Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Reklama to szczególny rodzaj komunikatu, zazwyczaj komercyjnego, mającego zachęcić do zakupu określonych dóbr lub wywołanie zmian zachowań
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Korzyści wynikające z reklam: Informacja o nowych produktach Wzmagają konkurencję i postęp technologiczny Mogą przyczynić się do spadku cen Finansują media, sport, kulturę… Stymulują globalny popyt na dobra Mogą propagować pożyteczne zachowania
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Cenę, jaką płacimy za reklamy: Reklamy kosztują!!! Często podają nieprawdziwe lub niepełne informacje Często kupujemy rzeczy niepotrzebne pod wpływem reklamy Przeszkadzają, denerwują… Mogą mieć zły wpływ na ludzi (propagować niewłaściwe zachowania), demoralizować, zwłaszcza na dzieci
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Prawne regulacje : Reklamy nie mogą zajmować więcej niż 15% dziennego czasu nadawania programu (z telesprzedażą 20%) i nie więcej niż 12 min w ciągu godziny) Filmy (z wyjątkiem seriali) nie mogą być przerywane raz na pełne 45min Nie wolno emitować bloków reklamowych podczas programów informacyjnych, religijnych i dla dzieci
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Prawne regulacje : Zakazane jest reklamowanie: -wyrobów tytoniowych -napojów alkoholowych(piwo tylko w godz lekarstw niedopuszczonych do obrotu, refundowanych, psychotropowych oraz wydawanych na receptę -wideoloterii, gier w karty i kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Prawne regulacje : Zakazane jest również nadawanie reklam: -nawołujących bezpośrednio nieletnich do kupowania -zachęcania nieletnich do wywoływania presji na rodziców -ukazywania małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach -oddziaływania w sposób ukryty na podświadomość
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Prawne regulacje : Ponadto reklama nie może: -naruszać godności ludzkiej -zawierać treści dyskryminujących (rasa, płeć narodowość) -ranić przekonań religijnych czy politycznych -zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich -sprzyjać zachowaniom zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu czy środowisku
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Główne strategie reklamowe Slogany „Nie dla idiotów” „Connecting people” „Das Auto” Celem sloganu jest utrwalenie w świadomości klientów nazwy firmy lub produktu
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Główne strategie reklamowe Oddziaływanie racjonalne -Opiera się na logicznych, rozsądnych argumentach, i dostarcza konsumentowi fachowych informacji na temat produktu
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Główne strategie reklamowe Oddziaływanie emocjonalne -Ma docierać do naszej podświadomości… Rekomendacja znanych osób Podążanie za modą Popularność Szokowanie, erotyka, kontrowersje