Metoda badań korelacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Excel Narzędzia do analizy regresji
BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Analiza współzależności zjawisk
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Niestandardowe techniki badań marketingowych.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Analiza współzależności
Analiza współzależności
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Wstęp do programowania obiektowego
Korelacje, regresja liniowa
Analiza współzależności dwóch zjawisk
Ćwiczenia ze statystyki II rok Geoinformacji rok akademicki 2007/2008 WSTĘP.
Ćwiczenia ze statystyki II rok Geoinformacji rok akademicki 2009/2010 WSTĘP.
INTERAKCJE MIĘDZY ZMIENNYMI
SKALE POMIAROWE.
dr inż. Piotr Muryjas Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji
AGH Wydział Zarządzania
Pedagogika ogólna.
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
Prognozowanie z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych
Homogenizacja Kulawik Krzysztof.
Metody zbierania danych empirycznych
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Programowanie obiektowe – język C++
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
III EKSPLORACJA DANYCH
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Regresja wieloraka.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawy analizy ryzyka
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ocenianie holistyczne
Teoria a metoda Projektowanie a proces badawczy
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Metoda badań symulacyjnych i modelowych
Metoda badań interpretacyjno-historycznych Robert Barełkowski, prof. nzw. dr hab. inż. arch. © PhD-06.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
 Ekonometria – dziedzina zajmująca się wykorzystaniem specyficznych metod statystycznych dostosowanych do badań nieeksperymentalnych.  Ekonometria to.
Metoda badań jakościowych
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Człowiek – najlepsza inwestycja
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Koło Naukowe Metod Ilościowych
Co do tej pory robiliśmy:
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Selekcja danych Korelacja.
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
Analiza współzależności zjawisk
Analiza kanoniczna - stanowi uogólnienie liniowej regresji wielorakiej na dwa zbiory zmiennych tzn. dla zmiennych zależnych i niezależnych. Pozwala badać.
Korelacja i regresja liniowa
Alfred Stach Instytut Paleogeografii i Geoekologii UAM
Zapis prezentacji:

Metoda badań korelacyjnych 3PhD-10 Metoda badań korelacyjnych © 2015 Robert Barełkowski, prof. nzw. dr hab. inż. arch.

Definicja metody badań korelacyjnych 3PhD-10/2 Metoda korelacyjna koncentruje wysiłki badacza na poszukiwaniu związków między zróżnicowanymi zjawiskami, z ustaleniem relacji pośredniej – zjawisko badane (lub poszukiwane odpowiedzi) rozpoznawane jest dzięki obserwacji zjawiska skorelowanego. Wpływ zjawiska skorelowanego i wywoływane przezeń oddziaływanie w widoczny i powtarzalny sposób (przez odciśnięcie swoistego wzorca) kształtuje zjawisko badane. Metoda korelacyjna bada dwie lub więcej zmiennych, spośród których jedna zmienna jest przedmiotem zasadniczych dociekań (całego badania lub jego wydzielonej autonomicznej części). Korelacja między zjawiskami może następować w czasie, przestrzeni lub w transformacji obiektów. Definicja metody badań korelacyjnych

Dwa zasadnicze pola zainteresowań badań korelacyjnych 3PhD-10/3 Rozpoznawanie relacji między zjawiskami Na początek zastrzeżenie – metody badań korelacyjnych zawsze odnoszą się do „relacji” między zjawiskami, w tym przypadku mowa jest o relacji w której osią rozpoznania jest sam fakt występowania owej relacji – jej zdiagnozowanie i opisanie, po uprzednim potwierdzeniu, że taka relacja funkcjonuje. Istotą dociekania badawczego jest poszukiwanie relacji (zazwyczaj podobieństw). Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych przez porównanie (Rozpoznawanie kauzalno-komparatywne) To podejście zakłada, że istnieje relacja między zjawiskami, a jej badanie polega na ustalaniu czynników wpływających na relację i determinowanie sposobu i skali ich wpływania na wynik relacji. Osią dociekań jest więc nie tyle sama relacja, co obserwowane warianty zjawiska i powodujące tę wariantowość czynniki. Istotą dociekania jest poszukiwanie drobnych różnic w zasadniczo podobnych wzorcach. Dwa zasadnicze pola zainteresowań badań korelacyjnych

Dylematy dot. metody badań symulacyjnych 3PhD-10/4 Badanie korelacyjne analizuje naturalnie występujące wzorce (szablony, schematy zachowań itp.). Stosowane jest wówczas, gdy niemożliwe jest opisanie przedmiotu badań w sposób obiektywny (kwantyfikowalny), jednak można ów obiektywizm przybliżyć przez częściową kwantyfikację danych pomiarowych – badanie korelacyjne wyznacza relację ilościową bezpośrednią (zmienna jako bezpośredni opis lub wynik interakcji), względnie relację ilościową pośrednią (zmienna jako obraz – pośredni – konkretnego zjawiska definiowalnego opisowo). Typowym zastosowaniem jest wdrożenie metody w procesie np. rozpoznawania preferencji użytkowników przestrzeni publicznych prowadzoną na podstawie obserwacji (neutralnych, nie wpływających na zachowania ludzi w przestrzeni). Jakkolwiek sposoby użytkowania mogą być wyłącznie „opisane” (w postaci deskryptywnej), to już ilość i procent użytkowników wykazujących konkretne formy zachowań w przestrzeni to wartości skwantyfikowane. Nie mówią one wprost, że w przypadku określonego oddziaływania (zawsze) rezultat musi być, jak w badanym obiekcie, ale są ku temu silną poszlaką. Dylematy dot. metody badań symulacyjnych

3PhD-10/5 Metoda badań korelacyjnych kwantyfikuje oddziaływania. Pomiar zmiennych opisujących oddziaływania poddaje się często znaczącemu uproszczeniu (umownej i częściowej lub czasowej redukcji). Badania korelacyjne są predestynowane do stosowania w przypadku „pomiaru” ludzkich zachowań i preferencji, w czynnościach, w których upodmiotowiona jest partycypacja społeczna lub indywidualna. Proces optymalizacji (i obiektywizacji) badania polega na wdrożeniu: pomiarów kategoryzujących (parametryzacja kategoryzująca) lub skalowania porządkującego (badanie preferencji względnych, pozbawionych waloryzacji) lub skalowania interwałowego lub proporcjonalnego (badanie preferencji, podporządkowanych skwantyfikowanej waloryzacji) – wymaga to świadomego i prawidłowego skalibrowania proporcji definiującej zjawisko. Niezwykle często wykorzystywanym mechanizmem jest statystyka (narzędzia statystyczne). Pomiar zmiennych

Poziom taktyczny stosowania badań korelacyjnych 3PhD-10/6 Ankietowanie Narzędzie pozwalające na pozyskiwanie dużej ilości skorelowanych danych w prosty sposób. Ankieta musi być neutralna w treści, by nie wpływać na badaną materię. Jednak ów wymóg połączony z szerokim polem pozyskiwanych informacji skutkuje stosunkowo płytkim rozpoznaniem zagadnienia. Odpowiedzi ankietowe mogą np. wskazywać preferencje w udzielaniu odpowiedzi, a nie preferencje rzeczywistego działania i ustosunkowania się (czynnego) do określonych zjawisk. Obserwacja (i opis obserwacji) Najprostsze narzędzie i bezpośrednie (zazwyczaj) źródło kwantyfikowania danych. Mapowanie Narzędzie łączenia danych opisowych, liczbowych z ich przestrzenną lokalizacją jest naturalnym i szybkim (skutecznym) sposobem ujmowania korelacji. Poziom taktyczny stosowania badań korelacyjnych

Poziom taktyczny stosowania badań korelacyjnych 3PhD-10/7 Sortowanie Porządkowanie (sortowanie) to kolejne narzędzie, wprowadzające substytucję kwantyfikacji w postaci kategorii lub zbioru cech (zmiennych). Badania archiwalne Wykorzystanie archiwaliów jako źródła danych porządkowanych wg kryteriów badania korelacyjnego (czyli kategoryzującego, skalującego porządkowo lub skalującego interwałowo / proporcjonalnie. Poziom taktyczny stosowania badań korelacyjnych

3PhD-10/8 Wielokrotna regresja – redukcja czynników sprawdzanych. Ma na celu zdiagnozowanie, które czynniki rzeczywiście wpływają na badane zjawisko. Izolowane relacje są weryfikowane pod kątem rezultatów. Diagnozuje się czynniki paralelne (wymienne) lub czynniki inicjujące w opozycji do nieaktywnych. Analiza czynników (wskaźników) – poszukiwanie danych numerycznych (interwał, proporcja) ujawniających zależności lub zasady funkcjonowania tych zależności (prawa). Wielowymiarowe skalowanie – w wielu aspektach analogiczne do analizy czynników (wskaźników), lecz rozbudowane o bardziej zaawansowane sposoby poszukiwania zależności (m.in. metody graficznej reprezentacji pozwalające na dostrzeganie powiązań – jak w tablicy Mendelejewa). Metody narzędziowe

3PhD-10/9 Silne Słabe Znaczący potencjał wyjaśniania relacji między dwoma lub więcej czynnikami Badacz ma ograniczone możliwości kontrolowania poziomów (stopniowania) badanych zjawisk Dobre dostosowanie do badania wariantów (mutacji) wzorca uzależnionych od czynników Można badać jedynie łatwo dostrzegalne zależności, słabe jest natomiast przystosowanie do dogłębnego rozpoznania zjawiska Potencjał w zakresie przewidywań występowania określonych zjawisk pod wpływem określonych czynników Ustala związki przyczynowo-skutkowe w sposób pośredni, a więc niejednoznaczny Analiza SW

3PhD-10/10 Groat, L. and Wang, D.: 2002, Architectural Research Methods, John Wiley, New York. Schon, D.: 1993, The Reflective Practitioner, Basic Books, New York. pomocniczo: Barełkowski, R.: 1999, Techniki informatyczne w architekturze i urbanistyce, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań. Bibliografia