Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Advertisements

- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Podstawy metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
„Zastosuj w praktyce” Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z biologii
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zanim wybierzesz program nauczania
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Jak napisać dobry konspekt? Beata Nowakowska
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konstruktywizm w dydaktyce
Otwarte formy nauczania
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Elementy dydaktyki „Mądry nauczyciel nie zaprasza Cię
Aby ujednolicić wymagania
DIAGNOZA W SZKOLE.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Dydaktyka ogólna.
Pedagogika szkoły wyższej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Metody nauczania w edukacji przyrodniczej i społecznej
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Metody nauczania.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Inspirować, umożliwiać, aktywizować, czyli jak być skutecznym nauczycielem? Jolanta Misztal Powiatowy Organizator Rozwoju.
Dydaktyka teoria nauczania i uczenia się Przedmiotem zainteresowań dydaktyki jest wychowanie umysłowe, czyli metody, formy, środki,
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Opis wybranych metod – metody impresji i ekspresji Metoda projektu
Metody nauczania.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. MATEMATYKA.
1 Realizacja kształcenia zawodowego w oparciu o modułowe programy nauczania mgr inż. Elżbieta Hejłasz Strzelce Opolskie, 4 marca 2011 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR /17
Zapis prezentacji:

Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien zatem dokonywać się za pomocą czterech dróg kształcenia, które są podstawą budowania dydaktycznych układów czynności nauczyciela i ucznia, czyli strategii kształcenia.

Ze strategiami kształcenia związane są określone grupy metod nauczania Metoda nauczania- wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów systematycznie i świadomie stosowany w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów. Podział najbardziej pełny metod nauczania obejmuje cztery grupy, którym odpowiadają cztery rodzaje uczenia się/strategie kształcenia

Strategie kształcenia: uczenie się przez poznawanie, przyswajanie → strategia informacyjna uczenie się przez odkrywanie → strategia problemowa uczenie się przez przeżywanie → strategia emocjonalna uczenie się przez działanie → strategia operacyjna

metody podające/metody asymilacji (uczenie się przez przyswajanie) wykład, opowiadanie, pogadanka, dyskusja, dialog edukacyjny, praca z tekstem i inne

metody problemowe (uczenie się przez odkrywanie) - klasyczna metoda problemowa (oparta na pełnym akcie myślenia Deweya) - nieklasyczne metody problemowe (metody aktywizujące): metoda przypadków, sytuacyjna, burza mózgów (giełda pomysłów), inscenizacji problemowej, mikronauczanie, m.pytaniowa, gier symulacyjnych, m.intersemiotyczna i inne

metody waloryzujące (uczenie się przez przeżywanie) - impresyjne (wrażenia, odczucia, przeżycia w związku z kontaktem z dziełem sztuki, utworem literackim), - ekspresyjne (śpiew, recytacja).

metody praktyczne (uczenie się przez działanie) metoda laboratoryjna/metoda ćwiczebna, metoda zajęć praktycznych, realizacja zadań wytwórczych

„Słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, działam i rozumiem” /Konfucjusz/

Świadomość celów bardziej różni eksperta od nowicjusza niż znajomość niezbędnych technik!