Historia Łódzkich Tramwajów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Harmonogram przebudowy ul. Piotrkowskiej Terminy Marzec 2011 Kwiecień 2011 Maj 2011 Czerwiec 2011 Lipiec 2011 Sierpień 2011 Wrzesień 2011 Październik 2011.
Advertisements

Urząd Miejski Wrocławia
Drogowa Trasa Średnicowa w Gliwicach
Zmiany w organizacji ruchu kołowego w rejonie największych cmentarzy łódzkich w dniu 1 listopada 2012 r.
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Katedra Budownictwa Drogowego Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy WYKONANIE OBLICZEŃ SYMULACYJNYCH ROZKŁADU RUCHU ORAZ ANALIZ NATĘŻEŃ
Budowa centralnego odcinka II linii metra
Znaki informacyjne.
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
MANUFAKTURA ŁÓDŹ GENIUS LOCI A KOMERCYJNA WARTOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNEJ dr inż. arch. Małgorzata Hanzl INSTYTUT ARCHITEKTURY i URBANISTYKI POLITECHNIKA.
TRANSPORT Roman Idczak.
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Akcje SPÓŁEK NOTOWANYCH NA GIEŁDZIE WARSZAWSKIEJ PRZED 1939 ROKIEM
Zmiany w organizacji komunikacji miejskiej w czasie: -ograniczenia ruchu na I linii metra -zamknięcia podmiejskiej linii średnicowej -wyłączenia ruchu.
Projekt planu robót na rok 2008 na terenie województwa lubelskiego
Nowe Centrum Łodzi – Miasto czy węzeł autostradowy?
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM PROGRAM ZPORR.
PLAN PREZENTACJI Sesja Rady Miasta MIELECKI PARK PRZEMYSŁOWY – stan realizacji PROJEKT: Budowa Inkubatora Nowych Technologii IN- Tech wraz z.
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Komunikacja i Turystyka
Katowice, 19 marca 2008 r. Sektorowy Program Operacyjny Transport Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu w MRR Łódź, 6 czerwca 2008 r.
Wrocław Rozwój miast na przełomie XIX/XX w..
Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Natalia Latoch klasa 6b Warszawskie mosty.
Warszawskie mosty Jakub Cheredis kl.4a.
Czyli mosty na Wiśle w Warszawie
System transportowy w służbie pasażera
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Pokaż się. Show Yourself. City-Show.. Lokalizacje.
Nowe Marzy, 25 sierpnia 2008 roku
Reforma komunikacji nocnej Tomasz Konieczny. Wady obecnego systemu Nieprzystosowanie do potrzeb Brak synchronizacji Brak możliwości przesiadek.
przygotował: Jacek Makuch SEMINARIUM Z PRZEDMIOTU „KOLEJE MIEJSKIE”
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
Zmieniamy Warszawę Program Inwestycyjny Warszawy
115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku
Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu
„STREFA 30” POZNAŃ CENTRUM CELE PROJEKTU „STREFA 30”  USPOKOJENIE RUCHU W CENTRUM MIASTA  POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU  STWORZENIE LEPSZYCH.
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu września Kampania koordynowana jest przez Ministerstwo Środowiska pod patronatem Komisji Europejskiej.
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
XXXII Rajd Młodych Oszczędnych „Gra miejska”. Opis trasy Pl. Wolności Pl. Wolności Ul. Nowomiejska Ul. Nowomiejska Ul. Ogrodowa Ul. Ogrodowa Manufaktura.
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Historia kolei na terenach południowej Polski
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
TRASA SŁOWACKIEGO Odcinek od ul. Potokowej do Al. Rzeczypospolitej GDAŃSK, 17 marzec 2010 r. Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Organizacja ruchu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra przy rondzie Daszyńskiego.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
PLANOWANE I ZREALIZOWANE INWESTYCJE NA TERENIE MIASTA SANOKA I POWIATU SANOCKIEGO Lipiec 2017.
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii

UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu „Rewitalizacja infrastruktury regionalnego systemu transportowego Żuławskiej Kolei Dojazdowej na.
wraz z rozbudową oczyszczalni ścieków w miejscowości Kondrajec, gm
Zapis prezentacji:

Historia Łódzkich Tramwajów

Ważne daty 1897 - Magistrat Łódzki podpisał umowę z grupą przemysłowców łódzkich o rozpoczęciu i warunkach eksploatacji sieci tramwajowej na terenie miasta Łodzi. Powstaje przedsiębiorstwo "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich". 23 XII 1898 r. - to dzień uroczystego otwarcia ruchu osobowego. O godz. 13-tej na ulice Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj z zajezdni przy ul. Tramwajowej i ulicami Dzielną (obecnie Narutowicza), Piotrkowską przez Nowy Rynek (Plac Wolności), Średnią zajechano pod ówczesny park kultury i wypoczynku "Helenów". Łączna długość tej trasy wynosiła 2,8 km 1898 - 23.12.1898 r. - wyjazd pierwszych tramwajów na dwie linie o łącznej długości 5,8 km. 1901 - "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich" zmienia nazwę na "Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej". - Wyjazd pierwszych tramwajów podmiejskich do Pabianic i Zgierza. 1925 - zmiana nazwy "Towarzystwa Kolei Elektrycznej Łódzkiej" na "Kolej Elektryczną Łódzką S. A." 1948 - połączenie "Kolei Elektrycznej Łódzkiej" i "Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych" w jedno przedsiębiorstwo jako Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Łodzi. 1951 - Miejskie Zakłady Komunikacyjne zmieniają nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które działało do roku 1992. 1991 - uchwałą Rady Miejskiej nr XXIX/277/91 z dnia 18.12.1991 r. określono kierunki zmian strukturalnych w MPK. 1993 - 01.01.1993r. - rozpoczyna działalność Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres działania obejmuje teren Gminy Łódź. 1994 - 01.04.1994 r. - powstanie w strukturze MPK - Łódź Spółka z o.o. Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych.

Pierwsze Łódzkie Tramwaje

ul. Brzezińska od Pl. Kościelnego do Al. Cmentarnej - 2.325 mb. W latach 1904-1905 wybudowano nowe odcinki tras na następujących ulicach: Zarzewskiej (Przybyszewskiego) do Rynku Geyera (Pl. Reymonta), Widzewskiej (Kilińskiego), Długiej (Gdańskiej), Pańskiej (Żeromskiego) i Radwanskiej. W przeddzień wybuchu pierwszej wojny światowej było w Łodzi 12 linii tramwajowych. W okolice Dworca Kaliskiego, a dokładnie w pobliże obecnego skrzyżowania ul. M. Kopernika i Al. Włókniarzy tramwaje dotarły dopiero w październiku 1913 r. Na plac przed dworcem tramwaje wjechały w 1933 r., ale ułożono tam tylko tzw. "weksel" (pętla powstała w 1947r.). Ważnym wydarzeniem regulującym problem komunikacji na terenie Łodzi, było podpisanie umowy koncesyjnej pomiędzy Gminą Miejską Łódź i Spółką Akcyjną Kolei Elektrycznej Łódzkiej dotyczącej rozbudowy i eksploatacji istniejącej w Łodzi sieci tramwajowej. Umowa ta obowiązywała od 1 czerwca 1923 r., a jej czas trwania określono na 40 lat tj. do dnia 31 grudnia 1962 r. W wyniku zawartej umowy w 1924 r. powstało kilka linii dalej sięgających do przedmieścia: ul. Rzgowska od Górnego Rynku do kolei na Chojnach, o długości 2.252 mb. ul. Brzezińska od Pl. Kościelnego do Al. Cmentarnej - 2.325 mb. ul. Łagiewnicka od Pl. Kościelnego do Bałuckiego Rynku i na Bałuckim Rynku - 647 mb. drugi tor na ul. Kopernika i Konstantynowskiej - 617 mb.

na ul. Brzezińskiej - wydłużenie torów do cmentarzy 1925- wybudowano tory tramwajowe na Widzewie od ul. Konstytucyjnej do torów kolejowych i na ul. Srebrzyńskiej - od cmentarzy do kolei. Rok 1927 - to następny etap rozwoju sieci. Powstają nowe, poważne odcinki tras na ulicach Kilińskiego od Głównej do Przejazdu; Przejazd - od Piotrkowskiej do Przędzalnianej; na ul. Zielonej - do Pl. Hallera oraz drugie tory na ul. Rzgowskiej i innych ulicach. Rok 1928 - to rok nowych wielkich inwestycji torowych. Poza oddaniem do użytku nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego powstaje około 22 km. nowych torów w następujących miejscach: na ul. Brzezińskiej - wydłużenie torów do cmentarzy na ul. Pomorskiej - od Helenowa do ul. Zagajnikowej, które w roku następnym wydłużono do ul. Morskie j (Tamki) na ul. Przejazd - od ul. Przędzalnianej do ul. Zagajnikowej i Zagajnikową do ul. Rokicińskiej (Piłsudskiego) na ul. Napiórkowskiego (Przybyszewskiego) - od ul. Kilińskiego do ul. Tatrzańskiej na ul. Kilińskiego - od ul. Napiórkowskiego do ul. Dąbrowskiej (do zajezdni) na ul. Dąbrowskiej (J. Dąbrowskiego) - od ul. Rzgowskiej do ul. Kilińskiego na ul. Kątnej (Wróblewskiego) na ul. Kilińskiego - od ul. Narutowicza do ul. Brzezińskiej (Wojska Polskiego)

Pesa. Najnowszy tramwaj MPK Łódź W 1929 r. było 17 linii o długości 46 km, przewożących średnio dziennie 238 tys. pasażerów. Dopiero w latach 1945 - 46 linie tramwajowe miejskie wydłużono, zgodnie z interesami Łodzian, do przedmieścia: Zdrowie, Ruda Pabianicka, Żabieniec i Julianów. Po drugiej wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój łódzkiej komunikacji miejskiej. Powstały nowe trasy: na Stoki, Nowe Złoto, Karolew, na Łagiewnickiej, Warszawskiej i Wojska Polskiego. W 1951 r. pojawiły się tramwaje na całej długości Al. T. Kościuszki i Zachodniej, odciążając bardzo zatłoczoną Piotrkowską, co pozwoliło nawet na likwidację tramwajów na odcinku od Pl. Wolności do F. Żwirki. Budowa mostów i wiaduktów pod i nad torami kolejowymi, otaczającymi Łódź, umożliwia usprawnienie ruchu i trasy tramwajowe wybiegły na dalekie przedmieścia, np.: Chojny, Retkinia, Kurak, Teofilów i Widzew. W roku 1986 uruchomiono zajezdnię tramwajową przy ul. Telefonicznej zaliczaną do najnowocześniejszych w kraju. Istotny rozwój zanotowała komunikacja autobusowa, dla której wybudowano 3 nowe zajezdnie. Pesa. Najnowszy tramwaj MPK Łódź

PESA 122 (10)Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2007. Liczba miejsc: siedzących 63, stojących 133 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 trójfazowe asynchroniczne silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 420 kW; klimatyzacja. TRAMWAJ 805Na zmodernizowany napęd i design (4) Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 2005-2006. Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 160 kW. CITYRUNNER (15) Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2001. Liczba miejsc: siedzących 59, stojących 116 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 400 kW. TRAMWAJ 805Na zmodernizowany napęd (20) Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 1997-1999. Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu stałego lub przemiennego o łącznej mocy 160 kW.