Sytuacja absolwentów szkół wyższych w świetle monitoringu losów zawodowych Dominika Buczkowska, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program Rozwoju Młodych Talentów (PRMT)
Advertisements

Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Tytuł projektu: Rejs do kariery
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Specjalność Zarządzanie Strategiczne
Badania cech i losów absolwentów zrealizowane we Włoszech prof. Andrea Cammelli Uniwersytet w Bolonii Dyrektor AlmaLaurea Konferencja Warszawa, 27 października,
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Działanie: Wsparcie Biura Karier
Nowoczesne techniki analityczne na studiach doktoranckich jako przygotowanie do otwarcia przewodu doktorskiego w dwa lata.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Badanie losów absolwentów Wydziału Nauk o Żywności ANKIETA SATYSFAKCJI – bezpośrednio po studiach wypełniana VI – X 2013 Warszawa, 2014 Biuro Karier i.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim Katedra Zarządzania Organizacjami Kontakt: Katowice, 2015 r.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
Specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim Katedra Zarządzania Organizacjami Kontakt: Katowice, 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2012 roku mgr Marlena Włodkowska mgr in ż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2011 roku mgr Marlena Włodkowska Biuro Karier Łom ż a, 2014.
Spotkanie Dolnośląskiej Sieci Biur Karier - GRUDZIEŃ Badania losów absolwentów DSWE TWP we Wrocławiu - studium przypadku.
Studia miejskie i regionalne
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP
Studia miejskie i regionalne
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
W PROGRAMIE OPERACYJNYM WIEDZA, EDUKACJA, ROZWÓJ (POWER)
Staże europejskie drogą do sukcesu
Stażysta w Dziale Logistyki
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
NOVOTEL WROCŁAW CITY Staż w dziale sprzedaży
NOVOTEL & ibis WROCŁAW CENTRUM Staż w dziale sprzedaży
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Badania losów absolwentów
Absolwent UwB jako pracownik.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Sytuacja absolwentów szkół wyższych w świetle monitoringu losów zawodowych Dominika Buczkowska, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego

Plan prezentacji Studia i studenci wczoraj i dziś Deficyty kompetencyjne i mocne strony absolwentów Uniwersytetu w świetle badań własnych Znaczenie monitoringu losów i wyników badań na dostosowanie programów kształcenia do potrzeb rynku pracy

Studia i studenci wczoraj i dziś Współczynnik skolaryzacji brutto wzrósł z 12,9% w roku akademickim 1990/1991, do 51,8% w roku akademickim 2012/2013 (w roku akademickim 2011/2012 wyniósł nawet 53,1%). Liczba studentów w roku akademickim 2012/ Liczba absolwentów 2011/

Możliwości po studiach ?

Deficyty kompetencyjne i mocne strony absolwentów Uniwersytetu w świetle badań własnych: „ Badanie deficytów kompetencyjnych absolwentów Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach modelu jakości kształcenia (ZJK)” 2013 r. „Sylwetka absolwenta Uniwersytetu Wrocławskiego wg pracodawców” 2014

„ Badanie deficytów kompetencyjnych absolwentów Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach modelu jakości kształcenia (ZJK)” 2013 r.  Badanie absolwentów objęło 100 osób, kobiet i mężczyzn, którzy w 2011 roku uzyskali dyplom ukończenia studiów magisterskich na WPAiE. Dodatkowym kryterium uczestnictwa w wywiadzie był co najmniej półroczny staż pracy zawodowej w dowolnej formie zatrudnienia oraz aktywność zawodowa w chwili realizacji badania.  Badanie lokalnych pracodawców zrealizowane zostało na grupie 30 dolnośląskich przedsiębiorców. Kryterium uczestnictwa w wywiadzie było zatrudnianie w chwili badania bądź poprzedzających je trzech latach co najmniej 5 absolwentów WPAiE

„ N= 34 N= 18

„ Skala 1-5

Wysoko ocenione -umiejętności związane z zawodami prawniczymi (wiedza teoretyczna) -umiejętności z zakresu rachunkowości i księgowości (wiedza teoretyczna) -umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy, argumentacji, formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych -komunikatywność, otwartość, dobry kontakt z klientem -odporność na stres, umiejętność pracy pod presją czasu Nisko ocenione  -elastyczność - umiejętność logicznego myślenia - brak praktyki, obycia z zawodem (wykorzystanie wiedzy w praktyce) - umiejętność łączenia przepisów z różnych obszarów w jedną całość - umiejętność pisania prostych pism urzędowych - brak pokory, skromności, zaangażowania Kompetencje absolwentów WPAiE wg pracodawców

Absolwent idealny powinien być lepiej przygotowany z zajęć praktycznych, powinien również wiedzieć gdzie znaleźć źródło wiedzy, powinien być osobą komunikatywną, potrafiącą radzić sobie w nawet najbardziej stresowych sytuacjach, powinien posiadać również dużą wiedzę teoretyczną, szczególnie z zakresu prawa administracyjnego oraz cywilnego. Ogólnie osoba, która potrafi stosować teorię w praktyce, która szybko się uczy, jest kreatywna, ale której też nie brak pokory, brak braków w podstawach.

„Sylwetka absolwenta Uniwersytetu Wrocławskiego wg pracodawców” 2014 „Sylwetka absolwenta Uniwersytetu Wrocławskiego wg pracodawców” wywiadów indywidualnych z pracodawcami zatrudniającymi w ostatnich 3 latach minimum 10 absolwentów UWr z lat

Główne deficyty absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego Główne deficyty absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego -niskie zaangażowanie („robi swoje i wychodzi”) -brak jasno sprecyzowanych celów -brak poprawnej samooceny i świadomości ograniczeń -brak umiejętności pracy pod presją czasu, stawiania czoła wyzwaniom -gorszy od deklarowanego poziom znajomości języków obcych -słaba znajomość Excela i innych podstawowych programów -słaba komunikatywność (oni komunikują się dzisiaj głownie przez komunikatory)

Cechą, która wydaje się jednak pozytywnie wyróżniać absolwentów UWr jest interdyscyplinarność oraz elastyczność i otwartość na zmiany. Może to pomagać w odnalezieniu się w dużych organizacjach, na samodzielnych stanowiskach, wymagających wielozadaniowości i dużej rotacji stanowisk. Absolwenci Uniwersytetu Wrocławskiego są bardziej otwarci na przejście pomiędzy działami, przekwalifikowanie się, udział w różnego rodzaju projektach poza głównym nurtem swojej pracy. Większy jest potencjał w tych ludziach, którzy skończyli Uniwersytet Wrocławski, żeby przyjąć nowe zadania niż po tych kierunkach zamkniętych, twardych, inżynierskich, ekonomicznych.” absolwenci UWr nie zawsze chętnie przyjmują każde stanowisko (np. filolodzy nie chcą pracować w usługach).

 współpraca w zespole + komunikacja z innymi (praca przy projektach, grupowe rozwiązywanie problemów, podział zadań, dzielenie się informacjami, projekty realizowane wspólnie z biznesem)  podstawowe ogólne kompetencje analityczne i znajomość narzędzi MS Office „ Jak przychodzi człowiek z UE to wiem, że zna Power Pointa, zna Excela”. „Matematyka kształci logiczne myślenie, świetne analizowanie, ale na UWr nie uczą wcale Excela”. W co „wyposażać” absolwentów Uniwersytetu?  wykształcenie umiejętności przenoszenia wiedzy na praktykę (niwelowanie obrazu „teoretycznego” wykształcenia absolwentów) oraz rozwiązywania konkretnych problemów

 elastyczność i otwartość na zatrudnienie poza kierunkiem kształcenia, umiejętność akceptacji pozycji nie pasującej wprost do kierunku  ogólna orientacja w rynku pracy oraz przygotowanie do pracy zawodowej i jej poszukiwania „Coś, czego szukam, na każdej uczelni – to zaradność życiowa, która jest bolączką mnóstwa ludzi. Czekam na moment, w którym uczelnie w Polsce będą wypuszczać ludzi przygotowanych do życia w społeczeństwie” (branża HR, rekrutujący dla innych pracodawców, także za granicą). W co „wyposażać” absolwentów Uniwersytetu?  większe doświadczenie zawodowe zdobywane już w czasie studiów  Wsparcie znajomości języków obcych, zwłaszcza „drugiego” języka  Wprowadzanie specjalizacji odpowiednich dla potrzeb pracodawców (np. controlling na matematyce, współpraca z zagranicą na ekonomii)

Najważniejsze pytania  Jak Uczelnia wykorzysta informacje zwrotne od pracodawców?  Rewolucja czy ewolucja w sposobie kształcenia? W jakim zakresie możliwe jest „dostosowanie programów kształcenia do potrzeb rynku pracy”?  Oczekiwania pracodawców a kompetencje pracowników naukowo – dydaktycznych  Zmiana programów kształcenia czy dodatkowe ścieżki edukacyjne?  Sukces na rynku pracy – czym jest i jak go mierzyć?

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ