SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
w edukacji przedszkolnej
„Zero” tolerancji dla przemocy
Jak motywować dziecko do nauki?
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
przypadku prześladowania
w praktyce pedagogicznej
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ 2013/2014. W roku szkolnym 2013/2014 kolejny raz podjęliśmy działania mające na celu podniesienie jakości pracy naszej.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
8 zasad postępowania lidera
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
The Leader in Me.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI SMOK SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI

Niepełnosprawność i choroba przewlekła – implikacje społeczne Małgorzata Ziółkowska Proces grupowy Maciej Celiński Dyskryminacja i rola stereotypów Weronika Palka Weronika Idzikowska Motywowanie, ocenianie i komunikacja z uczniem Anna Nowicz Aleksandra Zahorska

Niepełnosprawność i choroba przewlekła - implikacje społeczne

Orzeczenia o niepełnosprawności Implikacje społeczne Orzeczenia o niepełnosprawności dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu niesłyszące i niewidome nowotwory cukrzyca schorzenia nerek uczeń niepełnosprawny choroby przewlekłe

Implikacje społeczne Chodzi o to, by niepełnosprawność potraktować jak zwykłą cechę człowieka. Nikt z nas nie ma wszystkiego. Niektórzy nie mają zdrowia.

Implikacje społeczne

Jak w praktyce uaktywnić swoje działania wobec swoich uczniów? Proces grupowy Jak w praktyce uaktywnić swoje działania wobec swoich uczniów? Proces grupowy: co buduje moją skuteczność na poszczególnych etapach procesu grupowego i w jaki sposób mogę wykorzystać szanse każdego etapu ? Etap formowania, burzy, normowania, działania

PROCES GRUPOWY Formowanie Ludzie zbierają się, analizują cel i wymagania, badają terytorium. Szturmowanie ( Burze) Ludzie walczą o pozycje, testują limity, analizują możliwości, zawierają porozumienia. Ta faza może zawierać element buntu i niechęć do podporządkowania się innym. Normowanie Ludzie zgadzają się na zachowanie kolektywne ( normy), wspólne wartości oraz odpowiedzialność. Teraz odkrywasz, co możesz, a czego nie możesz w obrębie grupy. Działanie Członkowie współpracują ze sobą, aby zrealizować wspólne cele.

Najważniejsza potrzeba: Proces grupowy FORMOWANIE Najważniejsza potrzeba: stać się jak najszybciej członkiem grupy.  

FORMOWANIE – możliwe problemy Proces grupowy FORMOWANIE – możliwe problemy POWĄTPIEWANIE W SENS GRUPY LUB ZADANIA BRAK ZAANGAŻOWANIA SPRAWDZANIE NAUCZYCIELA ZBYT WIELE GADANIA BRAK ZGODY POSZUKIWANIE PROSTYCH ROZWIĄZAŃ (INNA KLASA, INNI TERMIN, INNI LUDZIE)

CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Proces grupowy FORMOWANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Dlaczego tu jesteśmy? Jaki jest nasz cel? Co nasz łączy? Jakie obowiązują zasady współpracy? Czego oczekujemy od siebie wzajemnie? Jakie jest najlepsze i najgorsze z rozwiązań, jeżeli pójdziemy razem w wyznaczonym kierunku?

JAK POSTĘPOWAĆ? Etap formowania Poproś dzieci o przedstawienie się Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap formowania Poproś dzieci o przedstawienie się Wyjaśnij, jaki jest cel klasy/ zadania. Zadbaj o integrację Zbierz oczekiwania Wyznacz cele, opracujcie program itp. Pracuj na rzecz zaufania w grupie Ucz słuchania i otwartego komunikowania się Na osobności porozmawiaj z osobami sprawiającymi kłopoty.

Najważniejsza potrzeba: Proces grupowy SZTURMOWANIE (BURZE) Najważniejsza potrzeba: WYRÓŻNIĆ SIĘ JAKO JEDNOSTKA  

SZTURMOWANIE -możliwe problemy Proces grupowy SZTURMOWANIE -możliwe problemy KŁÓTNIE BEZ POWODU ZŁOŚĆ NA INNYCH I NA NAUCZYCIELA DYSKUSJE ZASTEPUJĄ DZIAŁANIE TWORZĄ SIĘ PODGRUPY I KAŻDA Z NICH CIĄGNIE W SWOJĄ STRONĘ POJAWIAJĄ SIĘ NIEOCZEKIWANE PROBLEMY

Proces grupowy SZTURMOWANIE (BURZE) CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Jaką rolę odgrywa każdy z nas I CO JEST WAZNE? Jak bedziemy wyrażać opinie o innych? Jak będziemy radzić sobie z konfliktem i rozbieżnością opinii? Jak radzimy sobie z silnymi emocjami- na przykład czy i jak dawać im wyraz?

JAK POSTĘPOWAĆ? Etap burz Promuj różnorodne punkty widzenia. Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap burz Promuj różnorodne punkty widzenia. Koncentruj się na czasie i celach. Duże problemy podziel na mniejsze. Ciesz się nawet z małych sukcesów. Rozmawiaj indywidualnie z uczniami. Pozwól konfliktom ujawnić się.

NORMALIZOWANIE Najważniejsza potrzeba: Proces grupowy NORMALIZOWANIE Najważniejsza potrzeba: potwierdzenia swojego miejsca i roli w grupie.  

NORMOWANIE Zaczynają tworzyć się utarte ścieżki. Proces grupowy NORMOWANIE Zaczynają tworzyć się utarte ścieżki. Zespół dzieli świat na “nas i ich." Tworzą się podgrupy i każda z nich ciągnie w swoją stronę. Na przeszkodzie stają nieoczekiwane problemy.

NORMOWANIE Co robimy: Modelujemy konstruktywne zachowania. Proces grupowy NORMOWANIE Co robimy: Modelujemy konstruktywne zachowania. Dbamy o równowagę pomiędzy wsparciem a konfrontacjami. Promujemy zachowania, które zwiększają poziom spójności w grupie. Zwracamy uwagę na rozwój i ugruntowanie norm grupowych.

JAK POSTĘPOWAĆ? Etap normowania Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap normowania Nakłoń klasę do refleksji i samodzielnego rozwiązania nieporozumień. Zmień styl , staraj się bardziej wspierać zespół. Podziel się obowiązkami lidera z innymi. Nalegaj, aby wszyscy wzięli odpowiedzialność za podjęte decyzje. Trzymaj się planu i nie trać z pola widzenia celów.

Najważniejsza potrzeba: Proces grupowy DZIAŁANIE Najważniejsza potrzeba: realizacja zadań indywidualnych i grupowych

DZIAŁANIE PROBLEMY Z KOMUNIKACJĄ Proces grupowy DZIAŁANIE PROBLEMY Z KOMUNIKACJĄ NIEKTÓRZY CZŁONKOWIE ZESPOŁU DZIAŁAJĄ SAMODZIELNIE NIEKTÓRZY UNIKAJA NUDNEJ PRACY BRAK MOTYWACJI

JAK POSTĘPOWAĆ? Etap działania Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap działania Pozwólcie sobie na ustalenie własnego kursu działania Wprowadź zwyczaj regularnego omawiania spraw. Prowadź swoja klasę w kierunku samodzielności ( do sukscesu czy mistrzostwa?)

DZIAŁANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Proces grupowy DZIAŁANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Jakie są nasze cele? Jak zamierzamy je zrealizować? Na kim spoczywa dane zadanie i jak dana osoba rozumie jego znaczenie? Czy możemy uprzyjemnić przebywanie ze sobą ? Jak można wspierać dzieci w ich zadaniach? Kto wykazuje wysokie, a kto niskie zaangażowanie w sprawy klasy? Jak wygląda współpraca? Czy klasa rzeczywiście koncentruje się na działaniu?

Stereotypy mecz piłki nożnej

Stereotypy

Zawsze nieprzygotowany; Leń; Rozkojarzony Zaniedbany Zdolny leń … Stereotypy Zawsze nieprzygotowany; Leń; Rozkojarzony Zaniedbany Zdolny leń …

Komunikaty narzucające nam określone role: Stereotypy Komunikaty narzucające nam określone role: Znowu jesteś nieprzygotowany Jak zwykle ty … Jesteś leniwy / wredny / niezorganizowany … Nie wiem jak zdasz ten egzamin / jak sobie poradzisz z … Znowu się nie popisałeś

Komunikat potwierdzający wyobrażenie Stereotypy Wyobrażenie o uczniu Komunikat potwierdzający wyobrażenie Zachowanie ucznia zgodne z komunikatem

PODEJMIJ WYSIŁEK ODCIĘCIA SIĘ OD WYOBRAŻENIA ODDZIEL OSOBĘ OD PROBLEMU Stereotypy PODEJMIJ WYSIŁEK ODCIĘCIA SIĘ OD WYOBRAŻENIA ODDZIEL OSOBĘ OD PROBLEMU

Komunikacja w pracy z uczniami wzmacniamy zachowania pożądane i korygujemy zachowania niepożądanych chwaląc ucznia wzmacniamy   pozytywne zachowania u niego kiedy wyrażamy krytykę wygaszamy zachowanie niepożądane aby zachować równowagę powinno stosować się te dwa narzędzia. Tylko wówczas mają one siłę i moc sprawstwa!

Ken Blanchard :„Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz” Komunikacja Ken Blanchard :„Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz”

Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz Co to oznacza w praktyce? Komunikacja Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz Co to oznacza w praktyce? jeśli chcemy by jakieś zachowanie częściej się powtarzało – doceńmy je np. dajmy pozytywną informację zwrotną jeśli chcemy wyeliminować jakieś zachowanie – ukarzmy je tzn. np. dajmy negatywną informację zwrotną

Brak wzmocnienia pozytywnego to kara. Co to oznacza w praktyce? Komunikacja Brak wzmocnienia pozytywnego to kara. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nie dajemy pozytywnej informacji zwrotnej, myśląc sobie np.: że to normalne, że ludzie czy uczniowie robią swoją pracę dobrze i nie należy ich za to chwalić, to tak naprawdę „wygaszamy „ pożądane zachowanie.

Brak wzmocnienia negatywnego to nagroda. Co to oznacza w praktyce? Komunikacja Brak wzmocnienia  negatywnego to nagroda. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nie reagujemy, kiedy coś  się nam nie podoba, to tak naprawdę  „nagradzamy  i wzmacniamy” właśnie takie zachowanie. Nauczyciele powinni pamiętać więc o tym, że dostaniemy od naszych uczniów to co w nich wzmocnimy. Te działania z kolei wpływają  motywowanie uczniów do nauki.

Ideałem jest motywacja wewnętrzna. Komunikacja Motywacja Ideałem jest motywacja wewnętrzna. Do motywacji wewnętrznej zaliczamy: Bezinteresowna potrzeba zdobywania i rozumienia wiedzy Zainteresowanie nauką szkolną Ambicje Plany i dążenia życiowe Przekonanie uczniów o praktycznej przydatności zdobywanej wiedzy Składniki motywacji zewnętrznej: Osobowość nauczyciela Ocena szkolna Nagroda i kara Sytuacja rodzinna ucznia

Informacja zwrotna pozytywna do ucznia Komunikacja Informacja zwrotna pozytywna do ucznia Opis sytuacji Pomogłeś koledze w zadaniu z chemii. Uczucia Podoba mi się, że potrafisz cierpliwie tłumaczyć. Oczekiwania Chciałabym, abyś pomógł czasem Karolowi. Rezultaty Sprawdzisz się jako „nauczyciel”, pomożesz mu poprawić oceny i wtedy częściej będziecie mogli grać w piłkę po szkole.

Informacja zwrotna negatywna do ucznia Komunikacja Informacja zwrotna negatywna do ucznia Opis sytuacji Często się zdarza, że przerywasz lekcję i mówisz nie na temat. Uczucia Irytuje mnie to, bo lekcja jest niedokończona i musicie pracować sami w domu. Oczekiwania Zależy mi na tym, żebyś wypowiadał się na zadany temat. Rezultaty Poprawi to nasze relacje i oboje będziemy zadowoleni ze współpracy. W innym przypadku będę zmuszona zostawiać Cię po lekcjach na rozmowę.

Informacja zwrotna do rodzica Komunikacja Informacja zwrotna do rodzica Opis sytuacji Bożenka nie czyta lektur szkolnych. Uczucia Zależy mi, żeby Pani córka mogła czynnie uczestniczyć w lekcji i żeby miała dobre oceny. Oczekiwania Jak moglibyśmy to rozwiązać? (Czekamy na propozycje rodzica.) Rezultaty (Omawiamy konsekwencje zmiany lub braku zmiany zachowania córki.)

DZIĘKUJEMY!