Etyczne problemy związane z wolnym czasem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Advertisements

Etyczne problemy związane z wolnym czasem w odniesieniu do turystyki
Po czym poznać Kościół?.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Zbigniew CHŁAP Stowarzyszenie Lekarze Nadziei
O aktywności dorosłych i seniorów
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Doktryny polityki społecznej- wykład 4
„Czym skorupka za młodu...”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
„Rodzina chrześcijańska jest wezwana
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
PRAWA CZŁOWIEKA.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Pokusa panowania nad życiem
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Życie nastolatka.
Prawa dziecka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co jesteś na tym świecie?
“Człowiek tyle jest wart ile może dać drugiemu człowiekowi”
Złote myśli Jana Pawła II
Temat: „ JAN PAWEŁ II – ORĘDOWNIK RODZIN”
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
„Czym skorupka za młodu...”
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
PRAWA DZIECKA AUTOR: JOLANTA KURYS.
Jan Paweł II - Papież Wolności
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
37. Społeczne nauczanie papieskie
24. Etyka gospodarcza i zawodowa „Pragnienie, by żyć lepiej, nie jest niczym złym, ale błędem jest styl życia, który wyżej stawia dążenie do tego, by mieć,
„Wyjątkowy dzień!” Rzecz o trzecim przykazaniu.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
52. Kościele, co mówisz sam o sobie? – Sobór Watykański II
39. Balsam dla duszy i ciała – sakramenty uzdrowienia człowieka
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Prawa dziecka Prezentacja na podstawie książki „Twoje Prawa” opracowanej przez UNICEF Anna Rak.
Konwencja Praw Dziecka
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Znamy swoje prawa.
Prawa dziecka.
Żeby zdrowym być….
Kilka słów o… Encykliki społeczne. Encykliki społeczne Leon XIII w encyklice „Rerum novarum” (1891) podjął problemy związane z „kwestią robotniczą”, ukazując.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Kodeks etyczny nauczyciela
Prawa dziecka.
Papieskie encykliki społeczne
KAŁUSZYN. "MULTIMEDIALNA OPOWIEŚĆ O MIEJSCACH W KAŁUSZYNIE, KTÓRE MNIE ZAFASCYNOWAŁY"
Zapis prezentacji:

Etyczne problemy związane z wolnym czasem ks. Maciej Ostrowski

Ambiwalencja wolnego czasu SZANSA CZY ZAGROŻENIE ? Czym człowiek wypełni swój czas?

„…ludzie skłonieni różnymi powodami do zmiany miejsca pobytu, zmieniają też sposób swego życia”. (Gaudium et spes 6)

„[Biskupi] niech pouczają, jak należy oceniać w myśl nauki Kościoła osobę ludzką razem z jej wolnością i z samym życiem ciała, rodzinę… społeczność świecką z jej prawami i stanami, pracę i wypoczynek…” (Christus Dominus 12)

P r a w o d o o d p o c z y n k u (wolnego czasu)

„Każda osoba ludzka ma prawo do wypoczynku, a mianowicie do rozumnego ograniczenia czasu trwania pracy oraz periodycznych urlopów płatnych”. (Powszechna deklaracja praw człowieka [1948 r.], art. 24)

„… Dziecko ma prawo do odpowied-niego wyżywienia i mieszkania, rozrywek i opieki lekarskiej”. „… Dziecku należy dać wszelkie możliwo-ści do zabaw i rozrywek, które powinny zmierzać do tych samych celów co nauka; społeczeństwo i władze państwowe powinny ułatwiać korzystanie z tego prawa”. (Deklaracja praw dziecka [1959 r.], p. 4 i 7)

p r a w o obowiązek

Prawo do życia – dar życia

„Nie będziesz zabijał” (Wj 20, 13)

„Bóg żąda, by człowiek to życie kochał, szanował i rozwijał…” „Bóg żąda, by człowiek to życie kochał, szanował i rozwijał…” (Evangelium vitae 52)

„Życie zostaje powierzone człowiekowi jako dar, którego nie wolno roztrwonić i jako talent do wykorzystania”. (Evangelium vitae 52)

Dar życia Dar zdrowia

„[Pracującym] zagwarantować trzeba respektowanie «ludzkiego» czasu pracy i odpoczynku”. (Centesimus annus 15)

Homo faber / Homo ludens = Homo sapiens (Jan Paweł II, Przemówienie do pracowników turystyki, 27.09.1982)

Hierarchia wartości

Kreatywność czy Bezczynność i pustka

Ład czy Nieład

A s c e z a = w y b ó r = t r u d

Eutrapelia „dietetyka życia”

Eutrapelia = rozumne działanie, które w żartach, zabawie i odpoczynku szuka złotego środka i zachowuje szlachetny umiar … unika czynów moralnie złych … w radości znajduje pewien stopień powagi … kieruje się godnością osoby

„Wszystko ma swój czas i jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem”. (Koh 3, 1)

O d p o c z y n e k ♦ długość ♦ rytmiczność ♦ regularność

Pracownicy powinni dyspono-wać „Wystarczającym odpo-czynkiem i czasem wolnym”. (Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym 67)

„Inną dziedziną świadczeń jest ta, która wiąże się z prawem do wypoczynku - przede wszystkim chodzi tutaj o regularny wypoczynek tygodniowy, obejmujący przynajmniej niedzielę, a prócz tego o dłuższy wypoczynek, czyli tak zwany urlop raz w roku, ewentualnie kilka razy w roku przez krótsze okresy”. (Laborem exercens 19)

Obiektywna ilość Subiektywna miara

Miarą czasu wolnego: potrzeby życia osobistego, rodzinnego, kulturalnego, społecznego i religijnego (por. Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym 67)

Pracownikom należy zapewnić „ludzki” czas pracy i wypoczynku. (por. JPII Centesiumus annus 67)

Odpoczynek, który chroni przed nadmier-ną eksploatacją sił w zewnętrznym działaniu (por. JPII Laborem exercens 25) Nadmierna aktywność zewnętrzna i praca mogą prowadzić do „niebezpiecznego zagubienia siebie”. (Jan XXIII Mater et magistra 242)

ZDROWIE: Stan dobrego samopoczucia cielesnego, duchowego i społecznego (Definicja Światowej Organizacji Zdrowia) ZDROWIE: Harmonia wszystkich sfer życia ludzkiego: somatycznej i duchowej uwzględniająca dążenie do wiecznego celu (B. Häring, Nauka Chrystusa…)

NADMIAR NIEDOMIAR

„Społeczeństwo wolnego czasu” „Społeczeństwo odpoczynku”  Homo ludens NADMIAR „Społeczeństwo wolnego czasu” „Społeczeństwo odpoczynku”  Homo ludens

Wolny czas celem sam w sobie NADMIAR Wolny czas celem sam w sobie

NADMIAR „Ludyczna” koncepcja życia (homo ludens) „Społeczeństwo odpoczynku”  Nierealny, utopijny obraz życia  Ucieczka od odpowiedzialności  Minimalizacja wysiłku

NADMIAR „I powiem sobie: Masz wielkie zasoby dóbr, na długie lata złożone; odpoczywaj, jedz, pij i używaj! Lecz Bóg rzekł do niego: Głupcze, jeszcze tej nocy zażądają twojej duszy”. (Łk 12, 19-20)

NADMIAR „[Człowiek] chce więcej mieć nie po to, aby bardziej być, lecz by doznać w życiu jak najwięcej przyjemności”. (Jan Paweł II Centesimus annus 36)

NADMIAR „…im więcej się posiada, tym więcej się pożąda, podczas gdy najgłębsze pragnienia pozostają niezaspokojone, a może nawet zagłuszone”. (Jan Paweł II Sollicitudo rei socialis 28)

NADMIAR „Radości nie należy bowiem mylić z przelotnym doznaniem zaspokojenia i przyjemności, które często upaja zmysły i uczucia, później jednak pozostawia w sercu niedosyt, a czasem gorycz. Radość rozumiana po chrześcijańsku jest o wiele trwalsza i przynosi głębsze ukojenie…” (Jan Paweł II Dies Domini 57)

Niedomiar Negatywne skutki dla osoby społeczne

Niedomiar Usprawiedliwieniem ograniczenia czasu wolnego wyższe dobro, np.:  pomoc bliźnim w poważ- nej potrzebie  opieka nad chorym  nagląca potrzeba społe- czna

? Wolność „od” czy wolność „do”

porzucenie odpowiedzialności czy Uwolnienie od porzucenie odpowiedzialności czy Nabranie energii do odpowiedzialnego życia

obowiązków wobec rodziny Uwolnienie od obowiązków wobec rodziny czy Szansa na umocnienie rodziny

„…konieczność spoczynku i wstrzymania od pracy w dni świąteczne „…konieczność spoczynku i wstrzymania od pracy w dni świąteczne. Spoczynku tego jednak nie należy rozumieć jako bezpłodną bezczynność, tym bardziej nie mogą być te dni wykorzystywane do występków i trwonienia pieniędzy”. (Rerum novarum 32)

C z a s w o l n y  „bogaty”  „biedny”  społeczeństwo „pustego czasu”

 nieumiejętność projektu i organizacji  brak pozytywnych zainteresowań  Czas wolny „biedny”

C z a s w o l n y  „bierny”  „czynny”

„czas wolny bierny”  pasywność, bezczynność, nuda  lenistwo

czas wolny bierny  lenistwo  nałogi (alkoholizm, nudyzm, seksizm)

„Wyślij go do pracy, by nie był bez zajęcia, lenistwo bowiem nauczyło wiele złego”. (Syr 33, 28-29)

neuroza wolnego czasu neuroza niedzielna

neuroza wolnego czasu  pośpiech  powierzchowność  konsumpcjonizm  bierność

moda wolnego czasu rytuał wolnego czasu

Trwonienie pieniędzy Rerum novarum 32

Przemysł wolnego czasu (+) źródło dochodu, walka z bezrobociem (+) wyższa jakość ofert i obsługi (+) popularyzacja form wypoczynku i zdrowego stylu życia (+) udostępnienie dla uboższych

Przemysł wolnego czasu ? Czas wolny towarem, profit materialny ? Człowiek konsumentem dóbr wolnego czasu, „człowiek stada” ? Pochlebianie życzeniom konsumentów, niski poziom kulturalny i etyczny

Wychowanie do wolnego czasu

„Wypoczynek, jeśli nie ma stać się jałową bezczynnością, która wywołuje uczucie nudy, musi być źródłem duchowego wzbogacenia… Dlatego spośród różnych form ludzkiej kultury oraz rozrywek, jakie proponuje społeczeństwo, wierni winni wybierać te, które najbardziej odpowiadają życiu zgodnemu z nakazami Ewangelii”. (Dies Domini 68)

Zadania wychowawców / rodziców /Kościoła Ocena moralna Wychowanie do  Wolności  Rozumnego wyboru  Osobistej twórczości  ……

Zadania wychowawców / rodziców / Kościoła  Tworzenie modeli spędzania wolnego czasu  Organizacja wolnego czasu (rodzina, stowarzyszenia, apostolat świeckich)

„[Wierni są] w sumieniu zobowiązani do takiego zaplanowania odpoczynku niedzielnego, aby mogli uczestniczyć w Eucharystii, powstrzymując się od prac i zajęć nie licujących z nakazem świętowania dnia Pańskiego, który winien przynosić szczególną radość i pozwalać na nieodzowny wypoczynek ducha i ciała”. (Dies Domini 67)

D z i ę k u j ę ks. Maciej Ostrowski