Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Advertisements

Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Burze pyłowe na Marsie.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Klasyfikacja systemów
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
JO16-75 Dane techniczne: Wysokość-130 Płaszczyzna dolna-90
Pytania konkursowe.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
ANALIZA WYNIKÓW NABORU ELEKTRONICZNEGO do szkół ponadgimnazjalnych
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
SERDECZNIE WITAMY 1. WSPOMNIEŃ CZAR… 2 3 PANORAMA OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych ćwiczeń specjalnych OPRACOWAŁ Z.LIPIŃSKI.
Poznań, 16 maja Charakterystyka populacji Liczba szkół Uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu Łącznie A1+A4+A5A6A7A8 lubuskie
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Kuratorium Oświaty w Szczecinie WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO 2008 W SZKOŁACH WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO Wyniki opracowano na podstawie danych zamieszczonych.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Dydaktyka ogólna.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
DYSLEKSJA.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
to trudności w nauce czytania i pisania
Zapis prezentacji:

Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska

Informacja Konfrontacja Symulacja Cele prezentacji Informacja Konfrontacja Symulacja

Konfrontacja

Percepcja dysleksji: OdpowiedŹ na pytania:

Dysleksja dotyka częściej chłopców niż dziewczynki

Dysleksja zdarza się dużo częściej w rodzinach patologicznych

Dysleksja jest nabyta

Z dysleksji się wyrasta (okres studiów)

Dysleksję powodują problemy emocjonalne dziecka

Dyslekję powodują zawsze kłopoty z trudnościami w przetwarzaniu wzrokowym

Dyslektyk zawsze źle czyta

Dyslektycy są trochę leniuszkami

Podsumowanie opinii

Ponad wszelką wątpliwość dysleksja jest...

Niespodziewana

Zmienna w objawach

Jest często nazywana: ‚hidden disability’

Kiedy diagnozujemy?

Kiedy można ją zaobserwować?

Teraz?

Teraz?

Teraz?

To może teraz?

Kiedy zaczyna się dysleksja?

Przyczyny

Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula Co w mózgu? Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula

Czynniki ryzyka dysleksji Czynniki mogące doprowadzić do uszkodzeń mózgu, a w konsekwencji do pojawienia się objawów mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym dysleksji

Czynniki ryzyka dysleksji ekspozycja matki na substancje toksyczne (narkotyki, alkohol, nikotyna, sztuczne barwniki, konserwanty) ekspozycja matki na stres ciągły, ale i ostry choroby prenatalne matki, na przykład choroby tarczycy zakażenia matczyno- płodowe (różyczka, toksoplazmoza, cytomegalia) wcześniactwo komplikacje okołoporodowe (zaburzenia tętna, niedotlenienie, niedokrwienie, porody zabiegowe np. vacum, kleszcze) uwarunkowania genetyczne

Decoding dyslexia. Film. Różnice w pracy mózgu Decoding dyslexia. Film.

To co widać na zajęciach... Symptomy To co widać na zajęciach...

Kto?

Kto?

Kto?

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Kiedyś nie było dysleksji…

Przed pojawieniem się alfabetu (1500 BC) Pierwsza diagnoza – 1896 Pringle Morgan Postęp medycyny Środowisko

Czy to aby na pewno dysleksja?

Dysleksji towarzyszą:

ADD Kłopoty z utrzymaniem uwagi Rozpraszalność Roztargnienie Niemożność ukończenia zadań

ADHD Brak uwagi Impulsywność Nadaktywność 5-7% dzieci; 5% dorośli; 4: 1 (chłopcy i dziewczynki) Deficyt neurologiczny

Oba mogą być mylone z: Zaburzeniami nastroju Trudnościami w nauce Kłopotami w domu Leczone: leki oraz terapia edukacyjno-behawioralna

Dyspraksja Problemy z koordynacją lub motoryką: małą i dużą Utrzymanie balansu Różne nasilenie i zakres

W czym dyspraksja przeszkadza?

Syndrom Asperger’a Trudności w kontaktach społecznych Kłopoty z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego Syndrom Profesora Wysoka inteligencja

Dyskalkulia

Czym się różni dyskalkulia od dysleksji? Dysleksja Brak szacunku dla liter Ale sprawność konceptualna Dyskalkulia Brak szacunku i wyczucia dla liczb, miar Mimo, że potrafią policzyć 1,2,3 Ile paluszków masz na dłoni?

Afazja trudności z wytwarzaniem dźwięków zniekształcenia słów przestawki głoskowe zamienianie dźwięków lub opuszczenia głosek.

Alalia zaburzenia myślenia pojęciowego; zaburzenia pamięci opóźnienie rozwoju psychomotorycznego zaburzenia lateralizacji, czyli określenia dominacji strony zaburzenia emocjonalne

Jak je rozróżnić?

Refleksja Czy uczyłeś kiedykolwiek ucznia z ...................................? Jaka była Twoja pierwsza reakcja? Jaka była reakcja rowieśników? Jaki wpływ na ucznia mogą mieć takie reakcje? Co byś zmienił/a?

Czyli co warto zapamiętać? Revision Co pamiętamy? Czyli co warto zapamiętać?

Informacja

O dysleksji

Gdy dzieci są małe marzą by być ......... I am not stupid. Film

Później idą do szkoły Un unwrapped gift – film. Życie w paradygmacie lewopółkulowym. Jak szybko biegasz?

Bajka o zwierzątkach

Lekcja plastyki Kim jest dyslektyk?

Terminologia DYSLEKSJA - trudności w czytaniu DYSGRAFIA – trudności w opanowaniu kaligrafii DYSORTOGRAFIA - trudności w opanowaniu pisowni (najczęściej kojarzone z dysleksją błędy ortograficzne)

Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które pojawiają się w wieku rozwojowym a towarzyszą od początku nauki czytania i pisania Nie wynika wprost z wad wzroku, słuchu lub zaniedbania środowiskowego lub dydaktycznego Rozpoznawana tylko w wypadku normy intelektualnej (<85)

Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową

Typy zachowań Zachowanie symptomatyczne: Klasowy clown, rozrabiaka, gaduła Wycofanie – zawieszenie, marzycielstwo, nie nadążanie, jakby nie słyszał, zafiksowanie na jakiejś czynności Brak zachowań symptomatycznych

WIEK Dzieci Młodzież Dorośli SKALA NASILENIA Drobne trudności (błędy) Średnie trudności (zapamiętywanie, szyk zdania) Skrajne trudności (różnicowanie dźwięków)

Klasa I – III mała sprawność ruchowa całego ciała obniżona sprawność ruchowa rąk utrzymująca się oburęczność określanie strony, ręki, przedmiotów względem siebie koordynacja ręka – oko zapamiętywanie wadliwa mowa opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, pamięci słuchowej i mowy trudności w czytaniu

Klasa IV i wyżej wolne tempo czytania, niechęć błędy ortograficzne zapamiętywanie inne przedmioty szkolne, które wymagają dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej, oraz tych wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy

I am not stupid. Part II

Kim jest dyslektyk?

Kim jest dyslektyk? Jest to osoba, która doznaje trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania mimo braku oczywistych powodów Inteligencja w normie lub ponadprzeciętna (85>IQ) Narządy zmysłów sprawne Brak zaniedbań środowiskowych lub dydaktycznych

Różnica między uczniem słabym a uczniem dyslektycznym?

Uczeń słaby

Dyslektyk

Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy Eksperyment Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy

Symulacja

Czy języki obce są ważne?

Proszę o przepisanie z tablicy następującego zdania. Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС

Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС Przepisujemy Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС

Jak to jest czuć się jak na języku obcym cały czas?

Skupienie na motoryczno-graficznym aspekcie pisania spowalnia proces Co możemy zrobić?

Na poważnie

Piper i głęboka dysleksja http://www.youtube.com/watch?v=ugFIHHom1NU

Polecenia słowne

Instrukcja 1. Gdy zobaczysz ‚o’ zapisuj je jako znak + 2. W miejscu przecinków wstaw kropki 3. Ignoruj duże litery 4. Jeśli Twoj kartka jest gładka ustaw ja w pozycji ‚pejzaż’ – czyli dłuższym rogiem do góry 5. Jeśli kartka ma linie, pisz w poprzek 6. Jeśli w kratkę zacznij pisać od 4 linijki 7. Wykrzykniki zastąp gwiazdkami 8. Pisz ręką przeciwną

Proszę o odtworzenie instrukcji

Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy? kto i kiedy tak naprawdę jest szczęśliwy? Wydaje się, że z tej czwórki najwyraźniejsze pragnienie sukcesu przejawiał Watson – był najmłodszy, zaraz po doktoracie, zmienił właśnie specjalność z ornitologii (!!!), ponieważ wiedział, że DNA jest ważne. Zrobił doktorat u przyszłego noblisty z biochemii, Salvadora Lurii. W Cambridge dr Watson odkrył swego Sherlocka Holmesa w osobie Cricka, który nie mógł wprawdzie wciąż skończyć doktoratu, lecz miał wyraźne cechy genialności. Crick zdążył się już zajmować wieloma tematami i dawno przekroczył trzydziestkę. Był fizykiem, więc mógł zrozumieć rentgenowskie dyfraktogramy cząsteczek DNA.

Jakie funkcje zawiodły? Refleksja – jak usprawnić system wydawania poleceń dla ucznia dyslektycznego?

Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń Pamięć sekwencyjna Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń

Kontrola motoryczna Skupienie nad formowaniem liter Przeniesienie uwagi na motorykę – zmniejszenie pojemności pamięci

Wywoływanie do odpowiedzi

Jak działa efekt zaskoczenia

What it’s like being dyslexic? Analiza filmu What it’s like being dyslexic?

Sławni dyslektycy

Artyści i architekci Tommy Hilfiger Leonardo da Vinci Pablo Picasso Jørn Utzon (architect - designed Sydney Opera House) Andy Warhol

Ludzie biznesu Sir Richard Branson Bill Gates William Hewlett (Co-Founder - Hewlett-Packard)

Ludzie filmu Walt Disney Guy Richie Steven Speilberg Quentin Tarrantino

Ludzie muzyki Beethoven Mozart Cher Noel Gallagher John Lennon Nigel Kennedy Robbie Williams

Pisarze i poeci AA Gill John Irving Hans Christian Andersen Agatha Christie Edgar Allen Poe W.B. Yeats

Naukowcy Ann Bancroft Alexander Graham Bell Thomas Edison Albert Einstein Michael Faraday Wright Brothers Sir Isaac Newton Henry Ford

O Andersenie i innych dyslektykach Film. The Power of Dyslexia.

Trudno spotkać 2 osoby z dysleksją, które doświadczałyby problemów:

identycznym stopniu nasilenia tego samego rodzaju o jednakowym zakresie identycznym stopniu nasilenia brak jednoznaczności w tym względzie wymaga indywidualnego traktowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (Jurek 2004)

Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową

Żeby było sprawiedliwie musicie wszyscy zdać ten sam egzamin

Percepcja raz jeszcze

Co warto zapamiętać?

Dziękuję za uwagę