Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Powiat Gnieźnieński.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Prezentacja działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz osób starszych Styczeń 2017.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ulga rehabilitacyjna.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO STRZELCE KRAJEŃSKIE, 12 STYCZNIA 2018 r.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Powiat Gnieźnieński Tworzenie w szkołach ogólnodostępnych warunków do edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Główne cele modelu Integrowanie działań instytucji działających na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ich rodziców / opiekunów. Połączenie kompetencji i aktualnych możliwości wszystkich instytucji działających na rzecz dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, umożliwiając spójne działanie i tworzenie ponadstandardowych rozwiązań. Zwiększenie efektywność wsparcia udzielanego dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzinom.

Niepowtarzalność modelu Rozwiązania lokalne muszą uwzględniać zarówno specyfikę problemów, jak i zasoby instytucjonalne, finansowe i kadrowe środowiska, którego dotyczą.

Szkoła Podstawowa ogólnodostępna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Wczesne wspomaganie dziecka Szkoły specjalne M-GOPS PCPR Stowarzyszenia Urząd Gminy

Szkoła Podstawowa w Kłecku ogólnodostępna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Kłecku Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Szkoły specjalne SOSW nr 2, SOSW w Kłecku M-GOPS w Kłecku PCPR- Starostwo Powiatowe w Gnieźnie Stowarzyszenie Radość – Kłecko, Fundacja Patria - Skrzetuszewo Polski Związek Głuchych – Gniezno Polski Związek Niewidomych - Gniezno Urząd Gminy w Kłecku

Szkoła ogólnodostępna Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w formie: - klas integracyjnych, - zajęć rewalidacyjnych, - zajęć korekcyjno-kompensacyjnych - zajęć wyrównawczych - zajęć logopedycznych

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Diagnoza Dokumenty: Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność, zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Porady Terapie Moderowanie grup wsparcia, sieci współpracy( dla rodziców, nauczycieli)

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Orzeczenie o niepełnosprawności. Dofinansowanie: - uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, - sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, - zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze - przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów, - likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Pomoc społeczna może udzielać wsparcia na dwa sposoby: - wypłata świadczeń pieniężnych, - wsparcie w formie niepieniężnej. Osobom z niepełnosprawnością oraz rodzinom tych osób przysługują również: zasiłek stały – niezależnie od tego, czy osoba z niepełnosprawnością gospodaruje samodzielnie czy pozostaje w rodzinie, prawo do zasiłku uzależnione jest od dochodu. Minimalna kwota zasiłku stałego wynosi 30zł miesięcznie, maksymalna 529zł. zasiłek okresowy – kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20zł miesięcznie. Czas na jaki jest przyznawany zasiłek okresowy, ustala ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy. Przyznanie zasiłku uzależnione jest od dochodu. zasiłek celowy – wypłacony jest w celu zaspokojenia niezbędnej (konkretnej) potrzeby bytowej. Zasiłek może być przeznaczony na pokrycie kosztów zakupu żywności, leków, leczenia, kupno opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobne remonty i naprawy w mieszkaniu, koszty pogrzebu. Zasiłek może być również przyznany osobie lub rodzinie, która poniosła straty w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej. W tych przypadkach pomoc może być przyznana niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności świadczone przez osoby ze specjalnym przygotowaniem zawodowym jeśli dziecko wymaga innej opieki, w tym specjalistycznej, o pomoc w formie takich usług można zwrócić się do środka pomocy społecznej w miejscu zamieszkania. O potrzebie przyznania usług decyduje lekarz specjalista. Odpłatność za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyjątkiem usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również tryb ich pobierania, ustala rada gminy w drodze uchwały. odpłatność za specjalistyczne usługi opiekuńcze ustala ośrodek pomocy społecznej w zależności od posiadanego dochodu na osobą w rodzinie (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 „w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych”).

Gmina Kłecko prowadzenie szkoły, organizowanie bezpłatnych dowozów dla dzieci niepełnosprawnych lub zwrot kosztów przejazdu na zasadach określonych w umowie zawartej między burmistrzem i rodzicami.

Stowarzyszenia Stowarzyszenie Radość przy SOSW w Kłecku Polski Związek Niewidomych. Okręg wielkopolski – Koło: Jana III Sobieskiego 20 Gniezno Polski Związek Głuchych ul. Roosevelta Fundacja Patria - Skrzetuszewo

Obszary wsparcia w ramach zaproponowanego modelu

3. Wsparcie rodziców Informacja o możliwościach wsparcia w środowisku lokalnym w zakresie pomocy w rozwiązywaniu konkretnych problemów już w najwcześniejszych etapach wykrycia specjalnych potrzeb edukacyjnych Centralizacja wiedzy o kompetencjach różnych instytucji w zakresie wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin

Wsparcie szkoły - wsparcie dyrektora informacje o aktualnych przepisach prawnych dyskusje nad konkretnymi problemami pomoc w poszukiwaniu informacji o instytucji, która może pomóc w rozwiązaniu konkretnego problemu wymiana informacji pomiędzy instytucjami w zakresie udzielanego wsparcia, wspólne programowanie form wsparcia w zależności od zdiagnozowanej potrzeby

Wsparcie szkoły - wsparcie nauczycieli wymiana doświadczeń z nauczycielami szkół specjalnych (dzień otwarty, obserwacja zajęć, konsultacje, bieżące wsparcie), organizacjami pozarządowymi, upowszechnianie wiedzy dotyczącej dobrych praktyk w zakresie współpracy środowisk lokalnych na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ich rodzin, które będą mogły stanowić inspirację i zachętę do tworzenia lokalnych rozwiązań kompleksowa informacja o zadaniach różnych instytucji w zakresie wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin

4. Wsparcie uczniów diagnoza wskazanie możliwości wczesnego wspomagania dziecka z niepełnosprawnością organizacja zajęć specjalistycznych – różnych ( edukacja, SUO, rehabilitacja, pomoc medyczna, itp.) zaopatrzenie np. w środki ortopedyczne i inne w zależności od niepełnosprawności pomoc w organizacji zakwalifikowania się na turnus rehabilitacyjny zapewnienie pomocy asystenta niepełnosprawnych lub asystenta rodziny. inne działania instytucji skierowane na bezpośrednią pomoc dziecku