Młoda Polska
RAMY CZASOWE EPOKI Historycy literatury za początek epoki uznają kilka dat. Wszystkie one mają charakter umowny. 1890 rok- do głosu dochodzi nowe pokolenie twórców 1891 rok- wydanie pierwszego tomu „Poezji” Kazimierza Przerwy - Tetmajera.
Koniec epoki 1914-wybuch I wojny światowej 1918- odzyskanie przez Polskę niepodległości
NAZWA EPOKI Nazwa Młoda Polska została utworzona na wzór innych określeń funkcjonujących w tym czasie w Europie, np. Młode Niemcy, Młoda Skandynawia.
Inne nazwy epoki Modernizm- oznaczał sztukę nowoczesną Neoromantyzm- podkreślał podobieństwo do twórczości epoki romantyzmu Fin de siecle- oznaczał schyłek wieku Dekadentyzm- przekonanie o bezsensowności ludzkiej egzystencji, nastroje smutku, zniechęcenia, nudy, rozczarowania
Charakter epoki ♦ dynamiczny rozwój przemysłu ♦ napięcia społeczne wywołane skomplikowaną sytuacją polityczną i narodową w Europie ♦ zmiany o trudnych do przewidzenia konsekwencjach ♦ niepewność, lęk, pesymizm, zobojętnienie ♦ natura lub sztuka sposobem na przezwyciężenie pesymizmu i bierności
Cyganeria (Bohema) Środowisko artystyczne (skupiało poetów, dramaturgów, malarzy, aktorów). Ich zachowanie odbierane było jako bunt wymierzony przeciwko filistrom- mieszczanom, których oskarżano o przestarzałe, nietolerancyjne poglądy. Wyznawali zasadę sztuka dla sztuki. Działalności artystycznej nie można narzucać żadnych wymagań.
Filozofowie
Artur Schopenhauer Świat jest padołem nieszczęść i płaczu. Nie wierzył on w możliwość osiągnięcia szczęścia. Uważał, że życie ludzkie jest męką oraz ciągłym niezaspokojeniem. Świat jest padołem nieszczęść i płaczu. 9
Fryderyk Nietzsche Ze szkoły wojennej życia. Co mnie nie zabija, Uznał, że ludzie nie są sobie równi, a jednostkom wybitnym przysługują przywileje i specjalne prawa. Ze szkoły wojennej życia. Co mnie nie zabija, to czyni mnie mocniejszym. 10
Henri Bergson Trzeba działać jak człowiek myślący , trzeba myśleć jak Stwierdził, że bezustannie zmieniającą się rzeczywistość można poznawać tylko dzięki intuicji. Trzeba działać jak człowiek myślący , trzeba myśleć jak człowiek czynu. 11
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Pisarze i poeci Kazimierz Przerwa-Tetmajer
Jan Kasprowicz
Stefan Żeromski
Władysław Reymont
Leopold Staff
Gabriela Zapolska
Kierunki w sztuce Młodej Polski: Impresjonizm Symbolizm Secesja
Impresjonizm utrwala chwile, nastrój ukazuje rzeczywistość taką, jaka jest gra światła z cieniem zbliżenie, nieostre kontury ciepłe, pastelowe barwy Przedstawiciele: Claude Monet, Edgar Degas, Auguste Renoir, Władysław Podkowiński, Olga Boznańska
August Renoir Śniadanie wioślarzy
Monet: cykl Lilie wodne.
C. Monet Japoński mostek w Giverny
C. Monet Dworzec Saint- Lazare
Edgar Degas Primaballerina
E. Degas Szkoła baletowa
Władysław Podkowiński Dzieci w ogrodzie
Symbolizm świata nie da się ukazać dosłownie istotą sztuki jest nie rzeczywistość widziana, lecz odczuwana posługiwanie się wieloznacznymi symbolami i ekspresyjnymi zestawieniami kolorów Przedstawiciele: Paul Gauguin, Gustave Moreau, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer
P. Gauguin Autoportret z Żółtym Chrystusem P. Gauguin Żółty Chrystus
Gustave Moreau Prometeusz Gustave Moreau Orfeusz Gustave Moreau Prometeusz
Jacek Malczewski Melancholia
Józef Mehoffer Dziwny ogród
Sztuka secesyjna styl odrzucający dotychczasowe tendencje w sztuce integracja różnorodnych sztuk stałe elementy dekoracyjne, subtelna kolorystyka, giętkie długie linie rośliny o wybujałych łodygach- lilie, irysy smukłe postacie kobiece, pawie, łabędzie, węże, ważki, motyle sztuka użytkowa Przedstawiciele: Stanisław Wyspiański, Alfons Mucha
Stanisław Wyspiański Macierzyństwo
S. Wyspiański Paw
S. Wyspiański Autoportret z żoną S. Wyspiański Caritas
Alfons Mucha Pory roku- wiosna Goździk
Prezentacja opracowana na podstawie: ♦ Słowa na czasie Prezentacja opracowana na podstawie: ♦ Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego. ♦ google grafika/dzieła sztuki obrazy ♦ pl.wikipedia.org Anna Guziak