraz w grupach roboczych. Członkowie zespołu i grup roboczych muszą mieć imienne upoważnienie do przetwarzania danych wydane administratora danych (ADO), Oświadczenia o zachowaniu poufności danych wymagane ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie są uzupełnieniem do wymaganych ustawą o ochronie danych osobowych (art. 37) upoważnień.

Zespół Interdyscyplinarny Grupa Robocza zachowanie poufności Art. 9c. 3. Przed przystąpieniem do wykonywania czynności, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 3, członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych składają organowi, o którym mowa w art. 9a ust. 2, oświadczenie o następującej treści: "Oświadczam, że zachowam poufność informacji i danych, które uzyskałem przy realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie oraz, że znane mi są przepisy o odpowiedzialności karnej za udostępnienie danych osobowych lub umożliwienie do nich dostępu osobom nieuprawnionym.". Członkowie grup roboczych składają oświadczenie przed przystąpieniem do wykonywania czynności w każdym indywidualnym przypadku. W sytuacji, gdy w pracach grup roboczych osoby biorą udział w więcej niż jednym przypadku, mogą złożyć oświadczenie 1 raz, ale w protokole z pierwszego spotkania grupy roboczej musi znaleźć się adnotacja, że dana osoba wymagane ustawą oświadczenie już złożyła.