Siedem kardynalnych zasad wybierania posłów do

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
LISTY RUCHU PALIKOTA DO SEJMU RP. KOMPLETNE LISTY WE WSZYSTKICH 41 OKRĘGACH 920 KANDYDATEK I KANDYDATÓW DO SEJMU RP.
Advertisements

WYBORY PARLAMENTARNE.
XVIII sesja SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Szkoła demokracji”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Charakterystyka władzy wykonawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
SYSTEM WYBORCZY W USA Rafał Dadura.
Paradoks partycypacji wyborczej
CHORWACJA.
Moszczenica 2013 Stowarzyszenie Oświatowe SYNERGIA w Moszczenicy.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa i obowiązki obywateli RP
Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura w Poznaniu
Powoływanie Rady Pracowników
Ordynacja Wyborcza do Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Samorząd Uczniowski.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
System wyborczy a wyniki wyborów w Polsce
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
WYBORY W POLSCE.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. gen
Termin wyborów 16 listopada 2014 r. niedziela Lokale wyborcze czynne od 7 do 21.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
4 czerwiec 1989rok- Pierwsze wolne wybory w Polsce
Zasady Współczesnej Demokracji
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW),
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Wiedza o społeczeństwie
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
CO TO SĄ WYBORY ?.
Wybory do samorządu uczniowskiego Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Trzebnicach rok szkolny 2012/2013.
Demokracja.
Temat: Partie polityczne.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
System wyborczy a wyniki wyborów ogólnokrajowych w Polsce po roku 1989
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce
Rady Pożytku do Standardowego Użytku Standardy Funkcjonowania Rad Działalności Pożytku Publicznego.
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce Maciej Jacyno-Onuszkiewicz, Urszula Kukołowicz, Martyna Mileszyk, Rafał Miśta, Elżbieta Spalitabaka.
Kompetencje i role prezydenta
 Wybory prezydenta odbywają się w Polsce co 5 lat, chyba że z jakiegoś powodu (głównie z powodu śmierci lub rezygnacji z urzędu prezydenta) kadencja.
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Jest to zasada, według której „jeden człowiek to jeden głos”.  równość formalna – każdy wyborca dysponuje taką samą ilością głosów  równość.
Adriana Hyla, Michalina Filimoniak, Aleksandra Mróz.
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Gmina (komuna, społeczność) – wspólnota samorządowa osób zamieszkujących określone terytorium. W latach 1954–1972 w miejsce gmin powołano gromady. Od.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Przygotowały: Dagmara Kojtych, Patrycja Ringwelska, Monika Wiśniewska
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Bartczak Zuzanna Błaszczyk Karolina Czyż Aleksandra
Zasady prawa wyborczego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Wybory związkowe w OM NSZZ „Solidarność” POiW RW
Prawo wyborcze dr Ryszard Balicki
System partyjny i wyborczy
do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Zapis prezentacji:

Reguła Wyborcza JOW www.jow.pl Siedem kardynalnych zasad wybierania posłów do Sejmu RP, postulowanych przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych, utworzony przez śp. Jerzego Przystawę www.jow.pl ( wytyczne dla ducha i litery prawa wyborczego, regulującego tryb wyborów sejmowych )

Równa dla każdego pełnoprawnego obywatela Polski swoboda indywidualnego kandydowania na posła Dla dokonania rejestracji, kandydujący stawia się osobiście w Okręgowej Komisji Wyborczej i składa; pisemne poparcie co najmniej dziesięciu wyborców okręgu oraz dowód wpłaty kaucji, ze środków własnych kandydata, która jest zwracana, jeśli kandydat uzyska minimum 5% ważnie oddanych głosów (taki sposób zgłaszania kandydatury respektuje gwarantowane polską Konstytucją prawo każdego obywatela do swobodnego ubiegania się o mandat posła, w przeciwieństwie do gwałcącej to prawo aktualnej ordynacji partyjnych list wyborczych). Na karcie do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej, a w przypadku ich partyjnej przynależności, obowiązkowo o tym informuje przy nazwisku kandydata.

2. Podział Polski na 460 jednomandatowych okręgów wyborczych, dla wybrania takiej samej liczby posłów, zapisanej w Konstytucji Wtedy przy obecnej liczbie mieszkańców Polski, ok. 67 tysięcy wyborców wybiera reprezentującego ich posła. Niewielkie rozmiary okręgów, wyrównują szanse wyborcze kandydatów, umożliwiają i niezależnym i partyjnym bezpośredni kontakt z wyborcami, a po wyborach umożliwiają realną więź posła z wyborcami i wymuszają jego przed nimi odpowiedzialność.

3. Finansowanie kampanii wyborczej kandydatów wyłącznie ze środków niepublicznych, z limitem wydatków równym dla kandydatów niezależnych i partyjnych odrębna ustawa reguluje finansowanie partii politycznych, możliwe wyłącznie ze środków prywatnych, przez podmioty krajowe publicznie dostępna informacja o szczegółach limitowanych darowizn.

4. Jedna tura głosowania daje jasne rozstrzygnięcie, ogranicza partyjne manipulacje, nieodłączne w przypadku wyborów dwu-turowych, mobilizuje wyborców do poparcia konkretnego kandydata

5. Obywatelski i medialny monitoring głosowania w obwodach i publicznego liczenia głosów, przeprowadzanego w okręgach Urny wyborcze o konstrukcji zabezpieczającej przed nieupoważnionym dostępem. Przed rozpoczęciem głosowania, obywatelski i medialny monitoring sprawdzenia urn wyborczych. Monitoring (jw.) głosowania, trwający permanentnie od jego rozpoczęcia, aż do dostarczenia urn, autami do przewozu gotówki, do miejsca liczenia głosów w Okręgowej Komisji Wyborczej. Monitoring (jw.) publicznego liczenia głosów, z udziałem kandydatów, ich pełnomocników i członków komitetów wyborczych. Okręgowej Komisji Wyborczej przewodniczy osoba lokalnego zaufania publicznego. Wynik liczenia ogłaszany natychmiast po jego zakończeniu. ( w/w rozwiązania, wzorowane na brytyjskich, chronią uczciwość przeprowadzenia wyborów )

6. Posłem zostaje zdobywca zwykłej większości głosów przy remisie, decyduje losowanie, gdy jest tylko jeden kandydat, posłem zostaje bez głosowania, brak kandydatów, oznacza brak posła w danym okręgu.

7. Pierwsze wybory według zasad Reguły Wyborczej JOW nie wcześniej, niż pół roku po urzędowym ogłoszeniu prawa wyborczego uwzględniającego te zasady. - W tym czasie następujące działania przygotowawcze: Szeroka edukacja obywatelska; prezentacja niniejszych zasad i ich pożytków, w porównaniu z ordynacją partyjnych list wyborczych. Zawieranie porozumień w okręgach, dla wyłaniania kandydatów i między okręgami, dla tworzenia ugrupowań politycznych. Prezentowanie się wyborcom przez kandydatów.

Wolność i uczciwość wyborów Bez spełnienia wszystkich siedmiu zasad Reguły JOW nie jest możliwa pełna wolność i uczciwość wybierania posłów, którzy mają podjąć działanie dla dobra wspólnego. Zasady Reguły JOW umożliwiają odwołanie posła w czasie trwania kadencji, co jest niemożliwe w systemie partyjnych list wyborczych. Jednak troska o stabilność sceny politycznej oraz doświadczenia korzystających z systemu JOW, skłaniają do ostrożnego korzystania z takiej możliwości.

Główne efekty wprowadzenia zasad Reguły Wyborczej JOW w wyborach do Sejmu RP: Odpowiedzialność posłów przed ich wyborcami ( w okręgach ). Partnerstwo władzy z obywatelami, upowszechniające wśród obywateli poczucie odpowiedzialności za dobro wspólne, niezbędne w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Pozytywna selekcja kadr sprawujących władzę i stabilny rząd służący narodowi. W następstwie swobody kandydowania i podziału Polski na 460 JOW; decentralizacja, ożywienie i jawność życia politycznego, co sprzyja swobodnemu zawieraniu: - a. Porozumień wewnątrz-okręgowych, wyłaniających kandydatów o największych szansach zdobycia mandatu, dla danej opcji politycznej. - b. Porozumień między-okręgowych, dla oddolnego tworzenia ugrupowań politycznych. Zmiana charakteru partii politycznych, z wodzowskich na obywatelskie. Utrudnienie dostępu do władzy dla ugrupowań skrajnych. 16.X.2013