CIĄGNIKI SAMOCHODY OSOBOWE MOTOCYKLE SAMOCHODY SAMOCHODY CIĘŻAROWE TERENOWE SAMOCHODY OSOBOWE MOTOCYKLE SAMOCHODY CIĘŻAROWE HISTORIA MOTORYZACJI SAMOCHODY DOSTAWCZE CIĄGNIKI AUTOBUSY MOTOROWERY I SKUTERY
Kacper Warchoł klasa 2b Publiczne Gimnazjum nr 5 w Radomiu ul. Warszawska 12 Koordynator: mgr Anetta Kiraga
Około 4000 lat p.n.e wynaleziono koło…. …a w 1927 r. zadebiutowało pierwsze polskie auto
W tej prezentacji chciałbym przedstawić historię polskiej motoryzacji. Moja prezentacja obejmuje tylko część polskich samochodów i motocykli. Planuję w przyszłości rozbudować pracę na wszystkie pojazdy produkowane w Polsce .
CWS T-1 Pierwsze polskie auto, które zadebiutowało w 1927 roku. Produkowane było w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Powstało około 800 sztuk modelu w różnych wersjach nadwoziowych (dwudrzwiowa, zamknięta berlina, czterodrzwiowe, otwarte torpedo i 7-osobowa, zamknięta kareta) oraz wersje dostawcze. Konstrukcja znanego przed II wojną światową polskiego inżyniera Tadeusza Tańskiego .
FSO Warszawa Polski samochód osobowy produkowany w latach 1951–1973 w FSO w warszawskiej fabryce na Żeraniu na licencji radzieckiego samochodu Pobieda. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej.
Mikrus Mikrus MR-300 – polski samochód osobowy o bardzo uproszczonej budowie produkowany w latach 1957-1960 przez WSK Mielec (nadwozie) we współpracy z WSK Rzeszów (silnik). Wyprodukowano 1728 sztuk.
FSO Syrena Rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach 1957-1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Wyprodukowano 521 311 egzemplarzy modelu Koordynatorem prac konstrukcyjnych był inż. Karol Pionnier. W czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich zaprezentowano po raz pierwszy publicznie prototypowy egzemplarz Syreny. 20 marca 1957 roku rozpoczęto produkcję.
Syrena 110 Polski samochód osobowy, opracowany w latach 60. XX wieku, który nie wszedł do produkcji. Był jednym z pierwszych samochodów z nadwoziem hatchback na świecie.
Polski Fiat 126p Samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT, produkowany we Włoszech w latach 1972-1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.
FSO Polonez Samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 do 22 kwietnia 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p, który był jednak produkowany równolegle aż do 1991 roku. Przez cały okres produkcji samochód przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzano także kolejne odmiany. Rozdział poświęcony polskim samochodom osobowym będzie rozbudowywany
FSC Żuk Opracowany w 1956 na bazie samochodu FSO Warszawa przez grupę konstruktorów pod kierunkiem inż. Romana Skwarka, a następnie inż. Stanisława Tańskiego. Rodzina polskich samochodów dostawczych produkowana w FSC w Lublinie. W 1959 roku wykonano 1048 sztuk. W następnym już 3144, a w roku 1965 produkcja wynosiła 8621 pojazdów. Naszym pojazdem interesowali się także zagraniczni odbiorcy. Pierwszych 100 egzemplarzy Żuków wyeksportowano już w 1960 roku.
Intrall Lublin Samochód dostawczy produkowany w latach 1993-2007 przez Fabrykę Samochodów w Lublinie, Daewoo Motor Polska, Andoria-Mot, a w ostatnich latach produkcji przez Intrall Polska. 15 października 1993 roku rozpoczęto rozruch linii produkcyjnych skonstruowanego w fabryce modelu Lublin 33 z silnikiem 4C90, który z czasem zastąpił Żuka. Rozdział poświęcony polskim samochodom dostawczym będzie rozbudowywany
Żubr A80 W 1952 roku w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie rozpoczęto prace nad pierwszym polskim samochodem ciężarowym dużej ładowności. Prototyp samochodu ciężarowego wykonany został w BKPMot w 1955 roku Żubr A80 produkowany był w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu-Laskowicach w latach 1960-1968. Był to pierwszy pojazd ciężarowy produkowany przez tego producenta.
Star 20 Polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948-1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Konstrukcja polska stworzona w latach 1946 -1948 w łódzkim Centralnym Biurze Konstrukcyjnym nr 5, a następnie na terenie Ursusa. Zespołem konstruktorów kierował prof. Jan Werner, nad pracami wdrożeniowymi czuwał kierownik miejscowego Biura Technicznego inż. Józef Szafraniec. Pierwsze pięć prototypów pojazdu zostało oficjalnie zaprezentowanych 15 XII 1948 roku w Warszawie FSC w Starachowicach wyprodukowały ponad 50 tys. modelu Star 20. Rozdział poświęcony polskim samochodom ciężarowym będzie rozbudowywany
Autosan Marka polskich autobusów, produkowanych w „Sanockiej Fabryce Autobusów „Autosan”, a od 1991 w przedsiębiorstwie „Autosan S.A.” w Sanoku, w 2013 postawionym w stan upadłości. Rozdział poświęcony polskim autobusom będzie rozbudowywany
ZMW Ryś Pierwszy polski motorower. Skonstruowany w 1957roku w Zakładach Metalowych we Wrocławiu-Zakrzowie przez zespół inżynierów: Zbigniewa Domicza, Romana Wachowiaka i Edwarda Janasa. Prototyp skonstruowano w maju 1957, a produkcję seryjną rozpoczęto w ZMW od września 1958 roku. Silniki SM01 dla Rysia produkowano w WSK Wrocław-Psie Pole.
ZFM Osa Jedyny skuter produkowany seryjnie w PRL. Seryjna produkcja ruszyła pod koniec 1959 roku roku. Produkowany w latach 1959 - 1965 w Warszawskiej Fabryce Motocykli w Warszawie Skuter został dobrze przyjęty na rynku. Decyzją władz w 1965 r. WFM połączono z innym przedsiębiorstwem, a produkcję skuterów zakończono.
SFM Junak Produkowany w latach 1956-1965. Był najcięższym motocyklem oraz jedynym motocyklem z silnikiem czterosuwowym produkowanym w PRL. Projektowanie rozpoczęto w BKPMot w Warszawie w 1952 r. Twórcami projektu byli inż. S. Poraziński (podwozie) oraz inż. K. Wójcicki (silnik). Produkcję zlokalizowano w dwóch miejscach - silniki w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Łodzi, pozostałe elementy i montaż w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych, których nazwę zmieniono później na Szczecińską Fabrykę Motocykli. W 1956 r. wyprodukowano serię próbną 30 szt. motocykli, a produkcję seryjną rozpoczęto w roku 1957. Rozdział poświęcony polskim motorom, motorowerom i skuterom będzie rozbudowywany
Bibliografia Dziękuję za uwagę Stanisław Szelichowski: Sto lat polskiej motoryzacji. Kraków: Krakowska Oficyna SAB, 2003, s. 189-190. ISBN 83-918699-0-3. http://www.polskie-auta.pl/ http://mojaszuflada.blog.pl/2010/12/14/muzeum-techniki-i-komunikacji-w-szczecinie-2/ http://www.ekomuzeum.pl/wp-content/uploads/2012/07/FSC-rys-historyczny.pdf www.polskiemotocykle http://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_osobowy http://pl.wikipedia.org/wiki/CWS_T-1 http://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126 http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez http://pl.wikipedia.org/wiki/Syrena_110 http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa http://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_dostawczy http://pl.wikipedia.org/wiki/FSC_%C5%BBuk http://pl.wikipedia.org/wiki/Intrall_Lublin http://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_ci%C4%99%C5%BCarowy http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBubr_A80 http://pl.wikipedia.org/wiki/Star_20 http://pl.wikipedia.org/wiki/Autosan#Aktualna_oferta http://pl.wikipedia.org/wiki/Zipp http://pl.wikipedia.org/wiki/SFM_Junak http://pl.wikipedia.org/wiki/ZMW_%C5%BBak Dziękuję za uwagę