Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI ZAKŁAD FARMAKOKINETYKI I FARMACJI FIZYCZNEJ
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
STĘŻENIE PROCENTOWE.
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Chemia stosowana I temat: woda i roztwory.
ANALIZA OBJĘTOŚCIOWA (= analiza miareczkowa), dział analizy chemicznej którego podstawą jest miareczkowanie.
Równowagi chemiczne.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza
CHEMIA OGÓLNA Wykład 5.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Reakcje strąceniowe
MINIMALIZACJA BŁĘDÓW W RECEPTURZE APTECZNEJ
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
przewodnictwo elektryczne roztworów,
Analiza miareczkowa Dział analizy ilościowej, którego podstawę stanowi miareczkowanie Oznaczanie składnika prowadzi się na podstawie pomiarów objętości.
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Co to jest mol?.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Skala ph.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Hortensja Hortensja to kwiat ogrodowy, któremu trudno dogodzić – jego nazwa oznacza “wodny krzew”. Jeśli chodzi o kolor rośliny my sami możemy mieć na.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Zajęcia 4-5 Gęstość i objętość. Prawo gazów doskonałych. - str (rozdziały 2 i 3, bez 2.2) - str (dot. gazów, przykłady str zadania)
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Jaką masę ma cząsteczka?
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Uniwersytet Przyrodniczo- Humanistyczny w Siedlcach- Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego Roztwory i reakcje zachodzące w roztworach wodnych
Szybkość i rząd reakcji chemicznej
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ANALIZA MIARECZKOWA wykład
KONDUKTOMETRIA. Konduktometria polega na pomiarze przewodnictwa elektrycznego lub pomiaru oporu znajdującego się pomiędzy dwiema elektrodami obojętnymi.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Szybkość reakcji i rzędowość reakcji
Wydajność reakcji chemicznych
Wskaźniki kwasowo - zasadowe i pozostałe wskaźniki
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Analiza objętościowa (miareczkowa) - zadania z rozwiązaniem / cz. II
Analiza objętościowa (miareczkowa) - zadania z rozwiązaniem / cz. IV
Zapis prezentacji:

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +

REAKCJE ZOBOJĘTNIANIA I STRĄCANIA Robert Mojsa

POJĘCIE PH ROZTWORU pH to ujemny dziesiętny logarytm z wartości liczbowej stężenia jonów wodorowych obecnych w roztworze. pH nie ma więc konkretnej jednostki. pOH jest to ujemny dziesiętny logarytm z wartości liczbowej stężenia jonów wodorotlenowych obecnych w roztworze. Przy pH = 7, (roztwór obojętny) pH < 7, (roztwór kwaśny) pH > 7, (roztwór zasadowy)

POJĘCIE KWASU I ZASADY Kwas – substancja, która po wprowadzeniu do wody powoduje zwiększenie stężenia jonów wodorowych Zasada – substancja, która po wprowadzeniu do wody powoduje zwiększenie stężenia jonów wodorotlenowych

MIARECZKOWANIE ALKACYMETRYCZNE Miareczkowanie alkacymetryczne (kwas zasada) ma na celu wyznaczenie stężenia kwasu (zasady) w badanym roztworze przez pomiar objętości roztworu odczynnika o znanym stężeniu, reagującego z badanym roztworem według stechiometrycznej reakcji przeniesienia protonu (reakcji zobojętniania).

KRZYWA MIARECZKOWANIA Obrazem zmian zachodzących w roztworze podczas miareczkowania jest krzywa miareczkowania. Stanowi ona wykres w układzie współrzędnych prostokątnych, na którym na osi odciętych nanosi się objętość roztworu miareczkującego, a na osi rzędnych stężenie oznaczanych jonów (np. jonów wodorowych lub pH roztworu). Punkt końcowy (inaczej równoważnikowy) określa się graficznie na krzywej w następujący sposób: wykreśla się dwie równoległe styczne do krzywej miareczkowania przed i po punkcie przegięcia i prowadzi się przez środek między nimi trzecią równoległą, której punkt przecięcia z krzywą miareczkowania wyznacza na osi odciętych liczbę cm3 odpowiadającą punktowi równoważnikowemu (PR) miareczkowania.  

FILM – REAKCJE ZOBOJĘTNIANIA (MIARECZKOWANIE ALKACYMETRYCZNE)

KREŚLENIE KRZYWEJ MIARECZKOWANIA ZADANIE 1 Na podstawie przedstawionych na obejrzanym filmie wzorów na pH roztworu w określonym momencie miareczkowania wykreśl krzywą miareczkowania. Na jej postawie wyznacz punkt końcowy miareczkowania. Skorzystaj z programu Excel. Stężenia HCl i NaOH oraz objętość HCl są takie same jak na filmie. Obliczenia wykonaj dla następujących objętości NaOH (w ml): 0, 10, 20, 30, 40, 49, 49.5, 49.9, 50, 50.1, 50.5, 51, 55, 60, 70, 80, 90.

PRACA W GRUPACH ZADANIE 2 Uczniowie dzielą się na 6 grup (każda po ok. 4-5 osób) i w zespołach przygotowują odpowiednią animację przy pomocy darmowego programu: Plastic Animation Paper 4.0 (http://www.dobreprogramy.pl/Plastic-Animation-Paper,Program,Windows,19555.html) Uczniowie sami przygotowują animację analogiczną do wcześniej zaprezentowanej tzn. do 50 cm3 roztworu kwasu solnego o stężeniu 0,1 mol/dm3 wlewają z biurety roztwór zasady sodowej o stężeniu 0,1 mol/dm3. Tym razem jednak używają innych wskaźników, które w zależności od pH (czyli odpowiednio przeliczonej objętości roztworu NaOH) zmieniają swoją barwę (zmiany barw w zależności od pH są podane na rysunku poniżej.) Uczniowie mają za zadanie dokładnie przeliczyć objętość NaOH, przy której zachodzi zmiana barw roztworu oraz przygotować animację pokazującą ten proces.

PRACA W GRUPACH C.D. Podział na grupy: Grupa 1 – Zieleń malachitowa: Zakres zmian barwy: pH =0,2 – 1,9 oraz pH = 11,3 – 13,0 Grupa 2 – Błękit tymolowy: Zakres zmian barwy: pH = 1,2 – 2,8 oraz pH = 8,0 – 9,6 Grupa 3 – Błękit bromotymolowy: Zakres zmian barwy: pH = 6,0 – 7,6 Grupa 4 – lakmus: Zakres zmian barwy: pH = 4,5 – 8.3 Grupa 5 – czerwień krezolowa: Zakres zmian barwy: pH = 7,1 – 8,8 Grupa 6 – czerwień metylowa: Zakres zmian barwy: pH = 4,5 – 6,2

WSKAŹNIKI Zakres zmiany barwy wskaźników:

REAKCJE STRĄCANIA Reakcje strącania są przykładem reakcji jonowych. Polegają one na zmieszaniu ze sobą dwóch roztworów dobrze rozpuszczalnych substancji (np. soli i zasady lub dwóch soli), w wyniku której uzyskujemy substancję trudno rozpuszczalną (osad) oraz inną dobrze rozpuszczalną (pozostającą w roztworze). Zmieszanie ze sobą roztworów soli azotanu (V) srebra i chlorku sodu prowadzi do wytrącenia trudno rozpuszczalnej soli AgCl. Przemianę można ująć równaniami cząsteczkowymi i jonowymi:

ILOCZYN JONOWY Dodanie do wody destylowanej czystego AgCl prowadzi do powstania stanu równowagi opisanej równaniem: Stała równowagi może być wyrażona wzorem poniżej, w którym nawiasy kwadratowe oznaczają wartości liczbowe stężeń jonów lub cząsteczek niezdysocjowanych. Wobec stałości stężenia w mianowniku w stałej temperaturze wzór upraszcza się do postaci: nosi nazwę iloczynu rozpuszczalności

FILM – BADANIE PRZEWODNICTWA ELEKTRYCZNEGO

FILM – KOLEJNOŚĆ STRĄCANIA OSADÓW

ZADANIA ZADANIE 3 Po obejrzeniu filmu wyjaśnijcie przebiegające zjawiska w oparciu o wartości iloczynów rozpuszczalności AgCl i Ag2CrO4. Zapiszcie równania zachodzących reakcji. Potrzebne informacje znajdźcie na stronie internetowej: http://www.chemia.sos.pl/glosariusz/doku.php/tabele/iloczyn _rozpuszczalnosci

ZADANIE ZADANIE 4 Na podstawie wartości iloczynów rozpuszczalność AgI (KSOAgI = 1,5 · 10-16) i AgCl (KSOAgCl = 1,2 · 10-10) ustal, który związek wytrąci się jako pierwszy z mieszaniny równych ilości KI oraz NaCl, do której kroplami dodawano roztwór azotanu (V) srebra.

PRACA DOMOWA – MAPA POJĘCIOWA Korzystając z darmowego programu Freemind http://www.dobreprogramy.pl/FreeMind,Program,Windows,2078.html wykonaj mapę pamięciową np. w szeregu: AgI → żółty osad → z czego powstaje (reakcja strącania) → warunek wytrącenia się osadu (przekroczenie iloczynu rozpuszczalności)→ jak rozpuścić ten osad → właściwości tego związku (rozkład pod wpływem kwantów światła) → produkty rozkładu → zastosowanie itd. Potrzebne informacje wyszukajcie w Internecie. Podobne mapy pojęciowe przygotujcie dla związków: AgCl, Ag2CrO4, BaSO4.