Rzymski system zapisywania liczb.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witamy na spotkaniu z Betterware!
Advertisements

KAROLINA PEŁCZYŃSKA „W ŚWIECIE CYFR” ARABSKICH RZYMSKICH.
Znaki Nakazu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
Ułamki zwykłe Przygotowali: Przemek Konopko i Piotr Szydłowski
Niezbędne przyrządy kreślarskie do wykreślania przekrojów. Ołówek H3
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
ROZWIĄZANIE ZAGADKI NR 6
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
i kilka przykładów zapisu cyfr
BŁĘDY KSIĘGOWE Przygotowały: Pod kierunkiem: Martyna Kupińska
opracowanie: Agata Idczak
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Ułamki dziesiętne – powtórzenie
Wyrażenia algebraiczne
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Pismo japońskie.
Ułamki dziesiętne Ułamki dziesiętne o mianowniku 10, 100, 1000, ...
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
DODAWANIE, ODEJMOWANIE,
Opracowała: Iwona Kowalik
Informatyka Pisanie na ekranie.
Quiz Liczby na co dzień Rozpocznij Quiz.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
Jednostki pola powierzchni.
LICZBY W STAROŻYTNYM EGIPCIE
HISTORIA LICZBY. Dane INFORMACYJNE :
POTĘGI W SŁUŻBIE POZYCYJNYCH SYSTEMÓW LICZBOWYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Dane informacyjne szkoły zapraszającej w projekcie MGP
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Hania Nguyen, Marta Żebrowska 6c
Matematyka i system dwójkowy
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Oś liczbowa Zaznaczanie liczb naturalnych na osi liczbowej
Systemy zapisywania liczb:
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…, to ułamki dziesiętne?
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
NIM gra Beata Maciejewska Monika Mackiewicz.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Znaki Nakazu.
Rzymski system liczbowy
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Wyrażenie algebraiczne, które powstaje przez dodawanie jednomianów. Jednomiany, które dodajemy nazywamy wyrazami sumy.
Znaki Drogowe Prezentację przygotował: Radosław Drużyński Klasa I a rok szkolny 2009/2010 koło techniczne.
Ciekawostki matematyczne
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Copyright 2009 © by Michał Szymański. Systemy liczbowe można porównać do języków świata. Tak jak jedno słowo można przedstawić w wielu różnych językach,
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Systemy liczbowe.
Czy znasz znaki drogowe?
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

Rzymski system zapisywania liczb

Jakich znaków używa się do zapisywania liczb systemem rzymskim? I = 1 L = 50 C = 100 V = 5 D = 500 X = 10 M = 1000

pochodzi od słowa centum = 100 pochodzi od słowa mille = 1000

Wystarczy dodawać lub odejmować znaki Jak systemem rzymskim zapisać inne liczby? Wystarczy dodawać lub odejmować znaki

Które liczby powstają z dodawania znaków? 11 = (X + I) = XI 6 = (V + I) = VI 11 = (X + I) = XI 60 = (L + X) = LX 110 = (C + X) = CX 600 = (D + C) = DC 1100 = (M + C) = MC

Które liczby powstają z odejmowania znaków? 4 = (V – 1) = IV 9 = (X – I) = IX 40 = (L – X) = XL 90 = (C – X) = XC 400 = (D – C) = CD 900 = (M – C) = CM

Obok siebie można zapisać tylko trzy jednakowe znaki I, X, C, M. Jakie są inne zasady obowiązujące przy tworzeniu liczb systemem rzymskim? Obok siebie można zapisać tylko trzy jednakowe znaki I, X, C, M. Nie wolno powtarzać obok siebie znaków V, L, D.

Spróbuj zapisać liczby znakami rzymskimi: 78 = LXXVIII 94 = XCIV 116 = CXVI 465 = CDLXV 999 = CMXCIX lub IM

Spróbuj odczytać liczby zapisane znakami rzymskimi: XLV = 45 LXXIX = 79 CCXLVI = 246 CDXCIV = 494 MMM = 3000

Gdzie dzisiaj używa się zapisu liczb systemem rzymskim? Przy zapisywaniu dat i wieków 11 XI 1918 Przy numeracji ważnych rocznic XV Konkurs Chopinowski Przy imionach kolejnych królów Zygmunt III Waza

Gdzie jeszcze używa się zapisu liczb systemem rzymskim? Do oznaczania godzin na tarczy zegarowej Przy numeracji rozdziałów Na tablicach pamiątkowych W inskrypcjach

Jak zapisać systemem rzymskim większe liczby? ICI = 10 000 IXLVII = 4 600 IDCIVI = 60 400 Liczby w pionowych kreskach zwiększają swoją wartość stukrotnie.

Jak zapisać jeszcze większe liczby systemem rzymskim? 30 000 XXX = DV = 505 000 2 000 000 MM = Liczby podkreślone u góry zwiększają swoją wartość tysiąckrotnie.

Praca domowa Na pewno nie raz zwiedzałeś stare, zabytkowe obiekty budowlane. Czy zauważyłeś, na umieszczonych na frontonie inskrypcjach, trzy literki D.O.M. ? Czy zastanawiałeś się, co one znaczą? Odpowiedzi poszukaj w słowniku akronimów.