Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka Dobra pochwała Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Negatywna informacja zwrotna Pozytywna informacja zwrotna
Negatywna informacja zwrotna Zwracanie uwagi Napominanie Narzekanie Karanie KONFLIKT
Pozytywna informacja zwrotna Mocne strony Postęp w działaniu Pozytywne zachowanie ZMIANA ZACHOWANIA
Cechy dobrej pochwały Odwołuje się do konkretnego wytworu Opisuje to co widzimy Jasna i prosta Jednoznaczna Krótka Odnotowuje postępy Natychmiastowa
Konstrukcja dobrej pochwały Opisz, co widzisz lub opisz zachowanie dziecka Przepisałeś bez błędu. Brawo! Schowałeś kleje i kredki. Świetnie! Siedzisz spokojnie; potrafisz czekać. Super! Pozmywałeś naczynia. Wykleiłeś obrazek starannie. Świetnie!
Konstrukcja dobrej pochwały Opisz, zachowanie dziecka i opisz co czujesz Zasłoniłeś buzię jak ziewałeś. To mi się podoba! Pomyślałeś o koledze biorąc deser. Jestem z Ciebie dumna! Pamiętałeś o obietnicy. Bardzo mi miło! Pracowałeś do końca. Jestem z Ciebie zadowolona!
Konstrukcja dobrej pochwały Opisz, co widzisz i określ to jednym słowem Przyszedłeś na czas. To jest PUNKTUALNOŚĆ. Pomogłeś koledze posprzątać. To jest bycie KOLEŻEŃSKIM. Od 20 minut pracujesz nad tym ćwiczeniem. To się nazywa WYTRWAŁOŚĆ.
Komunikat, ale nie pochwała N: Nareszcie zrobiłeś to ćwiczenie. U: Ale przecież wcześniej też się starałem. N: Nigdy się nie spóźniasz. Świetnie! U: Nie wolno mi się spóźnić, bo będzie rozczarowana. To trudne … N: Zawsze masz dobre pomysły. U: Teraz zawsze muszę mieć dobry pomysł. Nie dam rady.
Komunikat, ale nie pochwała N: Nie uderzyłeś kolegi. Brawo! U: Chyba mi nie wierzy. A może ze mnie żartuje. N: Zrobiłaś całe zadanie, ale ile tutaj błędów. U: Tak się starałam i znowu mi nie wyszło. N: Zrobiłaś to prawie jak Twoja koleżanka. U: Nie ma co się starać, nigdy nie dorównam Ani.
Komunikat, ale nie pochwała N: Udało ci się zrobić pracę w wyznaczonym czasie. U: Po prostu miałem szczęście. N: Dzisiaj dobrze. U: A zawsze źle. N: Odrobiona praca. Jak chcesz to potrafisz. U: Ja chcę, tylko czasami nie potrafię.
Komunikat, ale nie pochwała N: Mogłabyś tak zawsze. U: I znowu wyrzut, a ja naprawdę czasami nie mogę ... N: Całkiem nieźle. U: To dobrze czy źle?
Zalety pochwały Pochwała jest: Zauważeniem ucznia Pozytywną informacją zwrotną Wzmocnieniem Nagrodą Zachętą
Jeżeli chwalimy dzieci za zachowania pożądane, uzyskujemy więcej zachowań pożądanych. Wzmacniamy je pozytywnie.
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.” Janusz Korczak Dziękuję za uwagę