AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Agresja i przemoc wśród uczniów
Hasło promujące życie bez agresji.
Drogi Rodzicu! Nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy….
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Agresja wśród dzieci i młodzieży
Uzależnienia a rozwój dziecka
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Agresja i przemoc u dzieci.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Razem Przeciw Przemocy
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
STOP – przemocy i agresji
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
przypadku prześladowania
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Spotkanie z pedagogiem szkolnym Tematyka spotkania Część 1. Zjawisko przemocy i agresji słownej Część 2. Spędzanie czasu wolnego z dzieckiem.
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
„Jak rozmawiać z osobą stosującą przemoc
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
KINGA REJ V G.
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
PRZEMOC I AGRESJA.
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY

Agresja Świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szeroko rozumianej szkody-fizycznej lub psychicznej. Agresja jest często, lecz nie zawsze, sposobem wyrażania złości. W szczególnych warunkach agresja może przeradzać się w przemoc.

Przemoc To wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem (fizycznej, emocjonalnej, społecznej, duchowej). Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy osoba słabsza (ofiara) poddawana jest przez dłuższy czas negatywnym działaniom osoby lub grupy osób silniejszych.

Różnice? -przemoc jest długotrwała, -występuje przewaga sprawcy nad ofiarą (sprawca to np. ktoś starszy, silniejszy, mający większe możliwości, ktoś, kogo kochamy) -dochodzi w niej do wyodrębnienia się wyraźnych ról: sprawcy, ofiary i świadka przemocy: zazwyczaj pozostają one na stałe w swoich rolach, -w jej przebiegu następują fazy zaostrzenia i fazy względnego spokoju, w których możemy mieć wrażenie, że problem uległ rozwiązaniu -przemoc powoduje poważne konsekwencje dla psychiki człowieka -przemoc sama się nie kończy

Podobieństwa? Zachowanie agresywne i przemoc mogą: -zawierać intencje: "zaraz ci dołożę", "popamiętasz", "myślisz, że jesteś taki mocny - przekonasz się, że nie...", "nauczę cię rozumu", "zapamiętaj człowieku", -naruszać prawa i dobra jednostki poprzez: bicie, popychanie, obrażanie, gryzienie, kopanie, wyzywanie, krzyczenie, wyzwiska, itp., powodować ból, cierpienie oraz szkody jest nakierowana na obiekt, który ma "oberwać".

Przyczyny: Przyczyny tkwiące w rodzinie: brak ciepła, zaangażowania, zainteresowania sprawami swego dziecka, pobłażliwość i przyzwolenie na stosowanie agresji wobec innych, brak jasnego przekazu, co jest dobre, a co złe, brak jasno wyznaczonych granic - jak dziecku wolno się zachowywać, a jak nie, stosowanie agresji i przemocy przez rodziców w kontaktach między dorosłymi i w stosunku do samego dziecka wychowanie w duchu „dziecko nie ma głosu", rozwiązywanie konfliktów i napięć domowych metodami „siłowymi", kryzysy domowe, podwójne wzorce zachowań (co innego się mówi, co innego robi), temperament dziecka.

Przyczyny: Przyczyny istniejące w szkole hałas, mała przestrzeń i ograniczona ruchliwość, czas spędzony głównie w sposób ukierunkowany, zbyt wiele sytuacji bez możliwości wyboru, wycofania się z pracy grupy, mało uwagi poświęconej rozładowaniu napięć podczas lekcji, anonimowość uczniów i nauczycieli, brak poczucia współodpowiedzialności u uczniów za życie szkoły

Przyczyny: Wpływ grupy rówieśniczej Dzieci mogą przyłączyć się do prześladowania kolegów, ponieważ: naśladują osobę z grupy, ocenianą przez nich pozytywnie (odważna, silna), widzą, że używający przemocy uczeń odnosi korzyści, nie traci swej popularności, naśladowany uczeń stosujący przemoc nie spotyka się z negatywnymi konsekwencjami za strony dorosłych, w grupie rozmywa się odpowiedzialność (jeżeli jest się jednym z wielu odpowiedzialność słabnie i zmniejsza się poczucie winy), długotrwałe dokuczanie ofierze powoduje, że uczniowie zmieniają do niej swój stosunek, prześladowanie ofiary czyni ją w oczach dzieci mniej wartościową, zasługującą na taki los, poczucie winy maleje, wyrzuty sumienia słabną

Przyczyny: Wpływ mediów Oglądanie aktów przemocy wpływa na uczenie się przez dzieci agresywnych zachowań. Dzieci wyraźniej uczą się zachowań agresywnych, gdy pokazywana forma przemocy: przynosi sprawcy satysfakcję, nagrodę lub nie jest ukarana, jest demonstrowana przez atrakcyjną osobę, z którą dziecko może się łatwo utożsamić, jest dokonywana jednocześnie przez wiele osób, jest usprawiedliwiona wyższymi racjami społecznymi, jest przedstawiona jako aprobowana społecznie, jest pokazana realistycznie i atrakcyjnie (można ją naśladować).   Media obniżają poziom empatii, współczucia u dzieci dla ofiar oraz podwyższają próg tolerancji wobec przemocy, szczególnie gdy: nie pokazują cierpienia, krzywdy ofiary przemocy, nie ukazują negatywnych skutków przemocy.

Rodzaje zachowań agresywnych i przemocowych Agresja i przemoc fizyczna Agresja i przemoc psychiczna Agresja i przemoc słowna Autoagresja

Agresja i przemoc fizyczna Wszelkiego rodzaju działania, zachowania wobec drugiej osoby powodujące nieprzypadkowe urazy. Przykłady: popychanie, odpychanie, obezwładnianie, przytrzymywanie, policzkowanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką i pięściami, bicie przedmiotami, ciskanie w kogoś przedmiotami, parzenie, polewanie substancjami żrącymi, użycie broni, porzucanie kogoś w niebezpiecznej okolicy, nieudzielanie koniecznej pomocy.

Agresja i przemoc psychiczna Rozmyślne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej, zachowanie dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka, w tym zaburzenia osobowości. Przykłady: wyśmiewanie poglądów, religii, pochodzenia, narzucanie własnych poglądów, karanie poprzez odmowę uczuć, zainteresowania, szacunku, stała krytyka, wmawianie choroby psychicznej, izolacja społeczna(kontrolowanie i ograniczanie kontaktów z innymi osobami), domaganie się posłuszeństwa, ograniczanie snu i pożywienia.

Agresja i przemoc słowna Wyrażanie negatywnych uczuć zarówno formą jak i treścią wypowiedzi. Przykłady: przekleństwa, sprzeczki, krzyki, ale również podniesiony ton głosu, wyśmiewanie, przesadne wyolbrzymianie porażek, poniżanie (również w żartach, stosowanie określeń niekoniecznie wulgarnych, acz uwłaczających np. jełopku, niezdaro.

Autoagresja Autoagresja to działanie lub szereg działań mających na celu spowodowanie psychicznej albo fizycznej szkody, jest to agresja skierowana "do wewnątrz". Przykłady: pocięte, pokłute ciało, szereg oparzeń, połykanie ostrych przedmiotów, anoreksja, bulimia, celowe powodowanie chorób.

Skutki agresji i przemocy Ofiary agresji i przemocy przeżywają poczucie poniżenia i upokorzenia, lęk, rozpacz i smutek. Czują się osamotnione, bezradne i bezsilne. Wstydzą się i czują się winne, że nie potrafią sobie poradzić. Długotrwałe pozostawanie w takiej sytuacji może prowadzić do zaburzeń somatycznych, często poważnych schorzeń, ale przede wszystkim pozostawia przeważnie trwały uraz psychiczny.

Skutki agresji i przemocy Sprawcy przemocy utrwalają sposób agresywnych zachowań na przyszłość, co prowadzi do obniżania się poczucia odpowiedzialności za własne działania, skłonność zachowań aspołecznych oraz łatwe wchodzenie w konflikty z prawem.

Skutki agresji i przemocy Świadkowie przemocy, którzy nie potrafili się jej skutecznie przeciwstawiać, przeżywają dezorientację, poczucie winy, niezadowolenie oraz pretensje do siebie. Uczą się bierności, bezradności i braku reagowania w trudnych sytuacjach.

Sposób walki z agresją Ważne abyś: Wykazał zrozumienie Był zainteresowany Dał wsparcie Akceptował Miał nieprzebrane pokłady cierpliwości Był pomocny Okazał empatię Otoczył opieką Był czuły Darzył życzliwością Był konsekwentny

Dziękuję za uwagę Małgorzata Zagożdżon