Czym jeździli nasi dziadkowie? Motoryzacja w czasach II wojny światowej
Pierwszym eksponatem na mojej liście jest produkowany w latach 1936-1941 - BMW 326. Był to pierwszy czterodrzwiowy samochód BMW, uważany za jeden z najnowocześniejszych w tamtych czasach – pierwsze auto z aerodynamiczną karoserią, hydraulicznym układem hamulcowym i ukrytym kołem zapasowym. Pomimo dość wygórowanej ceny jego sprzedaży wyprodukowano łącznie aż 15 949 sztuk.
Mercedes 170v Czarny 1938 Samochód skierowany był do szerokiego odbiorcy i przygotowany do masowej produkcji. Stosowano przy tym różne rozwiązania karoserii samochodu: limuzyna 2 i 4 drzwiowa, kabriolet-limuzyna 2 i 4 drzwiowa oraz kabriolet typu A i B. Model 170V odniósł sukces marketingowy i stał się tym samym najliczniej produkowanym samochodem osobowym koncernu Daimler-Benz AG do wybuchu II wojny światowej, a następnie modelem wyścigowym programu produkcyjnego firmy w okresie powojennym.
Gaz-69 - Radziecki samochód terenowy produkowany w latach 1952 do 1972 Był podstawowym lekkim samochodem terenowym w wojskach i służbach bloku państw socjalistycznych W siłach zbrojnych większości krajów Układu Warszawskiego zastąpiony przez samochody UAZ-469. Nadal jest na wyposażeniu kilku armii i prawdopodobnie jest produkowany w Korei Północnej. GAZ-69 produkowany był licencji przez ARO w Rumunii jako Muscel M-59, później zmodernizowany jako Muscel M-461.
GAZ-67 - Czapajew Radziecki samochód terenowy z okresu II wojny światowej i lat powojennych produkowany w Fabryce Samochodów im. W. Mołotowa w Gorkim. Służył do przewozu 4-6 osób lub ładunku o masie do 400 kg, a także do holowania dział małego kalibru. Niektóre egzemplarze były uzbrojone w ciężki karabin maszynowy Maxim 7,62 mm. Do produkcji seryjnej samochód GAZ-64 wszedł w sierpniu 1941 roku. Produkcję zakończono w 1953 roku. Samochód GAZ-67 był produkowany dla potrzeb wojska i był samochodem uniwersalnym. Samochody GAZ-67 i GAZ-67B były powszechnie używane w Armii Czerwonej.
SDKFZ 222 - Leichter Panzerspähwagen To seria samochodów pancernych z napędem na cztery koła, produkowanych w Niemczech w latach 1935 – 1944. Jest to wierna kopia pojazdu odtworzona przy wykorzystaniu oryginalnych elementów.
VW KDF Terenowy pojazd rozpoznania i dowodzenia. Wszedł do użytku w czasie napadu na Polskę. Do końca wojny wyprodukowano prawie 55 tysięcy tych samochodów. Pojazd uczestniczył w walkach na wszystkich frontach i radził sobie prawie na każdym terenie. Nawet Amerykanie i Brytyjczycy wykorzystywali go, gdy zdołali przejąć jakiś egzemplarz.
T-34/85 – czołg średni konstrukcji radzieckiej Czołg wszedł do produkcji seryjnej na początku 1944. Od swojego poprzednika różnił się głównie działem o większym kalibrze i nową trzyosobową wieżą. Nowe czołgi zaczęły trafiać do jednostek pancernych w połowie 1944. Początkowo otrzymywały je jednostki gwardyjskie. W miarę rozwoju produkcji, następowała stopniowa wymiana sprzętu w innych oddziałach. Po wprowadzeniu nowych typów czołgów, od drugiej połowy lat 50-tych, przesuwano je stopniowo najpierw do dywizji II rzutu, a następnie do dywizji skadrowanych i rezerwowych, gdzie pełniły rolę czołgów bezpośredniego wsparcia piechoty. Po wojnie był eksportowany do wielu krajów świata. W uzbrojeniu niektórych krajów znajdują się do dziś.
Opel Blitz 3t Była to najpopularniejsza niemiecka ciężarówka II wojny światowej.
BMW R72 Przerobiona na wermachtowski motocykl BMW R71 Motocykle z koszem to jeden z najpopularniejszych środków transportu niemieckiej armii. Bmw R 71 produkowany był od 1938 roku głównie na potrzeby wojsk III Rzeszy. Często używany jako pojazd patrolowy, lub jako osłona konwoju Dostępnych jest 6 takich samych motocykli.
Sokół 1000 (wojskowy) – 1936r. Prototyp. Jedyny zachowany egzemplarz na świecie.
Wszystkie wymienione powyżej eksponaty obecnie znajdują się w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach http://www.muzeum-motoryzacji.com.pl
Wykonała: Sylwia Sadłowska klasa 3c