Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska
Informacja Konfrontacja Symulacja Cele prezentacji Informacja Konfrontacja Symulacja
Konfrontacja
Percepcja dysleksji: OdpowiedŹ na pytania:
Dysleksja dotyka częściej chłopców niż dziewczynki
Dysleksja zdarza się dużo częściej w rodzinach patologicznych
Dysleksja jest nabyta
Z dysleksji się wyrasta (okres studiów)
Dysleksję powodują problemy emocjonalne dziecka
Dyslekję powodują zawsze kłopoty z trudnościami w przetwarzaniu wzrokowym
Dyslektyk zawsze źle czyta
Dyslektycy są trochę leniuszkami
Podsumowanie opinii
Ponad wszelką wątpliwość dysleksja jest...
Niespodziewana
Zmienna w objawach
Jest często nazywana: ‚hidden disability’
Kiedy diagnozujemy?
Kiedy można ją zaobserwować?
Teraz?
Teraz?
Teraz?
To może teraz?
Kiedy zaczyna się dysleksja?
Przyczyny
Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula Co w mózgu? Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula
Czynniki ryzyka dysleksji Czynniki mogące doprowadzić do uszkodzeń mózgu, a w konsekwencji do pojawienia się objawów mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym dysleksji
Czynniki ryzyka dysleksji ekspozycja matki na substancje toksyczne (narkotyki, alkohol, nikotyna, sztuczne barwniki, konserwanty) ekspozycja matki na stres ciągły, ale i ostry choroby prenatalne matki, na przykład choroby tarczycy zakażenia matczyno- płodowe (różyczka, toksoplazmoza, cytomegalia) wcześniactwo komplikacje okołoporodowe (zaburzenia tętna, niedotlenienie, niedokrwienie, porody zabiegowe np. vacum, kleszcze) uwarunkowania genetyczne
Decoding dyslexia. Film. Różnice w pracy mózgu Decoding dyslexia. Film.
To co widać na zajęciach... Symptomy To co widać na zajęciach...
Kto?
Kto?
Kto?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Kiedyś nie było dysleksji…
Przed pojawieniem się alfabetu (1500 BC) Pierwsza diagnoza – 1896 Pringle Morgan Postęp medycyny Środowisko
Czy to aby na pewno dysleksja?
Dysleksji towarzyszą:
ADD Kłopoty z utrzymaniem uwagi Rozpraszalność Roztargnienie Niemożność ukończenia zadań
ADHD Brak uwagi Impulsywność Nadaktywność 5-7% dzieci; 5% dorośli; 4: 1 (chłopcy i dziewczynki) Deficyt neurologiczny
Oba mogą być mylone z: Zaburzeniami nastroju Trudnościami w nauce Kłopotami w domu Leczone: leki oraz terapia edukacyjno-behawioralna
Dyspraksja Problemy z koordynacją lub motoryką: małą i dużą Utrzymanie balansu Różne nasilenie i zakres
W czym dyspraksja przeszkadza?
Syndrom Asperger’a Trudności w kontaktach społecznych Kłopoty z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego Syndrom Profesora Wysoka inteligencja
Dyskalkulia
Czym się różni dyskalkulia od dysleksji? Dysleksja Brak szacunku dla liter Ale sprawność konceptualna Dyskalkulia Brak szacunku i wyczucia dla liczb, miar Mimo, że potrafią policzyć 1,2,3 Ile paluszków masz na dłoni?
Afazja trudności z wytwarzaniem dźwięków zniekształcenia słów przestawki głoskowe zamienianie dźwięków lub opuszczenia głosek.
Alalia zaburzenia myślenia pojęciowego; zaburzenia pamięci opóźnienie rozwoju psychomotorycznego zaburzenia lateralizacji, czyli określenia dominacji strony zaburzenia emocjonalne
Jak je rozróżnić?
Refleksja Czy uczyłeś kiedykolwiek ucznia z ...................................? Jaka była Twoja pierwsza reakcja? Jaka była reakcja rowieśników? Jaki wpływ na ucznia mogą mieć takie reakcje? Co byś zmienił/a?
Czyli co warto zapamiętać? Revision Co pamiętamy? Czyli co warto zapamiętać?
Informacja
O dysleksji
Gdy dzieci są małe marzą by być ......... I am not stupid. Film
Później idą do szkoły Un unwrapped gift – film. Życie w paradygmacie lewopółkulowym. Jak szybko biegasz?
Bajka o zwierzątkach
Lekcja plastyki Kim jest dyslektyk?
Terminologia DYSLEKSJA - trudności w czytaniu DYSGRAFIA – trudności w opanowaniu kaligrafii DYSORTOGRAFIA - trudności w opanowaniu pisowni (najczęściej kojarzone z dysleksją błędy ortograficzne)
Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które pojawiają się w wieku rozwojowym a towarzyszą od początku nauki czytania i pisania Nie wynika wprost z wad wzroku, słuchu lub zaniedbania środowiskowego lub dydaktycznego Rozpoznawana tylko w wypadku normy intelektualnej (<85)
Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową
Typy zachowań Zachowanie symptomatyczne: Klasowy clown, rozrabiaka, gaduła Wycofanie – zawieszenie, marzycielstwo, nie nadążanie, jakby nie słyszał, zafiksowanie na jakiejś czynności Brak zachowań symptomatycznych
WIEK Dzieci Młodzież Dorośli SKALA NASILENIA Drobne trudności (błędy) Średnie trudności (zapamiętywanie, szyk zdania) Skrajne trudności (różnicowanie dźwięków)
Klasa I – III mała sprawność ruchowa całego ciała obniżona sprawność ruchowa rąk utrzymująca się oburęczność określanie strony, ręki, przedmiotów względem siebie koordynacja ręka – oko zapamiętywanie wadliwa mowa opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, pamięci słuchowej i mowy trudności w czytaniu
Klasa IV i wyżej wolne tempo czytania, niechęć błędy ortograficzne zapamiętywanie inne przedmioty szkolne, które wymagają dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej, oraz tych wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy
I am not stupid. Part II
Kim jest dyslektyk?
Kim jest dyslektyk? Jest to osoba, która doznaje trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania mimo braku oczywistych powodów Inteligencja w normie lub ponadprzeciętna (85>IQ) Narządy zmysłów sprawne Brak zaniedbań środowiskowych lub dydaktycznych
Różnica między uczniem słabym a uczniem dyslektycznym?
Uczeń słaby
Dyslektyk
Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy Eksperyment Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy
Symulacja
Czy języki obce są ważne?
Proszę o przepisanie z tablicy następującego zdania. Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС
Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС Przepisujemy Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС
Jak to jest czuć się jak na języku obcym cały czas?
Skupienie na motoryczno-graficznym aspekcie pisania spowalnia proces Co możemy zrobić?
Na poważnie
Piper i głęboka dysleksja http://www.youtube.com/watch?v=ugFIHHom1NU
Polecenia słowne
Instrukcja 1. Gdy zobaczysz ‚o’ zapisuj je jako znak + 2. W miejscu przecinków wstaw kropki 3. Ignoruj duże litery 4. Jeśli Twoj kartka jest gładka ustaw ja w pozycji ‚pejzaż’ – czyli dłuższym rogiem do góry 5. Jeśli kartka ma linie, pisz w poprzek 6. Jeśli w kratkę zacznij pisać od 4 linijki 7. Wykrzykniki zastąp gwiazdkami 8. Pisz ręką przeciwną
Proszę o odtworzenie instrukcji
Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy? kto i kiedy tak naprawdę jest szczęśliwy? Wydaje się, że z tej czwórki najwyraźniejsze pragnienie sukcesu przejawiał Watson – był najmłodszy, zaraz po doktoracie, zmienił właśnie specjalność z ornitologii (!!!), ponieważ wiedział, że DNA jest ważne. Zrobił doktorat u przyszłego noblisty z biochemii, Salvadora Lurii. W Cambridge dr Watson odkrył swego Sherlocka Holmesa w osobie Cricka, który nie mógł wprawdzie wciąż skończyć doktoratu, lecz miał wyraźne cechy genialności. Crick zdążył się już zajmować wieloma tematami i dawno przekroczył trzydziestkę. Był fizykiem, więc mógł zrozumieć rentgenowskie dyfraktogramy cząsteczek DNA.
Jakie funkcje zawiodły? Refleksja – jak usprawnić system wydawania poleceń dla ucznia dyslektycznego?
Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń Pamięć sekwencyjna Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń
Kontrola motoryczna Skupienie nad formowaniem liter Przeniesienie uwagi na motorykę – zmniejszenie pojemności pamięci
Wywoływanie do odpowiedzi
Jak działa efekt zaskoczenia
What it’s like being dyslexic? Analiza filmu What it’s like being dyslexic?
Sławni dyslektycy
Artyści i architekci Tommy Hilfiger Leonardo da Vinci Pablo Picasso Jørn Utzon (architect - designed Sydney Opera House) Andy Warhol
Ludzie biznesu Sir Richard Branson Bill Gates William Hewlett (Co-Founder - Hewlett-Packard)
Ludzie filmu Walt Disney Guy Richie Steven Speilberg Quentin Tarrantino
Ludzie muzyki Beethoven Mozart Cher Noel Gallagher John Lennon Nigel Kennedy Robbie Williams
Pisarze i poeci AA Gill John Irving Hans Christian Andersen Agatha Christie Edgar Allen Poe W.B. Yeats
Naukowcy Ann Bancroft Alexander Graham Bell Thomas Edison Albert Einstein Michael Faraday Wright Brothers Sir Isaac Newton Henry Ford
O Andersenie i innych dyslektykach Film. The Power of Dyslexia.
Trudno spotkać 2 osoby z dysleksją, które doświadczałyby problemów:
identycznym stopniu nasilenia tego samego rodzaju o jednakowym zakresie identycznym stopniu nasilenia brak jednoznaczności w tym względzie wymaga indywidualnego traktowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (Jurek 2004)
Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową
Żeby było sprawiedliwie musicie wszyscy zdać ten sam egzamin
Percepcja raz jeszcze
Co warto zapamiętać?
Dziękuję za uwagę