S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AUTOPREZENTACJA.
Advertisements

Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Konstruktywizm w dydaktyce
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Percepcja słuchowa.
dr Małgorzata Gut Katedra Psychologii Poznawczej
Zasady efektywnego uczenia się
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Wrzesień Rok 2010   Test diagnostyczny składał się z pięciu zadań i sprawdzał umiejętności: • rozumienie ze słuchu • rozumienie tekstu czytanego • umiejętność.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Mózgi kobiet i mężczyzn
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Schematy przetwarzania języka
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Mózgi kobiet i mężczyzn
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
METODY KOMUNIKACJI.
 Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna – zespół niewerbalnych komunikatów nadawany ch i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Metody komunikowania się
Komunikowanie siĘ.
Zaburzenia wyższych czynności nerwowych
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
DYSLEKSJA.
-nasz niewidzialny wróg
Aleksandra Kiełbania I G
Logopedia w szkole.
Metody Komunikacji.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Od czego zależy zachowanie człowieka dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Lateralizacja według Anny Grabowskiej
Różnice w funkcjonowaniu mózgów kobiet i mężczyzn
Różnice w funkcjonowaniu mózgów kobiet i mężczyzn
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Percepcja słuchowa.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok

I. MOWA

Mowa jest jedną ze złożonych czynności psychicznych Gdzie jest zlokalizowany ośrodek mowy? Czy w ogóle istnieje? Czy da się jednoznacznie określić struktury mózgu zaangażowane w wytwarzanie i rozumienie mowy?

O BSZARY MOWY

B OOBA CZY K IKI ?

A FAZJA W ERNICKEGO Mowa płynna, słowotok, można dostrzec jej strukturę gramatyczną, pozbawiona sensu, problemy z rozumieniem mowy

A FAZJA B ROKI Mowa pełna przerw, skandowana, brak jej rozpoznawalnej struktury zdaniowej, zachowane rozumienie mowy

D YZARTRIA Upośledzona zdolność artykułowania dźwięków mowy, wynikająca z dysfunkcji aparatu wykonawczego (język, podniebienie, gardło, krtań)

„M ÓWIMY LEWĄ PÓŁKULĄ ” – P.B ROKA Lewy płat skroniowy – kodowanie rzeczowników Lewy płat kory przedczołowej, dolna część zakrętu czołowego i kora przedruchowa – czasowniki

P ŁEĆ MA ZNACZENIE Wg D. Kimura kobiety osiągają lepsze wyniki w zadaniach związanych z funkcjami językowymi Uszkodzenie lewej półkuli wywołuje afazję częściej u mężczyzn niż u kobiet Badania przy użyciu fMRI potwierdzają, że organizacja języka w mózgach mężczyzn i kobiet jest nieco inna

Czy wyrazy lete i jete się rymują? Mężczyźni – aktywacja lewego dolnego zakrętu czołowego Kobiety – obustronna aktywacja wymienionego obszaru

S ŁOWA TO NIE WSZYSTKO Uczucia i nastawienie do drugiego człowieka są przekazywane werbalnie jedynie w niewielkim stopniu. Wg Alberta Mehrabiana: 7% treści emocjonalnej zawiera się w słowach 38% w tonie głosu 55% w wyrazie twarzy i języku ciała

M ÓWIĆ TO ZNACZY MYŚLEĆ ? Teza Sapira-Whorfa: sposób myślenia jest konsekwencją sposobu wyrażania kategorii poznawczych i kulturowych

II. C ZYTANIE

C ZYSTA ALEKSJA ( ALEKSJA BEZ AGRAFII ) Opisana po raz pierwszy w 1588 r. przez G. Mercuriale Zdolność pisania bez umiejętności przeczytania tekstu

III. R OZPOZNAWANIE I NAZYWANIE KOLORÓW

I LE JEST KOLORÓW ?

Na Nowej Gwinei żyją plemiona, które kolory podstawowe określają jedynie jako jaskrawe lub stłumione W zależności od kultury istnieją różne konotacje i znaczenia przypisywane kolorom (np. czerwony w Chinach kojarzony jest ze szczęściem, a w kulturze celtyckiej ze śmiercią)

J AKI KOLOR MA ŚNIEG ?

J AK MÓZG WIDZI KOLORY

A NOMIA KOLORÓW Występuje na skutek uszkodzenia zakrętu językowatego Prawidłowe widzenie kolorów, ale brak umiejętności kojarzenia nazwy i koloru Poprawny sposób formułowania wypowiedzi