Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita. Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi, 

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Advertisements

REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
Patriotyzm przyszłości.
Na podstawie: Analyzing Political Rhetoric autor: Martin Reisigl
Skuteczne zachowania na rynku pracy
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
KOBIETA.
Równość a wzrost gospodarczy
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Jak pisać pracę dyplomową?
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Zrozumieć kobietę.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Michał Kociankowski synergion
NARZĘDZIA KRYTYCZNEGO MYŚLENIA - TOC
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Trzy drzewa.
Poprosiłem Pana Boga, aby odebrał mi mój ból
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Czytanie ze zrozumieniem
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
ZIMA WINTER WINTER Rzeźby śniegowe.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Prawdziwy przyjaciel lasu
powiedział, że jest jedno miejsce, do którego trafiamy „potem”
PODSUMOWANIE EGZAMINU GIMNAZJALNEGO IV 2012 Wiedza o społeczeństwie.
SŁOWO ŻYCIA Marzec 2014 "Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i.
Agnieszka Kujża Konrad Drukała
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logika i argumentacja dla prawników
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykład I: Pytania o logikę
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
TRUDNY DO ZNIESIENIA BŁĄD...
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Wyniki egzaminu próbnego
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Podstawy krytycznego myślenia Dr Maciej Ulita

Krytyczne (skuteczne) myślenie wymaga 3 elementów: wiedzy ogólnej, „znajomości kontekstu”, narzędzi,  oraz zdrowego rozsądku! Krytyczne myślenie to umiejętność zdiagnozowania zjawiska, wyciągnięcia wniosków oraz pozyskanie wiedzy jak wnioski te wdrażać w przyszłości w praktyce. Krytyczne myślenie to nieustanna gotowość i otwartość do zrozumienia zagadnienia/problemu. Myślenie krytyczne jest istotne zarówno ze strony „twórcy”, jak i odbiorcy Krytyczne myślenie to umiejętność zdiagnozowania zjawiska, wyciągnięcia wniosków oraz pozyskanie wiedzy jak wnioski te wdrażać w przyszłości w praktyce. Krytyczne myślenie to nieustanna gotowość i otwartość do zrozumienia zagadnienia/problemu. Myślenie krytyczne jest istotne zarówno ze strony „twórcy”, jak i odbiorcy

Wiedza ogólna… Pojmowana potocznie Pojmowana naukowo (technicznie) „Wiedza o świecie” Wiem, że nie wiem… Wiem versus Wierzę Wiem versus Wydaje mi się… Są tylko dwie opcje – kto nie jest moim przyjacielem jest moim wrogiem

Znajomość kontekstu… Uzależniony od dyscypliny naukowej Uzależniony od sytuacji:  Społecznej  Politycznej  Gospodarczej  Kulturowej  Etc.

„Narzędzia…” Kompetencje językowe Znajomość zasad logicznego rozumowania Retoryka i erystyka Znajomość niuansów języka Perswazja i manipulacja Interpunkcja Wieloznaczność Zwątpienie – np. Źródła informacji – weryfikacja, czyli nie wszystko złoto, co się świeci… Sceptycyzm

Kompetencje językowe Zasób słownictwa Znajomość struktur gramatycznych i stylistycznych Logika wypowiedzi „Sens” Aluzje, metafory, porównania „Wyczucie absurdu” „Nieścisłości” i niedomówienia

Kontekst i interpretacja A jest większe od B Pojawiły się informacje, jakoby B nie było większe od A. Niezależni eksperci po przeprowadzeniu dokładnych analiz ustalili ponad wszelką wątpliwość, że A uprawia czarny PR, a ponadto jest w stałym konflikcie z ugrupowaniami ekologicznymi, z którymi rzekomo mniejsze B współpracuje stale w celu ustanowienia proekologicznych standardów. W nierównej walce Dawid pokonuje Goliata. Itd. itp.

Czytam informację ze strony tvn24.pl „Donald Tusk nie przyszedł pod stocznię” Komentarz 1. – Premier stchórzył STOP Rząd nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu STOP Donald Tusk swoim postępowaniem neguje solidarnościowe ideały STOP Komentarz 2. – Premier nie uległ naciskom STOP Rząd jest gotowy do kulturalnej, merytorycznej debaty STOP Donald Tusk swoim postępowaniem dał wyraz głębokiego zrozumienia ideałów Solidarności STOP

To bardzo trudne. Przełóż jedną i tylko jedną zapałkę aby równanie stało się prawdziwe. Przekreślenie znaku równości nie jest poprawnym rozwiązaniem. Nie wolno dokładać, łamać ani zabierać zapałek = =9

To bardzo trudne. Jedziesz samotnie samochodem nocą w burzy. Mijasz przystanek autobusowy i widzisz troje ludzi oczekujących na autobus: 1. Staruszkę, która wygląda, jakby właśnie umierała, 2. Twojego dobrego przyjaciela, który kiedyś uratował Ci życie, 3. Cudowną kobietę (lub faceta), dokładnie taką o jakiej zawsze marzyłeś. Jak rozwiążesz sytuację, zakładając, że masz tylko jedno wolne miejsce w samochodzie (powiedzmy, że jedziesz małym kabrioletem)? Rozwiązanie jest proste. Dałbym kluczyki swojemu przyjacielowi z prośbą, by zabrał staruszkę jak najszybciej do szpitala. Sam zaś zostałbym na przystanku i wspólnie z kobietą z mych marzeń zaczekałbym na autobus...

Oczywiście… Jakie siedmioliterowe słowo nawet największy mędrzec wypowie błędnie? BŁĘDNIE

Dziękuję _1.gif