Młoda Polska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz dworu polskiego w literaturze
Advertisements

Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
MŁODA POLSKA Planty o świcie: Stanisław Wyspiański
Wybrane przykłady dzieł sztuki
Książki mistrzów pędzla
CZYM JEST IMPRESJONIZM ?.
Sentymentalny spacer po Starych Powązkach
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
Stanisław Wyspiański Stanisław Wyspiański ( )
IMPRESJONIZM W SZTUCE I LITERATURZE
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Impresjonizm.
Zainspirowani barokiem
Ołtarz ojczyzny (Rzym)
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
IDEAŁ KOBIECEGO PIĘKNA
PRZY KAWIARNIANYCH STOLIKACH ...
Pieter Bruegel „Miesiące”
Olga Boznańska.
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
- izmy na przełomie wieków
Młoda Polska synteza epoki.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
w malarstwie i literaturze
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
Młoda Polska.
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Śmierć w aforyzmach.
Śniadanie, jako inspiracja artystów różnych epok.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Przewrót w malarstwie europejskim
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Kultura i gospodarka II Rzeczpospolitej
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Zuzanna stolc.  Urodził się 8 stycznia 1884 w Stryju, na terenie Austro-Węgier. Był jedynym synem, a siódmym z kolei dzieckiem Julii z Ogonowskich i.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
LAUREACI NAGRODY NOBLA
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,

Prądy modernistyczne Vincent van Gogh Taras kawiarni w nocy, 1888.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
GALERIA SŁYNNYCH POLAKÓW
KONSTYTUCJA 3 MAJA.
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Impresjonizm.
98 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
Lwów Cmentarz Łyczakowski Część 3
Kultura przełomu XIX i XX w.
Zapis prezentacji:

Młoda Polska

RAMY CZASOWE EPOKI Historycy literatury za początek epoki uznają kilka dat. Wszystkie one mają charakter umowny. 1890 rok- do głosu dochodzi nowe pokolenie twórców 1891 rok- wydanie pierwszego tomu „Poezji” Kazimierza Przerwy - Tetmajera.

Koniec epoki 1914-wybuch I wojny światowej 1918- odzyskanie przez Polskę niepodległości

NAZWA EPOKI Nazwa Młoda Polska została utworzona na wzór innych określeń funkcjonujących w tym czasie w Europie, np. Młode Niemcy, Młoda Skandynawia.

Inne nazwy epoki Modernizm- oznaczał sztukę nowoczesną Neoromantyzm- podkreślał podobieństwo do twórczości epoki romantyzmu Fin de siecle- oznaczał schyłek wieku Dekadentyzm- przekonanie o bezsensowności ludzkiej egzystencji, nastroje smutku, zniechęcenia, nudy, rozczarowania

Charakter epoki ♦ dynamiczny rozwój przemysłu ♦ napięcia społeczne wywołane skomplikowaną sytuacją polityczną i narodową w Europie ♦ zmiany o trudnych do przewidzenia konsekwencjach ♦ niepewność, lęk, pesymizm, zobojętnienie ♦ natura lub sztuka sposobem na przezwyciężenie pesymizmu i bierności

Cyganeria (Bohema) Środowisko artystyczne (skupiało poetów, dramaturgów, malarzy, aktorów). Ich zachowanie odbierane było jako bunt wymierzony przeciwko filistrom- mieszczanom, których oskarżano o przestarzałe, nietolerancyjne poglądy. Wyznawali zasadę sztuka dla sztuki. Działalności artystycznej nie można narzucać żadnych wymagań.

Filozofowie

Artur Schopenhauer Świat jest padołem nieszczęść i płaczu. Nie wierzył on w możliwość osiągnięcia szczęścia. Uważał, że życie ludzkie jest męką oraz ciągłym niezaspokojeniem. Świat jest padołem nieszczęść i płaczu. 9

Fryderyk Nietzsche Ze szkoły wojennej życia. Co mnie nie zabija, Uznał, że ludzie nie są sobie równi, a jednostkom wybitnym przysługują przywileje i specjalne prawa. Ze szkoły wojennej życia. Co mnie nie zabija, to czyni mnie mocniejszym. 10

Henri Bergson Trzeba działać jak człowiek myślący , trzeba myśleć jak Stwierdził, że bezustannie zmieniającą się rzeczywistość można poznawać tylko dzięki intuicji. Trzeba działać jak człowiek myślący , trzeba myśleć jak człowiek czynu. 11

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Pisarze i poeci Kazimierz Przerwa-Tetmajer

Jan Kasprowicz

Stefan Żeromski

Władysław Reymont

Leopold Staff

Gabriela Zapolska

Kierunki w sztuce Młodej Polski: Impresjonizm Symbolizm Secesja

Impresjonizm utrwala chwile, nastrój ukazuje rzeczywistość taką, jaka jest gra światła z cieniem zbliżenie, nieostre kontury ciepłe, pastelowe barwy Przedstawiciele: Claude Monet, Edgar Degas, Auguste Renoir, Władysław Podkowiński, Olga Boznańska

August Renoir Śniadanie wioślarzy

Monet: cykl Lilie wodne.

C. Monet Japoński mostek w Giverny

C. Monet Dworzec Saint- Lazare

Edgar Degas Primaballerina

E. Degas Szkoła baletowa

Władysław Podkowiński Dzieci w ogrodzie

Symbolizm świata nie da się ukazać dosłownie istotą sztuki jest nie rzeczywistość widziana, lecz odczuwana posługiwanie się wieloznacznymi symbolami i ekspresyjnymi zestawieniami kolorów Przedstawiciele: Paul Gauguin, Gustave Moreau, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer

P. Gauguin Autoportret z Żółtym Chrystusem P. Gauguin Żółty Chrystus

Gustave Moreau Prometeusz Gustave Moreau Orfeusz Gustave Moreau Prometeusz

Jacek Malczewski Melancholia

Józef Mehoffer Dziwny ogród

Sztuka secesyjna styl odrzucający dotychczasowe tendencje w sztuce integracja różnorodnych sztuk stałe elementy dekoracyjne, subtelna kolorystyka, giętkie długie linie rośliny o wybujałych łodygach- lilie, irysy smukłe postacie kobiece, pawie, łabędzie, węże, ważki, motyle sztuka użytkowa Przedstawiciele: Stanisław Wyspiański, Alfons Mucha

Stanisław Wyspiański Macierzyństwo

S. Wyspiański Paw

S. Wyspiański Autoportret z żoną S. Wyspiański Caritas

Alfons Mucha Pory roku- wiosna Goździk

Prezentacja opracowana na podstawie: ♦ Słowa na czasie Prezentacja opracowana na podstawie: ♦ Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego. ♦ google grafika/dzieła sztuki obrazy ♦ pl.wikipedia.org Anna Guziak