Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
PEDAGOG SZKOLNY.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RODZICE W SZKOLE.
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Szkoła Promująca Zdrowie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy Szkolna interwencja profilaktyczna w praktyce Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy Gimnazjum nr 1 w Łowiczu Opracowała: Pedagog – mgr Joanna Haczykowska Psycholog – Agata Bzdurska

SPECYFIKA OBWODU SZKOLNEGO Gimnazjum Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Łowiczu jest położone w centrum miasta w Alejach Sienkiewicza, do szkoły uczęszcza 210 uczniów. Szkoła posiada rozległy obwód szkolny, który obejmuje bardzo zróżnicowane środowisko, w tym duży odsetek rodzin dotkniętych różnego rodzaju problemami społecznymi.

Występowanie zachowań problemowych w środowisku rodzinnym uczniów generuje pojawianie się problemów wychowawczych: ok. 40 uczniów tj. 17,5% szkolnej populacji pali papierosy, z czego ok. 50% jest uzależniona od wyrobów tytoniowych diagnoza szkolna wykazuje, że ok. 20% uczniów ma lub miało kontakt z innymi środkami uzależniającymi (alkohol, dopalacze, marihuana) uczniów zagrożonych procesem demoralizacji lub niedostosowania społecznego jest ok. 30% Pod nadzorem kuratorów sądowych pozostaje 25 uczniów tj. 10%

W SZKOLE ZATRUDNIONY JEST PEDAGOG I PSYCHOLOG W RAMACH ZASOBÓW KADROWYCH NAUCZYCIELE POSIADAJĄ DODATKOWE KWALIFIKACJE Z ZAKRESU: oligofrenopedagogiki socjoterapii doradztwa zawodowego mediacji (rodzinnych, szkolnych)

Diagnoza edukacyjna i pedagogiczna środowiska uczniowskiego: ankiety diagnostyczne analiza dokumentów: podanie o przyjęcie do szkoły, świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, opinie PPP, orzeczenia PPP, postanowienia sądowe rozmowy z rodzicami rozmowy uczniami rozmowy z przedstawicielami instytucji wspierających rodzinę (kuratorami, policją, pracownikami MOPS, PCPR i stowarzyszeń) wnioski z obserwacji zgłaszane przez wychowawcę i nauczycieli wnioski z pracy z uczniem i rodzicem zgłaszane przez specjalistów szkoły

Szkolna interwencja profilaktyczna Zagrożenia uzależnieniami -profilaktyka I rzędowa -profilaktyka II rzędowa - Profilaktyka III rzędowa Agresja w szkole Profilaktyka Uczeń → Uczeń Uczeń → Nauczyciel Nauczyciel → Uczeń Niespełnianie obowiązku szkolnego - zaniedbywanie obowiązku szkolnego - całkowity brak realizacji obowiązku szkolnego Przemoc w środowisku pozaszkolnym - profilaktyka - środowisko domowe - środowisko rówieśnicze Dysfunkcje i zaburzenia - uczniowie z zaburzeniami psychospołecznymi - uczniowie z opiniami i orzeczeniami PPP - uczniowie przewlekle chorzy i niepełnosprawni

Niespełnianie obowiązku szkolnego Praca pedagogiczno-psychologiczna z uczniem Motywacja ucznia do nauki szkolnej Ustalenie wspólnych kierunków podejmowanych działań Nawiązanie współpracy z rodzicami Poinformowanie Sądu Rodzinnego i Nieletnich oraz Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Uruchomienie procedur prawnych

Dysfunkcje i zaburzenia - Nauczanie indywidualne - Zajęcia specjalistyczne - Opieka psychologiczna - Opieka pedagogiczna - Dostosowanie wymagań i/lub treści edukacyjnych - Niwelowanie barier architektonicznych - Stwarzanie warunków do integracji w zespole rówieśniczym - Kierowanie na konsultacje specjalistyczne - Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - Współpraca z rodzicami - Szkolenia kadry pedagogicznej Uczniowie z zaburzeniami psychospołecznymi Uczniowie z opiniami i orzeczeniami PPP Uczniowie przewlekle chorzy i niepełnosprawni

Zagrożenie uzależnieniami działania szkoły Profilaktyka I-rzędowa skierowana do grup niskiego ryzyka Zapobieganie uzależnieniom i promowanie zdrowego stylu życia warsztaty profilaktyczne dla uczniów i rodziców broszury informacyjne dla rodziców zajęcia profilaktyczne w Zakładzie Karnym na oddziale terapeutycznym koncerty i spektakle profilaktyczne, spotkania z ciekawymi ludźmi projekty edukacyjne i konkursy Profilaktyka II-rzędowa skierowana do grup podwyższonego ryzyka Kontrakty zawierane z uczniami Realizacja programu autorskiego „ Nie palę w szkole” Działania prewencyjne we współpracy z policją Działania diagnostyczno-edukacyjne we współpracy z sanepidem Indywidualne warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców Profilaktyka III-rzędowa skierowana do grup wysokiego ryzyka Zajęcia terapeutyczne dla chłopców i dziewcząt z grupy wysokiego ryzyka w oparciu o współautorski program „Wygrać siebie” Porady dla rodziców

Profilaktyka agresji i przemocy Skierowana do uczniów Zajęcia psychoedukacyjne w ramach godzin z wychowawcą prowadzone przez wychowawcę klasy lub specjalistów szkoły np. „Ja w Sądzie” Warsztaty profilaktyczne prowadzone przez firmy edukacyjne organizowane 1 raz w semestrze Skierowana do rodziców Szkolenia indywidualne i/lub grupowe z zakresu zapobiegania agresji i przemocy wśród dzieci oraz w środowisku domowym Broszury edukacyjno-informacyjne dla rodziców Skierowana do nauczycieli Szkolenia rady pedagogicznej z zakresu „zapobiegania agresji i przemocy w szkole” Opracowanie procedur postępowania w trudnych sytuacjach wychowawczych i zagrożenia zdrowia lub życia

Przemoc w środowisku domowym Powiadomienie właściwych instytucji Objęcie dziecka pomocą psychologiczno -pedagogiczną Praca psychoedukacyjna z rodzicami

Przemoc w środowisku rówieśniczym poza szkołą pouczenie rodziców o możliwościach działań prawnych mediacje pomiędzy stronami konfliktu objęcie dzieci pomocą psychologiczno -pedagogiczną

Procedury postępowania Agresja w szkole Procedury postępowania Uczeń → Uczeń Uczeń → Nauczyciel Nauczyciel → Uczeń

Agresja w szkole Uczeń → Uczeń Zapewnienie bezpieczeństwa stronom i udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej Ustalenie okoliczności zajścia Wyciągnięcie konsekwencji statutowych Zapoznanie rodziców z rozwiązaniami prawnymi Mediacje na życzenie stron konfliktu Objęcie ofiary pomocą psychologiczną, praca wychowawcza z agresorem (kontrakt) W przypadkach o dużej szkodliwości czynu wezwanie Policji

Agresja w szkole Uczeń → Nauczyciel Zapewnienie bezpieczeństwa stronom i udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej Ustalenie okoliczności zajścia Powiadomienie rodziców i sporządzenie notatki służbowej Wyciągnięcie konsekwencji statutowych Objęcie ucznia (agresora) pomocą psychologiczno- pedagogiczną (kontrakt) W przypadkach o dużej szkodliwości czynu powiadomienie policji i sądu art.226 Kodeksu Karnego

Agresja w szkole Nauczyciel → Uczeń Zapewnienie bezpieczeństwa stronom i udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną Przeprowadzenie przez dyrektora szkoły postępowania wyjaśniającego ze stronami konfliktu na wniosek ucznia, rodzica lub pracownika szkoły Podjęcie przez dyrektora szkoły postępowania dyscyplinarnego wobec pracownika zgodnie z Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela

Wygrać siebie autorski program socjoterapeutyczny CEL GŁÓWNY: UCZEŃ POSIADA KLUCZOWE KOMPETENCJE NIEZBĘDNE DO PRAWIDŁOWEGO FUNKCJONOWANIA SPOŁECZNEGO 

Wygrać siebie autorski program socjoterapeutyczny CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń w sposób konstruktywny potrafi radzić sobie ze stresem i problemami. Uczeń rozwiązuje konflikty nie używając przemocy. Panuje nad agresją. Uczeń potrafi dyskutować na właściwym poziomie komunikacji społecznej. Uczeń potrafi zachować się asertywnie. Uczeń posiada pozytywną samoocenę i wierzy w swoje możliwości. Uczeń spędza czas wolny w sposób społecznie akceptowany. Uczeń posiada pozytywne zainteresowania i rozwija je. Uczeń potrafi dokonać właściwego wyboru.

Monitorowanie kontraktu Szkolna interwencja Diagnoza Porada Kontrakt Monitorowanie kontraktu

Diagnoza Rozmowy z rodzicami, uczniami, nauczycielami, specjalistami szkoły, pracownikami instytucji wspierających Analiza dokumentów ucznia Ankiety diagnostyczne Bieżąca obserwacja Wnioski nauczycieli i specjalistów szkoły z pracy z uczniem

Porada Warsztaty dla rodziców (w zespołach klasowych, indywidualne) Rozmowa wspierająca Broszury informacyjne Wypracowanie zasad współpracy Prelekcje i szkolenia dla rodziców

Kontrakt jest dobrowolny Kontrakt jasno określa: na jakich zachowaniach nam zależy, w jaki sposób pożądane zachowania będziemy wzmacniać, jakie będą konsekwencje niewłaściwego zachowania, sposób monitorowania przebiegu kontraktu. Kontrakt jest dobrowolny

Etapy rozmowy z rodzicami Nawiązanie kontaktu z rodzicami Przedstawienie problemu (opis zachowań) Ustalenie przyczyn problemów dziecka Zaoferowanie pomocy dziecku Ustalenie, co może zrobić rodzic, co nauczyciel, co ma zrobić uczeń, żeby ten cel osiągnąć? Zawarcie kontraktu Współpraca jest możliwa, kiedy istnieje wspólny cel: rozwiązanie problemu dziecka, zaspokojenie potrzeb dziecka.

Monitorowanie kontraktu Realny termin Dostrzeganie nie tylko błędów i złych zachowań, ale przede wszystkim osiągnięć i starań dziecka Wzmocnienia pozytywne Konsekwencja w działaniu Rozliczenie kontraktu Nagroda za wywiązanie się lub konsekwencja za niewywiązanie się z zapisów kontraktu

Dziękuję