Przygotowali: Agnieszka Paś Kamila Janczak Bogusz Berens NURT STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH W SZPITALU- CASE STUDY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

System awansu zawodowego nauczycieli – propozycja zmiany jakościowej
Znaczenie liderów dla rangi i potencjału szpitala Marek Haber Kraków,
projekt poprawy jakości 2005
Dowody Naukowe - Przeczytamy i ufamy... nie zawsze
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Definicja rachunkowości zarządczej
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
FUNKCJA PERSONALNA.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Organizacja i zarządzanie firmą
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Firma dla różnych ludzi
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Polski Plan Alzheimerowski
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Departament Pielęgniarek i Położnych
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Stanowisko pracy: kierownik budowlany.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Ministerstwo Finansów
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
8 zasad postępowania lidera
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
„Event – skuteczne narzędzie HR” Agnieszka Zyśk-Pożoga CSR & Events Manager Provident Polska S.A.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Wyniki badania stopnia satysfakcji pacjentów leczonych w całodobowym oddziale psychiatrycznym o wzmocnionym zabezpieczeniu dla młodzieży SP Szpitala dla.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Równościowe zarządzanie projektem
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Przygotowali: Agnieszka Paś Kamila Janczak Bogusz Berens NURT STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH W SZPITALU- CASE STUDY

Agenda 1.Opis przypadku 2.Sytuacja dr Nowaka 3.Istotne problemy w nowej strukturze szpitala 4.Propozycje rozwiązań 5.Ocena zespołu konsultingowego

SPZOZ im. Kardynała Wyszyńskiego w Sieradzu Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej przy ul. Armii Krajowej 7 w Sieradzu liczy 19 oddziałów i 23 poradnie specjalistyczne, gdzie na 650 łóżkach rocznie hospitalizowanych jest ok. 21tys. pacjentów, a w poradniach specjalistycznych udzielanych jest ok. 200 tys. porad. Główny zakres świadczeń obejmuje: podstawową opiekę zdrowotną, pomoc doraźną ambulatoryjną i wyjazdową, ambulatoryjną opiekę specjalistyczną realizowaną w zespole poradni, hospitalizację całodobową pacjentów w 19 oddziałach.

Opis przypadku Władze szpitala zdecydowały się zdecentralizować kontrolę i planowanie budżetu, aby zredukować koszty funkcjonowania. Postanowiono przeorganizować strukturę i podzielić szpital na piony zadaniowe, w których dawni ordynatorzy oddziałów pełniliby funkcję dyrektorów odpowiedzialnych za cały personel pionu oraz budżetowanie i zaopatrzenie.

Struktura przed reorganizacją

Struktura po reorganizacji

Nowa sytuacja doktora Nowaka  Przed reorganizacją dr Nowak nadzorował zespół 10 chirurgów i był ordynatorem oddziału. Obracał się codziennie w gronie specjalistów w swojej dziedzinie.  Wraz z reorganizacją jego rola wzrosła z ordynatora do Dyrektora Pionu Chirurgicznego, odpowiedzialnego nie tylko za lekarzy, ale również za pielęgniarki oraz pracowników administracyjnych wspierających działalność pionu. Będzie również odpowiedzialny za kontrolę budżetu przeznaczonego na wynagrodzenia i zaopatrzenie swojej jednostki. Musi reprezentować swój pion na spotkaniach zarządu szpitala.

Wyzwania dr Nowaka Dlaczego ja??  Doktor Nowak ma obawy co do swojego awansu na Dyrektora Pionu Chirurgii. Boi się, że dużo czasu będzie musiał poświęcać na administrację, zarządzanie i sprawy finansowe, w których nie ma doświadczenia. Jest zaniepokojony tym, jak ta zmiana zostanie odebrana przez dotychczasowy współpracowników. Brak mu doświadczenia w kierowaniu różnorodnym zespołem pracowniczym (administracja, pielęgniarki, lekarze, zaopatrzenie)

Trudne sprawy 1.Doktor Nowak przysięgał zapewniać jak najlepszą opiekę swoim pacjentom. Obawia się, że w obecnych warunkach będzie miał problemy wywiązać się z niej. Co zrobi kiedy będzie zmuszony podejmować decyzje finansowe godzące w dobro pacjentów? 2.Pielęgniarki podległe dr Nowakowi nie darzą go zaufaniem. Nadal zwracają się z problemami do starej szefowej. 3.Zauważono u nich spadek motywacji ze względu na dość radykalne zmiany w strukturze. Czują się niedocenione przez nowego szefa, który skupia się głównie na pracy byłych kolegów lekarzy. 4.Koledzy z pracy nie utrzymują już tak zażyłych stosunków z dr Nowakiem, ponieważ odczuwają silną, hierarchiczną podległość. Obawiają się o to, że są cały czas oceniani. 5.Wcześniej władza dr Nowaka opierała się na autorytecie wynikającym z doświadczenia i umiejętności, a teraz opiera się na formalnym podziale obowiązków.

Trudne sprawy c.d. 6.Dr Nowak zaniedbuje codzienne spotkania lekarskie ze względu na nadmiar obowiązków. Dotychczas można było zwrócić się do niego z prośbą o specjalistyczną poradę, jednakże teraz nie ma na to czasu. 7.W zespole lekarzy chirurgów brakuje specjalisty, który ostatecznie decydowałby o podejmowanym leczeniu/zabiegu. 8.Na spotkaniach Zarządu dr Nowak jako głowa Pionu Chirurgicznego jest nieustannie krytykowany ze względu na podejmowane przez niego nieoptymalne decyzje zarządcze i finansowe. W części pozostałych pionów można dostrzec podobne problemy. 9.Dr Nowak zawsze uważany był za ambitnego specjalistę, a w obecnej sytuacji nie może uczestniczyć w sympozjach i konferencjach lekarskich. Czuje on, że jego wiedza „starzeje się” bez nieustannego aktualizowania i doskonalenia.

Propozycja rozwiązań Stwierdziliśmy, że potrzeby szacunku i przynależności oraz samorealizacji nie są wystarczająco spełnione. Dr Nowak otrzymał dowód uznania od kierownictwa w postaci awansu, ale jego podwładni nie widzą w nim przywódcy. Powinien być świadomy, że nie może kierować całym pionem w jednorodny sposób. Dwie główne grupy- lekarze i pielęgniarki wymagają odmiennego stylu kierowania.

Propozycja rozwiązań Lekarze: Rozpatrywanie grupy wg teorii Y Kierowanie stylem demokratycznym- delegowanie dużej ilości uprawnień, codzienne spotkania, na których omawiane są najtrudniejsze przypadki medyczne (burza mózgów) Spędzanie przerwy na lunch razem z lekarzami Przewaga motywacji pozytywnej nad negatywną (pochwały oraz bodźce niematerialne) Stopień odpowiedzialności zależny od stopnia zaangażowania Wspólne ustalenie spójnych celów dla całego pionu System oceniania oparty na stopniu realizacji celów, za który dr Nowak jest współodpowiedzialny

Propozycja rozwiązań Pielęgniarki: Rozpatrywanie grupy wg teorii X Trudno zmienić przyzwyczajenia do starego systemu, w którym ich obowiązki były ściśle określone. Koniecznym jest stworzenie harmonogramów pracy. Kierowanie stylem autokratycznym- ścisły podział obowiązków, jasny system oceniania codziennych zadań, wydawanie konkretnych poleceń, stosowanie nagród jak i kar (częściej motywowanie bodźcami materialnymi). Pielęgniarki powinny być świadome, że są odpowiedzialne jedynie za bieżące działania, a za stopień realizacji celów odpowiada dr Nowak Ocenianie pracy pielęgniarek indywidualnie, unikanie odpowiedzialności grupowej, ponieważ może to prowadzić do świadomego zaniżania efektów lub unikania odpowiedzialności

Propozycja rozwiązań Niezadowalające wyniki pionu chirurgii Doktor Nowak powinien skupić pracowników HRu oraz Administracji w swoim pobliżu (praca w jednym pomieszczeniu, to samo biuro, bezpośrednie sąsiedztwo biurek itp..). Fizyczna bliskość stanowisk pracy Dyrektora oraz pracowników administracji zwiększy ich motywację. Praca „pod okiem” przełożonego będzie wymagała zwiększonej uwagi i samokontroli. Ponadto pracownicy HR i Administracji będą odczuwać zainteresowanie Dyrektora ich zadaniami, co zwiększy efektywność pracy i wpłynie na zaspokojenie potrzeby uznania. Bezpośredni kontakt doktora Nowaka z nowymi podwładnymi usprawni rozwiązywanie problemów i zwiększy jego wiedzę na temat działalności funkcji, z którymi nie miał dotąd styczności.

Propozycja rozwiązań Problem samorealizacji Dyrektora Należałoby się przyjrzeć ambicjom dr Nowaka (czy kariera lekarza może być zastąpiona karierą sprawnego kierownika) Dr Nowak powinien zostać wysłany na szkolenie rozwijające umiejętności kierownicze. Sposób motywacji dr Nowaka nie powinien być zależny od wyników innych Dyrektorów. Powinien on być nagradzany za indywidualne (nawet małe) osiągnięcia, dzięki którym stopniowo wdroży się w specyfikę pracy kierownictwa. Najbardziej motywujące będą wyrazy uznania od najwyższego kierownictwa Kierownicy funkcji administracyjnych podległych Nowakowi powinni przejąć większość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Będą oni oceniani za trafność tych decyzji, do doktora Nowaka natomiast należy koordynacja ich pracy i dopilnowanie, aby dążyli do realizacji głównych celów. Powinien zostać zatrudniony doradca Dyrektora, który tymczasowo będzie go wspierał w zakresie wiedzy finansowej, prawnej, doboru i motywacji pracowników.

Propozycja rozwiązań Co zrobić, jeśli podejmowane decyzje będą godzić w dobro pacjentów? Dr Nowak powinien delegować większość decyzji dotyczących pacjentów podlegającemu mu zespołowi lekarzy Nie powinien kwestionować ich decyzji w zakresie leczenia, co zdejmie z niego odpowiedzialność za poszczególne przypadki Może on być reprezentantem zespołu lekarzy przed naczelnym kierownictwem, co pozwoli poprawić poziom opieki lekarskiej (uwzględnienie dobra pacjentów przy podejmowaniu decyzji strategicznych)