System instytucjonalny Unii Europejskiej Opracował dr Radosław Potorski cz. III – charakterystyka instytucji c.d.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zwrot bezprawnie pobranej akcyzy od samochodów z silnikami powyżej 2000 cm 3 Krok po kroku.
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Traktat Lizboński.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Prawo Unii Europejskiej prawo pierwotne - stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego prawo pierwotne - stanowione przez państwa.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
dr Aleksandra Sołtysińska
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
OCHRONA PRAWNA W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM I WSPÓLNOTOWYM
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Przewodnictwo.
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Struktura i zakres kognicji
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Czym jest Unia Europejska?
Integracja Gospodarcza w Europie
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Unia Europejska Instytucje.
SYSTEM INSTYTUCJONALNY Unii Europejskiej
Właściwość sądów administracyjnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Historia Integracji Europejskiej
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Władza sądownicza w Polsce
Polska droga do Unii Europejskiej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Skargi przeciwko państwu członkowskiemu
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Czyli 3 w r. Jednolity Akt Europejski i możliwość powołania Sądu Pierwszej Instancji 2001-Traktat z Nicei i możliwość tworzenia izb przy Sądzie.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
Sądy Administracyjne w Polsce
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Trybunał Konstytucyjny
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Sądy Administracyjne w Polsce
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Sądy Administracyjne w Polsce
Instytucje UE r..
Prawo unijne prawo międzynarodowe i prawo krajowe- relacja
Instytucje UE.
Ochrona prawna w UE.
System ochrony prawnej UE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Zapis prezentacji:

System instytucjonalny Unii Europejskiej Opracował dr Radosław Potorski cz. III – charakterystyka instytucji c.d.

TS UE jest pionem sądowym w ramach struktury instytucjonalnej UE; Zapewnia on „poszanowanie prawa w wykładni i stosowaniu Traktatów” – art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej; TS UE nie należy utożsamiać z Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (a po zmianach wprowadzonych Traktatem z Lizbony (TL) – z Trybunałem Sprawiedliwości), bowiem TS UE obejmuje Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Pierwszej Instancji i sądy wyspecjalizowane – art. 19 ust. 1 akapit pierwszy.

Trybunał Sprawiedliwości Sąd Sądy wyspecjalizowane

Każdy kraj wyznacza jednego sędziego; W Trybunale funkcjonują także rzecznicy generalni (jest ich 8). Ich zadaniem jest przedstawienie tzw. uzasadnionych opinii co do niektórych spraw. Rzecznicy tworzą je na podstawie całokształtu dostępnych materiałów (m.in. chodzi tutaj o prawo krajowe, obowiązujące zwyczaje, opinie doktryny, akty uchylone); Kadencja sędziów oraz rzeczników trwa 6 lat.

Postępowanie w sprawie niewykonania zobowiązań przyjętych na podstawie Traktatu przez państwo członkowskie art. (226, 227 TWE) 258, 259 TFUE Postępowanie w sprawie zgodności z Traktatem ustanawiającym UE projektowanej umowy międzynarodowej (mającej być zawartą pomiędzy UE i organizacją międzynarodową bądź też państwem trzecim) Postępowanie w sprawach, które wynikają z przepisów art. (229 i 229a TWE) 261, 162 TFUE – tj. na podstawie kompetencji nadanej przepisami prawa pochodnego Postępowanie w sprawie polityki wizowej, azylowej, imigracyjnej i innych polityk związanych ze swobodnym przepływem osób Postępowania wynikające z przepisów Traktatu o Unii Europejskiej

TS może rozpatrywać odwołania od rozstrzygnięć Sądu (a także sądów wyspecjalizowanych) jeżeli zachodzi poważne ryzyko, że orzeczenie to może mieć wpływ na jedność i spójność prawa unijnego; De facto daje to TS pełną kontrolę nad linią orzeczniczą pionu sądowego UE; Orzekanie w ramach kwestii pytań prejudycjalnych art. (177 TEWG/234 TWE) 267 TFUE.

1. Rozpoczęcie postępowania przed sądem / trybunałem krajowym 2. W trakcie postępowania zachodzi konieczność zastosowania regulacji unijnych, które zdaniem sądu / trybunału krajowego wymagają (doprecyzowania) interpretacji 3. Sąd / trybunał krajowy kieruje wniosek do Trybunału o dokonanie wykładni określonego przepisu unijnego (jednocześnie następuje zawieszenie toczącego się postępowania krajowego) 5. Postępowanie krajowe toczy się dalej 6. Sąd / trybunał krajowy kończy postępowanie rozstrzygając sprawę. Korzysta przy tym z interpretacji prawa unijnego dokonanej przez Trybunał Sprawiedliwości Trybunał Sprawied. 4. Trybunał prowadzi postępowanie prejudycjalne. Wydaje wyrok zawierający interpretację prawa unijnego i kieruje go do sądu / trybunału krajowego

Skarga na nieważność aktu wydanego przez organ UE art. (230 TWE) 263 TFUE; Skarga na bezczynność organów UE art. (232 TWE) 265 TFUE; Skargi, które wynikają z tzw. klauzul arbitrażowych w umowach zawartych przez Wspólnotę/UE lub w jej imieniu art. (238 TWE) 272 TFUE; Odwołania od orzeczeń sądów wyspecjalizowanych.

Rozstrzyganie sporów a interpretacja prawa (aktywizm jurydyczny TS); Stosunek państw (początkowo negatywny) do zjawiska aktywizmu jurydycznego TS; Precedensowy charakter rozstrzygnięć TS; Największym wyzwaniem było zapewnienie przestrzegania swoich orzeczeń – zachęcenie do współpracy sądów krajowych oraz obywateli państw członkowskich Interpretacja pro-integracyjna dokonywana przez TS – zjawisko spillover;

Sektor pierwotny Przepływ towarów Sektor wtórny Przepływ energii Sektor wtórny Przepływ dzieł sztuki Sektor wtórny Przewóz ulotek

Przepływ pracowników Osoby poszukujące pracy StudenciStażyści Osoby zatrudnione na niecały etat Dzieci pracowników

EBC jest wynikiem przejścia procesu integracji do poziomu unii- gospodarczo walutowej; Powstał w czerwcu 1998 roku z przekształcenia Europejskiego Instytutu Walutowego (który istniał od stycznia 1994); ESBC tworzony jest przez EBC oraz banki centralne państw członkowskich; Kapitał EBC wynosi Euro (i może zostać podwyższony na skutek decyzji Rady Prezesów).

Głównym celem ESBC jest utrzymywanie stabilności cen i wsparcie ogólnych polityk gospodarczych w UE; W związku z tym podstawowe zadania ESBC to: a.definiowanie i urzeczywistnianie polityki pieniężnej UE b.przeprowadzanie operacji walutowych c.utrzymywanie i zarządzanie oficjalnymi rezerwami walutowymi państw członkowskich d.popieranie sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych.

Zarząd EBC Rada Prezesów Rada Ogólna

Traktat z Maastricht i kryteria konwergencji oraz Pakt Stabilizacji i Wzrostu (1997); „Sześciopak” – podpisany podczas polskiej prezydencji – 2011; (Europejski Mechanizm Stabilizacji Finansowej a następnie): Traktat ustanawiający Europejski Mechanizm Stabilności podpisany 11 lipca 2011 Pakt Fiskalny jest postrzegany jako narzędzie wspomagające zapobieganiu kolejnym kryzysom w strefie Euro – poprzez wzmożenie skuteczności nakładanych sankcji na członka strefy łamiącego przyjęte zobowiązania – tzw. reguła wydatkowa PF Debata w Polsce odnośnie ratyfikowania PF (korzyści i zagrożenia; problem zastosowania art. 89, bądź 90 Konstytucji RP)

Nie jest organem kontroli sądowej; Pełni funkcję organu kontroli finansowej; Funkcjonuje od 1975 roku [od wejścia w życie Traktatu Finansowego], wcześniej działał jako tzw. komisja obrachunkowa; Status instytucji unijnej otrzymał wraz z Traktatem z Maastricht 1992; TO tworzony jest przez reprezentantów każdego z państw członkowskich; Kadencja sędziów TO trwa 6 lat.

Dziękuję za uwagę