Historia Łódzkich Tramwajów
Ważne daty 1897 - Magistrat Łódzki podpisał umowę z grupą przemysłowców łódzkich o rozpoczęciu i warunkach eksploatacji sieci tramwajowej na terenie miasta Łodzi. Powstaje przedsiębiorstwo "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich". 23 XII 1898 r. - to dzień uroczystego otwarcia ruchu osobowego. O godz. 13-tej na ulice Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj z zajezdni przy ul. Tramwajowej i ulicami Dzielną (obecnie Narutowicza), Piotrkowską przez Nowy Rynek (Plac Wolności), Średnią zajechano pod ówczesny park kultury i wypoczynku "Helenów". Łączna długość tej trasy wynosiła 2,8 km 1898 - 23.12.1898 r. - wyjazd pierwszych tramwajów na dwie linie o łącznej długości 5,8 km. 1901 - "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich" zmienia nazwę na "Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej". - Wyjazd pierwszych tramwajów podmiejskich do Pabianic i Zgierza. 1925 - zmiana nazwy "Towarzystwa Kolei Elektrycznej Łódzkiej" na "Kolej Elektryczną Łódzką S. A." 1948 - połączenie "Kolei Elektrycznej Łódzkiej" i "Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych" w jedno przedsiębiorstwo jako Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Łodzi. 1951 - Miejskie Zakłady Komunikacyjne zmieniają nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które działało do roku 1992. 1991 - uchwałą Rady Miejskiej nr XXIX/277/91 z dnia 18.12.1991 r. określono kierunki zmian strukturalnych w MPK. 1993 - 01.01.1993r. - rozpoczyna działalność Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres działania obejmuje teren Gminy Łódź. 1994 - 01.04.1994 r. - powstanie w strukturze MPK - Łódź Spółka z o.o. Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych.
Pierwsze Łódzkie Tramwaje
ul. Brzezińska od Pl. Kościelnego do Al. Cmentarnej - 2.325 mb. W latach 1904-1905 wybudowano nowe odcinki tras na następujących ulicach: Zarzewskiej (Przybyszewskiego) do Rynku Geyera (Pl. Reymonta), Widzewskiej (Kilińskiego), Długiej (Gdańskiej), Pańskiej (Żeromskiego) i Radwanskiej. W przeddzień wybuchu pierwszej wojny światowej było w Łodzi 12 linii tramwajowych. W okolice Dworca Kaliskiego, a dokładnie w pobliże obecnego skrzyżowania ul. M. Kopernika i Al. Włókniarzy tramwaje dotarły dopiero w październiku 1913 r. Na plac przed dworcem tramwaje wjechały w 1933 r., ale ułożono tam tylko tzw. "weksel" (pętla powstała w 1947r.). Ważnym wydarzeniem regulującym problem komunikacji na terenie Łodzi, było podpisanie umowy koncesyjnej pomiędzy Gminą Miejską Łódź i Spółką Akcyjną Kolei Elektrycznej Łódzkiej dotyczącej rozbudowy i eksploatacji istniejącej w Łodzi sieci tramwajowej. Umowa ta obowiązywała od 1 czerwca 1923 r., a jej czas trwania określono na 40 lat tj. do dnia 31 grudnia 1962 r. W wyniku zawartej umowy w 1924 r. powstało kilka linii dalej sięgających do przedmieścia: ul. Rzgowska od Górnego Rynku do kolei na Chojnach, o długości 2.252 mb. ul. Brzezińska od Pl. Kościelnego do Al. Cmentarnej - 2.325 mb. ul. Łagiewnicka od Pl. Kościelnego do Bałuckiego Rynku i na Bałuckim Rynku - 647 mb. drugi tor na ul. Kopernika i Konstantynowskiej - 617 mb.
na ul. Brzezińskiej - wydłużenie torów do cmentarzy 1925- wybudowano tory tramwajowe na Widzewie od ul. Konstytucyjnej do torów kolejowych i na ul. Srebrzyńskiej - od cmentarzy do kolei. Rok 1927 - to następny etap rozwoju sieci. Powstają nowe, poważne odcinki tras na ulicach Kilińskiego od Głównej do Przejazdu; Przejazd - od Piotrkowskiej do Przędzalnianej; na ul. Zielonej - do Pl. Hallera oraz drugie tory na ul. Rzgowskiej i innych ulicach. Rok 1928 - to rok nowych wielkich inwestycji torowych. Poza oddaniem do użytku nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego powstaje około 22 km. nowych torów w następujących miejscach: na ul. Brzezińskiej - wydłużenie torów do cmentarzy na ul. Pomorskiej - od Helenowa do ul. Zagajnikowej, które w roku następnym wydłużono do ul. Morskie j (Tamki) na ul. Przejazd - od ul. Przędzalnianej do ul. Zagajnikowej i Zagajnikową do ul. Rokicińskiej (Piłsudskiego) na ul. Napiórkowskiego (Przybyszewskiego) - od ul. Kilińskiego do ul. Tatrzańskiej na ul. Kilińskiego - od ul. Napiórkowskiego do ul. Dąbrowskiej (do zajezdni) na ul. Dąbrowskiej (J. Dąbrowskiego) - od ul. Rzgowskiej do ul. Kilińskiego na ul. Kątnej (Wróblewskiego) na ul. Kilińskiego - od ul. Narutowicza do ul. Brzezińskiej (Wojska Polskiego)
Pesa. Najnowszy tramwaj MPK Łódź W 1929 r. było 17 linii o długości 46 km, przewożących średnio dziennie 238 tys. pasażerów. Dopiero w latach 1945 - 46 linie tramwajowe miejskie wydłużono, zgodnie z interesami Łodzian, do przedmieścia: Zdrowie, Ruda Pabianicka, Żabieniec i Julianów. Po drugiej wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój łódzkiej komunikacji miejskiej. Powstały nowe trasy: na Stoki, Nowe Złoto, Karolew, na Łagiewnickiej, Warszawskiej i Wojska Polskiego. W 1951 r. pojawiły się tramwaje na całej długości Al. T. Kościuszki i Zachodniej, odciążając bardzo zatłoczoną Piotrkowską, co pozwoliło nawet na likwidację tramwajów na odcinku od Pl. Wolności do F. Żwirki. Budowa mostów i wiaduktów pod i nad torami kolejowymi, otaczającymi Łódź, umożliwia usprawnienie ruchu i trasy tramwajowe wybiegły na dalekie przedmieścia, np.: Chojny, Retkinia, Kurak, Teofilów i Widzew. W roku 1986 uruchomiono zajezdnię tramwajową przy ul. Telefonicznej zaliczaną do najnowocześniejszych w kraju. Istotny rozwój zanotowała komunikacja autobusowa, dla której wybudowano 3 nowe zajezdnie. Pesa. Najnowszy tramwaj MPK Łódź
PESA 122 (10)Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2007. Liczba miejsc: siedzących 63, stojących 133 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 trójfazowe asynchroniczne silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 420 kW; klimatyzacja. TRAMWAJ 805Na zmodernizowany napęd i design (4) Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 2005-2006. Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 160 kW. CITYRUNNER (15) Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2001. Liczba miejsc: siedzących 59, stojących 116 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 400 kW. TRAMWAJ 805Na zmodernizowany napęd (20) Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 1997-1999. Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2). Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu stałego lub przemiennego o łącznej mocy 160 kW.