Wykład 6 Informatyka MPDI 3 semestr JavaScript cd.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Advertisements

Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Część II
Programowanie obiektowe
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Algorytmy – zapis struktur programowania
Programowanie I Rekurencja.
Języki programowania C++
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Pętle.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
INFORMATYKA Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski p. 126 I piętro (naprzeciw dziekanatu)
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem.
Podstawy programowania PP – WYK5 Wojciech Pieprzyca.
Komunikacja z arkuszem. Iteracje. Funkcje.
Java – programowanie obiektowe
ALGORYTMY INSTRUKCJE WARUNKOWE Część III.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Instalacja Apacha Instalacja serwera www ogranicza sie do uruchomienia pliku .exe oraz do wpisania adresu serwera, oraz a administratora czego.
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 7 STEROWANIE c.d. n switch n Pętle.
Podstawy programowania
Podstawy programowania
PASCAL pętla WHILE.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
TABLICE C++.
Algorytmy i struktury danych
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Pętla do ... While C++ Źródło:
Programowanie strukturalne i obiektowe
STEROWANIE Ale nie tylko
Instrukcje iteracyjne
Instrukcja warunkowa i wyboru
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Czego nauczyliśmy się na lekcjach informatyki w XXX LO
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
Instrukcje iteracyjne
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
Instrukcje wyboru.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Grafika animacyjna w Macromedia Flash ACTION SCRIPT Joanna Sekulska-Nalewajko Katedra Informatyki Stosowanej Politechnika Łódzka 2006/2007.
Pętle Zajęcia 6.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Pętle – instrukcje powtórzeń
Język C/C++ Instrukcje
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Temat 3: Podstawy programowania Algorytmy – 2 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Podstawy informatyki Zmienne, stałe Instrukcje sterujące Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Wykład 5 Informatyka MPDI 3 semestr Język JavaScript.
Informatyka Transport Matlab c.d. Macierze cd. Wykresy graficzne
Pakiety numeryczne Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Programowanie Obiektowe – Wykład 1
Dane, zmienne, instrukcje
Instrukcja warunkowa if
Zapis prezentacji:

Wykład 6 Informatyka MPDI 3 semestr JavaScript cd.

Instrukcja wykorzystywana do wielokrotnego wykonania pewnego zestawu instrukcji. Pętla for powtarza instrukcje wnętrza pętli aż do momentu, kiedy testowany warunek staje się fałszywy. Instrukcje iteracyjne Pętla for (dla)

for ( inicjalizacja licznika; test_logiczny; inkrementacja ) instrukcja; Pętla for posiada następującą składnię: w klamrach { } instrukcje wewnętrzne jeśli jest ich więcej niż jedna, jeśli jedna to nawiasy klamrowe można pominąć for ( inicjalizacja licznika; test_logiczny; inkrementacja ) { instrukcja1; instrukcja2;... } lub

for (i=0; i<=10; i++) { document.write( i," "); } Przykład dla prostej iteracji for można wykorzystywać licznik w instrukcji

for (i=0; i<=90; i++) { y= Math.round(Math.sin(i*Math.PI/180)*1E4)/1E4 document.write("sin(",i," stopni)=",y, " "); } Przykład sin(0 stopni)=0 sin(1 stopni)= sin(2 stopni)= sin(3 stopni)= sin(4 stopni)= sin(5 stopni)= sin(6 stopni)= sin(7 stopni)= sin(8 stopni)= sin(9 stopni)= ….

for ( i=0; i<=20; i++) document.write('Napis'); for ( i=0; i<=20; i++) document.write(i," "); for ( i=0; i<=20; i+=3) document.write(i+" "); for ( i=30; i<=0; i--) { y=Math.sin(i*Math.PI/180); document.write(i," ",y," "); } Przykłady: dlaczego ta pętla jest nielogiczna i co zrobić by działała prawidłowo

for (i=1; i<=50; i++) { document.write(Math.round(Math.random()*100)," "); } for (i=100; i>0; i-=3) { document.write(i," "); } spacja

for (i=1; i<10000; i*=3) { document.write(i," "); } Przyrost geometryczny licznika:

for (i=1; i<=3; i++) for (k=1; k<=4; k++) document.write(i," ",k," "); Przykład pętli zagnieżdżanych dla każdego kroku pętli zewnętrznej wykonywana jest pętla wewnętrzna, czyli instrukcja wykona się 3*4=12 razy wykorzystuje się np. w tablicach dwuwymiarowych jedna spacja P1

for (k=1; k<=1000; k++) { x= Math.round(Math.random()*1000) if (x%2==0) document.write(x," jest parzyste "); } Sprawdzanie parzystości wielu liczb (zagnieżdżane if w pętli) Zadanie: wylosuj 100 liczb całkowitych z przedziału (0, 1000) i wypisz tylko wartości parzyste W każdym kroku pętli sprawdzamy warunek parzystości

Podstawowe różnice Javascript vs. Matlab JavaScriptMatlab operatory składania = -= /= *= %= nie ma instrukcja warunkowa if if (warunek) {instrukcje} else {instrukcje} Dla wielu warunków zagnieżdżanie if if warunek1 instrukcje1 elseif warunek2 instrukcje2 elseif warunek_n itd… else instrukcje end instrukcja for for (inicjacja; warunek, inkrementacja) {instrukcje} for licznik=inicjacja:krok:wartosc_koncowa instrukcje end wiele bloków elseif

n = 0; x = 0; while( n "); } Pętla while Wykonuje iterację (powtarza instrukcje) gdy warunek spełniony, gdy nie, to pętla się kończy i program przechodzi dalej. Sprawdzenie warunku odbywa się przed wykonaniem instrukcji. while (warunek) { instrukcje } Ostatnie n równe 10 !!!!

n = 0; x = 0; do { n ++; x += n; document.write(x+" "); } while ( n < 10 ) Pętla do while Wykonuje instrukcję i sprawdza warunek – gdy spełniony ponawia, gdy nie, to przechodzi kończy pętlę. Sprawdzenie warunku po wykonaniu instrukcji! do instrukcja while (warunek);

Pętle while i do.. while różnią się tym, że: - w pętli while warunek może być od razu fałszywy i instrukcja nigdy się nie wykona, - w pętli do.. while instrukcja zawsze jest co najmniej raz wykonana. W obu pętlach konieczne jest, aby instrukcje wpływały na warunek tak, aby kiedyś stał się fałszywy – inaczej pętla będzie nieskończona, np.: x=1; while (x>0) x++; wartość x rośnie i zawsze będzie >0

Problem: Ile liczb naturalnych trzeba zsumować aby suma była większa od 1000 Którą iterację wykorzystać while czy do while? O bie możliwe! Sprawdzenie sumy po każdym dodaniu: ile=0;suma=0; do { //wykonuj dopóki suma<=1000 ile++; suma+= ile;//zwiększenie sumy o ile document.write(suma+" "); } while ( suma <= 1000 ) document.write(" Ostatnio dodano:",ile," "); document.write("Suma "); document.write("Ile liczb trzeba dodać:",--ile," "); --ilezmniejsz o1 i wypisz (predekrementacja) ile--wypisz i zmniejsz o 1 (postdekrementacja)

ile=0;suma=0; while ( suma <= 1000 ) { ile++; suma+= ile;//zwiększenie sumy o ile document.write(suma+" "); } document.write(" Ostatnio dodano:",ile," "); document.write("Suma "); document.write("Ile liczb trzeb dodać:",--ile," "); Ale można też wykorzystać pętlę while….

a=4*11; b=9*11; document.write("Liczby :",a," i ", b," "); while (b != 0) // dopóki b różne od zera { c = a % b; //reszta z dzielenia a = b; b = c; } document.write("NWP obu liczb:",a); Przykładowe zastosowanie: Algorytm Euklidesa – znaleźć największy wspólny podzielnik dwóch liczb

Funkcje definiowane przez użytkownika zwykle umieszczamy między znacznikami: definicje funkcji w sekcji HEAD dokumentu HTML. Pozwala to na załadowanie ich na samym początku, aby dowolny skrypt wykorzystujący funkcję w kodzie JavaScript na stronie mógł od razu być wykonywany przez przeglądarkę. Definicja i wykorzystanie własnych funkcji Tworzenie definicji funkcji to zapis pewnego algorytmu działań na danych ogólnych (argumentach formalnych). Oczywiście istnieje możliwość wielokrotnego wykorzystania funkcji dla różnych zestawów danych szczegółowych (argumentach aktualnych). Funkcje są definiowane przez określenie ich nazwy, argumentów i sposobu działania.

function nazwa (lista argumentów formalnych) { instrukcje; } function nazwa (lista argumentów formalnych) { instrukcje; return zmienna; //zwrot rezultatu } Schematy definiowania funkcji Jeśli funkcja ma zwracać jakiś rezultat wykorzystujemy frazę: return zmienna Argumenty formalne w definicji funkcji to lista nazw zmiennych (oddzielanych przecinkami) potrzebnych do wykonania instrukcji wewnątrz definicji funkcji

Wykonanie funkcji jeśli funkcja nic nie zwraca (brak return), wykonanie funkcji jest najczęściej osobną instrukcją, przykładowo: nazwa_funkcji (lista argumentów aktualnych) jeśli funkcja zwraca rezultat (występuje return), używamy funkcję w kontekście rezultatu (np. możemy rezultat wypisać na stronie lub przypisać do zmiennej), przykładowo: document.write (nazwa_funkcji (lista argumentów aktualnych)) x = nazwa_funkcji (lista argumentów aktualnych) Argumenty aktualne wykonania to: stałe, zmienne o znanych wartościach lub obliczalne wyrażenia, oddzielane przecinkami. Ich liczba i kolejność (a często także typ) powinna być taka sama jak argumentów formalnych w definicji funkcji.

Jak to działa… function pokaz(a, b){ alert (a*b); } //dwukrotne wykonanie funkcji pokaz(3, 5) ; pokaz(9, 6); Uwaga: brak return osobne instrukcje przekazanie danych

function srednia(a, b){ x=(a+b)/2; return x; } //dwukrotne wykonanie funkcji document.write(srednia(5, 9)," "); y= 3.8 document.write(srednia(3.6, y)); Inny przykład funkcja zwraca obliczone x rezultaty wykonania funkcji wypisujemy na stronie przekazanie danych zwrot wyniku Argumenty aktualne Argumenty formalne

function pole_kola(R) { pole=Math.PI*R*R; return pole; } //dwukrotne wykonanie funkcji document.write("Obliczenie pól dwóch okręgów ") document.write("r=5.9 pole=",pole_kola (5.9)," "); document.write("r=3.6 pole=",pole_kola (3.6)); Przykład użytkowy

W ramach skryptu w bloku HEAD można oczywiście zdefiniować wiele funkcji, muszą mieć unikalne nazwy. Funkcje mogą mieć wiele argumentów (różnych typów). To co funkcja ma wykonać po wywołaniu, jest zdefiniowane w instrukcjach między nawiasami { }. Po słowie kluczowym return określamy co ma zwrócić wykonanie funkcji (rezultat wykonania funkcji - w przykładzie obliczoną wartość x), stąd w dalszej części skryptu zwróconą wartość funkcji wyświetlamy z wykorzystaniem document.write

Funkcja z reguły zwraca jedną, elementarną wartość. Możliwy jest zwrot wielu wartości, trzeba wykorzystać tablicę.

function tab2(a,b){ var x=new Array( ) x[1]=(a+b)/2; x[2]=(a-b)/2; return x; } //teraz wykonanie funkcji a= tab2 ( 10, 8 ) ; //wykonanie funkcji, wynik przechowaj w zmiennej a document.write(a[1]," "); document.write(a[2]); definicja działania funkcji

Funkcje mogą być zapisane w osobnym pliku, np. plik.js Wówczas należy w dokumencie HTML w sekcji HEAD umieścić zapis: plik z funkcjami (w bieżącym folderze)

document.write( dlugosc('Politechnika')," "); function dlugosc(a){ x=a.length return x;} /* i inne funkcje */ Plik funkcje.js Plik index.html

function nacisnij(x ) alert(x); Interakcyjne wykonywanie funkcji Można wykonać funkcję w reakcji na zdarzenie, np. umieszczając ją w atrybucie onclick dowolnego elementu (znacznika): przekazanie tekstu do funkcji

function nacisnij(a) { alert(a*a); } To samo, lecz z interakcyjnym wprowadzaniem danych dla funkcji obiekt INPUT o identyfikatorze in1 ma właściwość value, która zawiera wpisaną w pole tekstowe wartość użycie troszkę bardziej skomplikowane

function nowy(kolor) { document.bgColor=kolor; //ustaw kolor tła strony } input{font-size:24px} Istnieje możliwość zarządzania elementami strony przy pomocy JavaScript Prosty przykład