HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI III Symfonia pieśni żałosnych
III Symfonia Góreckiego (1976) na sopran i orkiestrę symfoniczną 3 części teksty lamentacyjno-modlitewne język muzycznie uproszczony, nawiązujący do tradycji, silna ekspresja w 1993 r. na szczytach list przebojów w Wielkiej Brytanii i USA sprzedano ponad milion egzemplarzy płyty
SERIALIZM
ScontriGenesis I izolowane, skontrastowane brzmienia jednorodne pasma brzmieniowe dźwięki o różnych długościachdługie dźwięki brak ciągłościglissanda
SONORYZM
Refren (1965) w dalszym ciągu długie dźwięki prostsze brak glissand powtórzenia inne współbrzmienia
II Symfonia „Kopernikowska” z okazji 500. rocznicy urodzin Kopernika orkiestra symfoniczna, chór, 2 głosy solowe cz. I: ziemski chaos cz. II: harmonia wszechświata
RefrenII Symfonia – część I powtórzenia podobne współbrzmienia mniejsza ekspresjapatetyczność, wzniosłość
Scontri Genesis I uproszczenie (redukcja) języka muzycznego powtórzenia dysonanse → konsonanse upodobanie do dużych mas brzmieniowych Refren II Symfonia „Kopernikowska”
HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI
II Symfonia „Kopernikowska” Refrenczęść Iczęść IIIII Symfonia
MOTORYKA