Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metody numeryczne część 1. Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
Wzory Cramera a Macierze
Badania operacyjne. Wykład 2
Metody numeryczne wykład no 2.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Macierze Maria Guzik.
Arkusz kalkulacyjny powtórzenie A.Ś..
1.
Równania i Nierówności czyli:
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
Microsoft Office Excel
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Arkusz kalkulacyjny powtórzenie Małgorzata Medycka.
dla klas gimnazjalnych
Projektowanie tabeli w arkuszu kalkulacyjnym
Technologie informacyjne EXCEL I
Technologie informacyjne EXCEL I
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Równania i nierówności
Na początek kilka pojęć z arkusza
Proste obliczenia w arkuszu
Arkusz kalkulacyjny MS Excel
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Adresowanie komórek w Excelu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
TEMAT: WPROWADZENIE DO ARKUSZA KALKULACYJNEGO EXCEL
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
X Y X Y X Y Aby sporządzić wykres danej funkcji utwórz kolejno wykresy następujących funkcji : Sprawdź, czy dobrze narysowałeś wykresy.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
opracowała: Anna Mikuć
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
1. Adres względny 2. Adres bezwzględny 3. Adres mieszany.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Opracowanie Joanna Szymańska. 1. Co to jest równanie? Równanie to dwa wyrażenia połączone znakiem równości, jedno z tych wyrażeń musi być algebraiczne.
Nierówności liniowe.
Przykładowe zadanie egzaminacyjne.
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Zapis prezentacji:

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 Równania liniowe Iwona i Ireneusz Bujnowscy

Równanie liniowe ax + b =c Twierdzenia dotyczące rozwiązywania równań liniowych: Do obu stron równania można dodać (odjąć) taką samą liczbę – równanie nie ulegnie zmianie (tzn. otrzymamy równania równoważne – mające identyczne rozwiązania) Obie strony możemy pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od zera 2x – 4 = 6 | + 42x – = x = 10 |:2X = 5

Równania liniowe 4 Doprowadzając dowolne równanie liniowe do najprostszej postaci, otrzymamy: ax = b => x = b/a; (dla równania ax + b = c => x = (c – b)/a) Typy równań -równanie oznaczone – równanie ma dokładnie jedno rozwiązanie, wystarczy że a ≠ 0; -równanie tożsamościowe( nieoznaczone) – ma nieskończenie wiele rozwiązań, a = 0 i b = 0 czyli otrzymamy wtedy dla każdego x  R (zdanie zawsze prawdziwe) 0x = 0 -równanie sprzeczne – nie ma rozwiązań, gdy b ≠ 0 i a = 0; Rozwiązując otrzymamy (zdanie zawsze fałszywe) 0x = b (np. 0 = 4); czyli rozwiązanie tego równania: x   (czytamy x należy do zbioru pustego), można też zapisać słownie: „Brak rozwiązań”.

Równania liniowe – rozwiązanie „graficzne” 5 ax + b = c lewą stronę równania przedstawimy jako funkcję liniową y = ax + b prawą stronę równania również przedstawimy jako funkcję liniową – stałą y = c obliczając wartości x i y w zadanym przedziale musimy: - podać początek przedziału; - „skok” – czyli co ile będziemy obliczać wartość (ustalmy, że potrzebujemy 100 wyników); - a, b, c – traktować będziemy jako parametry (odwołując się w arkuszu kalkulacyjnym do nich po adresach bezwzględnych

Równania liniowe – rozwiązanie w arkuszu 6 W komórce A1 wpisujemy x; W komórce A2 wpisujemy y = ax + b; W komórce A3 wpisujemy y = c; Odpowiednio w komórki F1,G1,H1 wpisujemy wartości a, b, c (np. -1; 6; 4) A w komórki F2,G2,H2 wpisujemy oznaczenia a, b, c W komórce A2 wpisujemy –20 (początek zakresu dla x) W komórce A3 wpisujemy –19 (podając „skok” obliczeń w naszym przypadku 1) Zaznaczamy w blok komórkę A2 i A3 i wypełniamy serią aż do wartości 20, czyli do komórki o adresie A42 W komórkę B2 wstawimy (wartość naszej funkcji liniowej), czyli wpisujemy formułę =$F$1*A2+$G$1 gdzie $F$1 jest odwołaniem bezwzględnym do wartości parametru a; natomiast $G$1 jest odwołaniem bezwzględnym do wartości parametru b; odwołanie względne A2 jest do wartości x W komórce C2 wpisujemy odwołanie bezwzględne do wartości c, czyli =$H$1 Następnie bierzemy w blok komórki B2 i C2 i kopiujemy aż do wiersza 42 Aby narysować wykres, bierzemy w blok 3 kolumny od A2 do C42 Następnie z zakładki Wstawianie wybieramy wykres koniecznie punktowy Zakres czynności:

Równania liniowe – przykładowy arkusz 7

Równania liniowe – zadania 8 Zadania dla 2-osobowych zespołów uczniowskich przy komputerze Rozwiąż graficznie równania: kopiując całe gotowe wcześniej przygotowane arkusze a)–2x + 4 = 6 (czyli dla a = -2; b = 4; c = 6) b) 3x –7= –10(czyli dla a = 3; b = –7; c = –10) c) x–5= –8(czyli dla a = 1; b = –5; c = –8) d) 5x – 3 = 7(czyli dla a = 5; b = –3; c = 7) e) 0x + 9 = 11(czyli dla a = 0; b = 9; c = 11)

Równania liniowe – podsumowanie 9 Wnioski: Rozwiązania graficzne są „słabsze” od rozwiązań algebraicznych – gorzej nam odczytać rozwiązania – problem skali (podziałki na osi) Dyskusja rozwiązań ax = b w zależności od parametrów: Jeżeli parametr a ≠ 0 – istnieją zawsze rozwiązania x = b/a Jeżeli parametr a = 0 i b = 0 nieskończenie wiele rozwiązań 0x = 0 Jeżeli parametr a = 0 i b ≠ 0 brak rozwiązań 0x = b