KARTY DŹWIĘKOWE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autorzy: Piotr Domański Piotr Dondaj Klasa 2r
Advertisements

Sieci komputerowe Protokół TCP/IP.
URZĄDZENIA PERYFERYJNE - WEJŚCIA
Karty dźwiękowe i głośniki
DYSKRETYZACJA SYGNAŁU
Katedra Telekomunikacji Morskiej
Budowa zewnętrzna komputera
Sieci komputerowe.
Przetwarzanie sygnałów (wstęp do sygnałów cyfrowych)
UTK Zestaw III.
Reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer. Patrycja Białek.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Karta dźwiękowa.
Temat : Części komputera
Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym
Budowa Komputera.
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
OPRACOWANIE: Orsik Mirosław, Paweł Hajduk, Bożena
ZESTAW KOMPUTEROWY.
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
Temat 3: Co to znaczy, że komputer ma pamięć? Czy można ją zmierzyć?
Wyjścia obiektowe analogowe
opracowanie: Agata Idczak
Interfejsy urządzeń peryferyjnych
PODSTAWOWE ELEMENTY KOMPUTERA
Cele i rodzaje modulacji
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
Karta sieciowa , dźwiękowa , graficzna i telewizyjna – budowa i zasada działania Autorzy : Łukasz Kręciejewski i Damian Langner.
Karty graficzne Karta graficzna, często określana też mianem akcelerator grafiki, to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem.
Urządzenia wewnętrzne komputera
Autor: Justyna Radomska
Budowa komputera.
Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa.
Podsystem graficzny i audio
Częstotliwość próbkowania, aliasing
Urządzenia oparte na technologii komputerowej
Sygnały cyfrowe i bramki logiczne
Budowa komputera ProProgramer.
Elementy zestawu komputerowego
Komputer budowa.
Karty rozszerzeń.
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację prześlij pod nazwą: co_kryje_komputer.
przetwarzanie sygnałów pomiarowych
PRACA MAGISTERSKA Wykorzystanie środowiska LABVIEW jako platformy do sterowania procesem wymuszenia w badaniach zmęczeniowych Grzegorz Sus Wydział Mechaniczny.
Klawiatura i mysz.
Przerzutniki Przerzutniki.
Technika cyfrowa i analogowa Pudełko Urządzenia Techniki Komputerowej.
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
SPIS TREŚCI Modem Modemy Akustyczne Modemy Elektryczne Inne Modemy
Budowa (wewnętrzna) komputera
Jednostka centralna.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Budowa komputera.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Złącza stosowane w systemach audio
PTS Przykład Dany jest sygnał: Korzystając z twierdzenia o przesunięciu częstotliwościowym:
Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”
Zapis cyfrowy. Technika cyfrowa W technice cyfrowej sygnał przetwarzany jest z naturalnej postaci do reprezentacji numerycznej, czyli ciągu dyskretnych.
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
Komputerowe systemy pomiarowe
Podstawy Informatyki.
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Porty, złącza, standardy itp..
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację zapisz w swoim folderze osobistym pod nazwą: co_kryje_komputer.
Zapis prezentacji:

KARTY DŹWIĘKOWE

Budowa karty dźwiękowej - Procesor sygnałowy DSP – Służy do cyfrowej obróbki sygnałów (dźwiękowych). Prostym przykładem zastosowania procesora DSP umieszczonego na karcie dźwiękowej jest stworzenie efektu pogłosu lub echa: ciąg cyfrowych próbek, który procesor przesyła do przetwornika C/A, zapamiętywany jest dodatkowo w pamięci. Ciąg ten wyczytany z pamięci z pewnym opóźnieniem przesyłany jest również na wejście przetwornika C/A. W ten sposób na wyjściu przetwornika pojawiają się dwa sygnały analogowe o tym samym brzmieniu, przesunięte w czasie. - Syntezator (generator dźwięku, oscylator) – występował w starszych kartach i był to zazwyczaj generator drgań o zadanej częstotliwości połączony z generatorem obwiedni (amplitudy) oraz generator szumu, służył do sprzętowego generowania dźwięków za pomocą modulacji i łączenia fal oraz szumu. - Przetworniki A/C i C/A – Umożliwiają przetwarzanie dźwięku. Przetwornik A/C zmienia sygnał z analogowego na cyfrowy a przetwornik C/A zmienia sygnał z cyfrowego na analogowy. Obrazek przedstawia 8-kanałowy przetwornik cyfrowo-analogowy Cirrus Logic CS4382 na karcie dźwiękowej Sound Blaster X-Fi Fatal1ty - Mikser dźwięku – Służy do łączenia sygnału dźwiękowego z różnych źródeł: przetworników, syntezatorów itp. - Wzmacniacz wyjściowy – Stosuje się go do podłączenia słuchawek lub dopasowania linii wyjściowych przetwornika C/A - Interfejs komputerowy – Umożliwia komunikację komputera z kartą dźwiękową  zazwyczaj PCI lub USB, dawniej ISA. - Interfejs MIDI – Umożliwia podłączenie do komputera cyfrowych instrumentów muzycznych wyposażonych w ten interfejs. MIDI pozwala na wymianę informacji i synchronizację sprzętu muzycznego za pomocą standardowych komunikatów, tworząc spójny system sterowania zestawem muzycznym.

Schemat blokowy przedstawiający budowę karty dźwiękowej

Karty dźwiękowe – Budowa, zapis dźwięku cyfrowego Karta dźwiękowa jest to karta rozszerzeń umożliwiająca przetwarzanie dźwięku w komputerze. Sygnał dźwiękowy jest sygnałem analogowym więc nie może być zapisany na dysku twardym. Jednym z zadań karty dźwiękowej jest zmiana sygnału analogowego na cyfrowy przy pomocy przetwornika A/C.  Przetwarzanie analogowo-cyfrowe (A/C) składa się z czterech podstawowych procesów: 1. Próbkowania 2. Kwantyzacji 3. Kodowania 4. Zapisywania

Próbkowanie Sygnał analogowy jest ciągły, czyli określony całym przedziałem czasowym. Aby sygnał analogowy zmienić na cyfrowy przetwornik w określonych odstępach czasu mierzy wartość sygnału analogowego (fali dźwiękowej). Odstępy czasowe w jakich to robi nazywamy częstotliwością próbkowania. Im wyższa częstotliwość próbkowania tym sygnał analogowy zostanie odwzorowany dokładniej. Obrazek przedstawia falę dźwiękową zapisaną w postaci cyfrowej w częstotliwości próbkowania 8Hz. Na jakość sygnału cyfrowego ma również wpływ liczba bitów jaką opisujemy każdą próbkę. Jeżeli do zapisania fali dźwiękowej komputer używał by tylko jednego bitu to fala mogła by przyjąć jedynie dwie wartości co uniemożliwiło by jej dokładne odwzorowanie. Poniższy obrazek przedstawia falę sinusoidalną (taką samą jak na poprzednim obrazku) opisaną przy pomocy jednego bitu.

Kwantyzacja Kolejnym etapem cyfrowego zapisu dźwięku jest kwantyzacja. Pobrane przez kartę dźwiękową próbki nadal należą do całego zakresu zmienności sygnału analogowego. Kwantyzacja polega na przypisaniu wartości każdej próbce. Ilość wartości jaką może przyjąć pojedyncza próbka zależy od rozdzielczości bitowej. Na tym etapie powstaje tzw. błąd kwantyzacji, wynikający z tego, że reprezentując ciągły zakres zmienności sygnału przy pomocy kilku wartości nie jesteśmy w stanie dokładnie opisać  wszystkich zmiany sygnału analogowego. Właśnie dlatego fale dźwiękowe przedstawione w postaci cyfrowej są „kanciaste”. Błąd kwantyzacji (digitalizacji) przy dużej rozdzielczości bitowej jest jednak niewielki i nie ma dużego wpływu na jakość dźwięku cyfrowego.

Kodowanie Na etapie kodowania wartości które opisują każdą próbkę, zostają zapisane w postaci liczbowej, czyli w formie liczb zapisanych w systemie dwójkowym, ciągu zer i jedynek.

Zapisywanie Uzyskany w ten sposób sygnał cyfrowy jest zapisywany na nośniku. Zamiast sygnału analogowego, urządzenia rejestrują ciąg 0 i 1. Zamiast nieskończonej liczby amplitud sygnału analogowego, uzyskujemy dwie dyskretne wartości. Zapisywanie dźwięku cyfrowego