Zagadnienia AI wykład 1. Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny w formie testu Podręcznik do wykładu: Leszek Rutkowski Metody i techniki sztucznej inteligencji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Relacje i relacje równoważności
Advertisements

System lingwistyczny - wnioskowanie
Metody Sztucznej Inteligencji 2012/2013Zastosowania systemów rozmytych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Zastosowania.
Mechanizm wnioskowania rozmytego
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
ALGEBRA ZBIORÓW.
ZBIORY PRZYBLIŻONE.
Macierze Maria Guzik.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Model lingwistyczny – wnioskowanie Mamdani’ego
Inteligentne Systemy Informacyjne
Pakiety i ATD 1 Definicja. Pakietem albo jednostką programową nazywamy grupę logicznie powiązanych elementów, które mogą być typami, podtypami, obiektami.
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
CO TO JEST ALGORYTM!.
INFORMATYKA II Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Technologia informacyjna
Wykład 25 Regulatory dyskretne
Modelowanie populacji i przepływu opinii pomiędzy aktorami sztucznej inteligencji za pomocą sieci społecznej Wojciech Toman.
Argumentacja jako proces poznawczy
formalnie: Rozmyte systemy wnioskujące
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
XML – eXtensible Markup Language
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Programowanie obiektowe 2013/2014
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
1. Współczesne generacje technologii
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Do technik tych zalicza się: * sztuczne sieci neuronowe
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Zagadnienia AI wykład 4.
Zagadnienia AI wykład 2.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Modelowanie Kognitywne
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Zagadnienia AI wykład 5.
Zasady arytmetyki dwójkowej
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Informator dla rodziców
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Metody Sztucznej Inteligencji – technologie rozmyte i neuronowe Wnioskowanie Mamdani’ego - rozwinięcia  Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii.
Metody komunikacji.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
 Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody sztucznej inteligencji – Technologie rozmyte i neuronoweSystemy.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Narzędzia AI Dominik Ślęzak, Pokój Wykład dostępny na:
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie Mamdani’ego I © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie Mamdani’ego II © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie formalne © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Podstawowe rodzaje modeli rozmytych
MODELOWANIE MATEMATYCZNE
Systemy neuronowo – rozmyte
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
WARSAW DATA SCIENCE MEETUP
Metody sztucznej inteligencji
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Zapis prezentacji:

Zagadnienia AI wykład 1

Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny w formie testu Podręcznik do wykładu: Leszek Rutkowski Metody i techniki sztucznej inteligencji Wydawnictwo Naukowe PWN Prezentacje do wykładu będą sukcesywnie umieszczane na stronie:  For students Zaliczenie laboratorium: Kolokwium + projekty

Co to jest inteligencja? Inteligencja to ogólna zdolność adaptacji do nowych warunków i wykonywania nowych zadań (W.Stern) Inteligencja to zdolność rozwiązywania problemów (J.Piaget) Inteligencja to zdolność do aktywnego przetwarzania informacji, przekształcania ich z jednej formy w inną poprzez operacje logiczne. Inteligencja to zdolność uczenia się (G.Ferguson).

Co to jest sztuczna inteligencja (AI)? Sztuczna inteligencja jest nauką o maszynach realizujących zadania, które wymagają inteligencji, gdy są wykonywane przez człowieka (M. Minsky) Sztuczna inteligencja stanowi dziedzinę informatyki dotyczącą metod i technik wnioskowania symbolicznego przez komputer oraz symbolicznej reprezentacji wiedzy stosowanej podczas takiego wnioskowania (E. Feigenbaum) Sztuczna inteligencja obejmuje rozwiązywanie problemów sposobami wzorowanymi na naturalnych działaniach i procesach poznawczych człowieka za pomocą symulujących je programów komputerowych (R.J. Schalkoff)

Kiedy możemy uznać, że program lub maszyna jest inteligentna? W roku 1960 Alan Turing zaproponował następujący test. Za pomocą klawiatury i monitora zadajemy te pytania maszynie. Czas trwania testu 5 minut. Test Turinga Jeżeli maszyna przekona 33% sędziów, że jest człowiekiem wówczas test jest zaliczony. Można wówczas stwierdzić ze maszyna (program) jest inteligentna. Czy taki test jest wystarczający?

Maszyna, która przejdzie test Turinga może być w stanie symulować ludzkie zachowanie konwersacyjne, lecz może to być znacznie mniej niż prawdziwa inteligencja. Maszyna może zwyczajnie używać sprytnie wymyślonych reguł. Główne zastrzeżenia do testu Turinga Maszyna może być inteligentna nie posiadając ludzkiej umiejętności prowadzenia rozmowy. Wielu ludzi mogłoby nie być w stanie zaliczyć takiego testu.

Czy istnieje maszyna (program), która zaliczyła test Turinga? Nie istnieje!* Proste programy konwersacyjne są w stanie sprawić, że ludzie wierzą, że rozmawiają z żywym człowiekiem. Program ten wybierał pewne kluczowe słowa z wypowiedzi ludzi, a następnie tworzył odpowiedź łącząc słowo kluczowe ze zwrotami z wcześniej wprowadzonej bazy danych „otwartych zwrotów”, takich jak „co to dla Ciebie znaczy”, „zawsze ma sens”, „nie znam” itp, co dawało czasami efekt głębokiego znaczenia odpowiedzi.

Czy istnieje maszyna (program), która zaliczyła test Turinga?

Eugene Goostman…? W sobotę 7 czerwca 2014 Eugene Goostman podawał się za 13- letniego chłopca i przekonał 33 proc. sędziów, że jest człowiekiem. Jako pierwszy w historii przeszedł test Turinga!?

Chiński pokój (John Searle) „Załóżmy, że skonstruowaliśmy komputer, który zachowuje się, jakby rozumiał język chiński. Innymi słowy, komputer bierze chińskie znaki jako podstawę wejściową i śledzi zbiór reguł nimi rządzący (jak wszystkie komputery), koreluje je z innymi chińskimi znakami, które prezentuje jako informację wyjściową”. Załóżmy, że ten komputer ten łatwo przechodzi test Turinga, tzn. przekonuje Chińczyka, że jest Chińczykiem. „Searle proponuje, żeby założyć, iż to on sam siedzi wewnątrz komputera. Innymi słowy, on sam znajduje się w małym pokoju, w którym dostaje chińskie znaki, konstruuje książkę reguł, a następnie zwraca inne chińskie znaki, ułożone zgodnie z tymi regułami. Searle zauważa, że oczywiście nie rozumie ani słowa po chińsku, mimo iż wykonuje powierzone mu zadanie”.

Jakie są praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji? 1. Technologie i systemy oparte na logice rozmytej 2. Systemy ekspertowe 3. Sieci neuronowe 4. Robotyka 5. Przetwarzanie mowy i języka naturalnego W czasie naszego wykładu ograniczymy się do punktów 1 i 3.

Technologie i systemy oparte na logice rozmytej Mają zastosowania w sytuacjach kiedy nie posiadamy wystarczającej wiedzy o modelu matematycznym rządzącym danym zjawiskiem… …oraz tam gdzie zbudowanie takiego modelu jest nieopłacalne lub nawet niemożliwe. Technologie oparte na logice rozmytej znajdują zastosowanie m.in. w bazach danych, sterowaniu, modelowaniu i przetwarzaniu języka naturalnego.

Paweł zarabia 5 tys. złotych. Paweł ma 25 lat. Paweł kupił 2 kg jabłek. Paweł w ciągu wakacji 3 dni spędził nad morzem. Paweł zarabia dużo. Paweł jest młody. Paweł kupił trochę jabłek. Paweł w ciągu wakacji był krótko nad morzem. Określenia precyzyjne. Przypisanie 0 lub 1 jest jednoznaczne. Określenia nieprecyzyjne. Przypisanie 0 lub 1 nie jest jednoznaczne. Logika „tradycyjna” Logika rozmyta Na czym polega różnica między logiką „tradycyjną” i logiką rozmytą?

Rozmyty świat Czy to jest pudełko zawierające niebieskie kulki? Czy to jest pudełko zawierające czerwone kulki? Czy to jest pudełko zawierające niebieskie/czerwone kulki?

Brak czerwonych kulek Tylko czerwone kulki 0 1 Bez rozmycia Między stanami 0 i 1 możliwe są stany pośrednie….

Pudełko nie zawiera czerwonych kulek (0). Pudełko zawiera znikomą ilość czerwonych kulek. Pudełko zawiera trochę czerwonych kulek. Pudełko zawiera sporo czerwonych kulek. Pudełko zawiera przeważnie czerwone kulki. Tak, pudełko zawiera tylko czerwone kulki (1). Rozmycie

Logika „klasyczna” Logika rozmyta 01 Tylko dwie wartości: prawda i fałsz 01 Wartości z przedziału [0,1] Zanim poznamy logikę rozmytą musimy poznać teorię zbiorów rozmytych…

Zbiory - powtórzenie Zbiór to kolekcja, wielość obiektów. Pojęcie zbioru jest podstawowe i niedefiniowalne. Określenie zbioru musi być jednoznaczne w tym sensie, że musi być jasne czy dany konkretny obiekt należy do tego zbioru. Obiekt który należy do zbioru jest nazywany elementem zbioru. Zbiór definiujemy przez podanie jego elementów.

Przykład A = {0, 10, -5, 7} B = ø C = {{1},1,{{1},{3}}} D = {x  R: x>4} E = zbiór zielonych samochodów F = zbiór latających słoni W przypadku każdego z tych zbiorów łatwo określić czy dany obiekt należy do zbioru czy nie należy. 7A7A 3D3D

Zbiory rozmyte Istnieją zbiory w przypadku których określenie przynależności danego konkretnego obiektu nie jest jednoznaczne. Przykład A = zbiór młodych ludzi B = zbiór szybkich samochodów C = zbiór wysokich drzew W przypadku takich zbiorów możemy mówić o stopniu przynależności. Można powiedzieć, że osoba w wieku 35 lat należy do zbioru A w większym stopniu niż osoba w wieku 80 lat. Przykład

Definicja Zbiorem rozmytym A w pewnej (niepustej) przestrzeni X, co zapisujemy jako A  X nazywamy zbiór par A={(x,  A (x)): x  X} gdzie  A : X  [0,1] jest funkcją przynależności zbioru rozmytego A. Funkcja ta każdemu elementowi x  X przypisuje jego stopień przynależności do zbioru rozmytego A. Dla ustalenia uwagi określmy tzw. obszar rozważań (ang. the universe of the discourse). Nazywać go będziemy przestrzenią lub zbiorem i oznaczymy przez X.

1)  A (x)=1 oznacza pełną przynależność elementu x do zbioru rozmytego A, tzn. x  A. 2)  A (x)=0 oznacza brak przynależność elementu x do zbioru rozmytego A, tzn. x  A. 3) 0<  A (x)<0 oznacza częściową przynależność elementu x do zbioru rozmytego A. Możemy wyróżnić 3 przypadki: Jeżeli X jest przestrzenią o skończonej liczbie elementów X={x 1,x 2,…,x 3 } To zbiór rozmyty A oznaczamy następująco

Jeżeli X zawiera nieskończoną liczbę elementów to zbiór rozmyty A  X symbolicznie zapisujemy jako Przykład Niech X=N (zbiór liczb naturalnych) Zbiór liczb naturalnych „bliskich liczbie 12” określamy następująco:

Przykład Niech X=R (zbiór liczb rzeczywistych) Zbiór liczb rzeczywistych „bliskich liczbie 12” (oznaczmy go przez A) określamy wykorzystując następującą funkcję przynależności: Zatem

Przykład Niech X=R (zbiór liczb rzeczywistych) Zbiory rozmyte liczb rzeczywistych „bliskich liczbie” 12 można też określić inaczej wykorzystując inną funkcję przynależności:

Przykład Sformalizujmy teraz określenie „temperatura wody odpowiednia do kąpieli”. Zbiór rozważań: X=[15, 16,…, 24, 25] Zbiór rozmyty: Inna możliwość:

Koniec wykładu 1