Adaptacja dziecka w przedszkolu – wykład dla rodziców dzieci, które rozpoczną uczęszczanie do Przedszkola Miejskiego w Chocianowie Barbara Jaśkiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
DOROSŁY W EDUKACJI DZIECKA
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Obcy na ulicy i w sieci.
TRZYLATEK I PRZEDSZKOLE
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Krakowskie szkoły w oczach rodziców sześciolatków.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Barbara Jaśkiewicz 14 czerwiec 2012
Karoliny Kazimierczak
Moje dziecko idzie do przedszkola
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
przypadku prześladowania
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
© Vattenfall AB 1 SER to metafora wszystkiego, czego pożądamy w życiu: -zdrowia, - dobrej pracy, - rodziny, - przyjaciół, - majątku, etc. Każdy ma własne.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Adaptacja dziecka w przedszkolu
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wyrabia nowe spojrzenie na świat Daje wzory do myślenia Człowiek wie więcej o świecie i o innych ludziach Ma udział w rozwoju osobowości Chroni przed.
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY.
Adaptacja dziecka w przedszkolu
PRZYSŁOWIA z całego świata
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Mamo, Tato idę do przedszkola
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
Pozwólmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” „Pozwólmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” J. Korczak.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
Przedszkole nr 57 „Mały Książę”
Adaptacja dziecka 3- letniego w przedszkolu
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Punkt 6 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ.
MIŁOŚĆ TO JEST... Psycholodzy postawili dzieciom
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Dlaczego warto czytać dziecku ?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zapraszamy na kolejne zajęcia w Przedszkolu Mała Daskalia
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Zapis prezentacji:

Adaptacja dziecka w przedszkolu – wykład dla rodziców dzieci, które rozpoczną uczęszczanie do Przedszkola Miejskiego w Chocianowie Barbara Jaśkiewicz

Agenda Czym jest adaptacja dziecka w przedszkolu? Jak pomóc dziecku w adaptacji? Jak pomóc sobie w adaptacji do tego, że dziecko idzie do przedszkola?

Pytanie: Czym jest pójście dziecka do nowego przedszkola? Co doznaje dziecko gdy idzie do nowego dla niego przedszkola?

Dla dziecka nowe przedszkole to: Stres związany z : nową sytuacją nowym otoczeniem (nowe miejsce, nowy opiekun, inne dzieci) nowym rytmem dnia Lęk związany z rozstaniem (separacja), który wyraża się np. w płaczu przed rozstaniem Lęk przed tym, że dziecko zostanie w przedszkolu

Dlaczego mnie zostawiasz?

Ale stres również dla rodzica… Czy mojemu dziecku będzie tam dobrze? Czy nic mu się nie dzieje? Czy nie tęskni za mną? Czy nie płacze? Czy będzie jadł/jadła? Dlatego rodzicu o wszystko pytaj…(konsultacje)

Adaptacja przedszkolna to Proces przyzwyczajenia się do nowej sytuacji / uczęszczanie do przedszkola -Proces oswajania dziecka Trwa od 2 tygodni do 1 miesiąca Czasem wystarczy 5 dni (po około 1-1,5h dziennie)

Jak ułatwić dziecku adaptację? przygotowanie dziecka do pójścia do przedszkola  przygotowanie dziecka do rozstania trening rozstania (zostawianie dziecka u babci, cioci na coraz dłuższy czas) przygotowanie dziecka do nowego rytmu dnia uczenie dziecka samodzielności skorzystanie z tygodnia adaptacyjnego (oswojenie dziecka z nową sytuacją)  

Jak ułatwić dziecku adaptację? zabranie do przedszkola przyjaciela-maskotki, kocyka (poczucie bezpieczeństwa) spokojne wyjście do przedszkola i przygotowanie dziecka do rozstania - umowa z dzieckiem (co się stanie jak będziesz płakał) - umowa dotycząca odbioru dziecka (kiedy i kto odbierze dziecko) rytuał pożegnania (świadome, ale krótkie rozstanie) motywowanie poprzez pochwały i nagrody (najlepiej niematerialne- zabawa na placu zabaw) metoda karty punktowej/małych niespodzianek dziecko na początku przybywa możliwie jak najkrócej w przedszkolu i potem coraz dłużej dotrzymywanie obietnic danych dziecku (o której zostanie odebrane i przez kogo – redukcja niepokoju)

Metoda karty punktowej, system żetonów Bez płaczu poszedłeś do sali/przedszkola Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Niedziela

Przykład zastosowania karty punktowej

Zbieranie punktów

Nagrody

Metoda małych niespodzianek Adventskalender

Czego nie robić w procesie adaptacji? nie straszyć dziecka przedszkolem nie znikać bez pożegnania – bo dziecko w przyszłości będzie się bało nie przedłużać rozstania (żegnać się czule i wychodzić, ignorować płacz) nie pokazywać swoich rozterek związanych z uczęszczaniem dziecka do przedszkola (może źle zrobiłam/zrobiłem?) nie nagradzać dziecka za pójście do przedszkola, tylko za bezproblemowe rozstanie nie nagradzać przypadkowo niepożądanych zachowań

Analiza zachowania 2 - latka Dziecko ciągnie za włosy inne dziecko Mama krzyczy i zabiera 2 latka, bierze go na ręce „Za ciągnięcie – biorą mnie na ręce” „Trzeba ciągnąć dalej za włosy”

Analiza zachowania 4 - latka Dziecko przeklina Tata śmieje się „Dostaję uwagę – widocznie się to tacie podoba” „Trzeba przeklinać”

Nagradzanie niepożądanego zachowania powoduje utrwalenie tego zachowania

Dzieci niedojrzałe emocjonalnie Trzy grupy dzieci: Dzieci niedojrzałe emocjonalnie Dzieci, które przez kilka dni lub tygodni będę przeżywać rozłąką z rodzicem ale po tym czasie będą spokojnie rozstawać się z nim Dzieci, które w ogóle nie mają trudności przystosowawczych

Co robić gdy proces adaptacji trwa za długo? Dziecko po miesiącu nadal histerycznie broni się przed pójściem do przedszkola Pojawiają się niepokojące zachowania (lęki, moczenie nocne, wymioty, bóle brzucha, bóle głowy) Szukać fachowej pomocy (psycholog, pedagog, etc.)

Pierwszy rok w przedszkolu – trudny okres

Zachowania 3 - latka 2,5 lat „Uparty osiołek” 3 lata „Pogodzony” Upartość i mała elastyczność (nie są w stanie ustąpić i poczekać, wszystko musi być tak jak tego chcą) Kochają rytuały (wszystko musi odbywać się zgodnie z ustalonym porządkiem), lubią powtarzać dane czynności (czytanie tych samych bajek), nie lubią nowości Wydają rozkazy i chcą podejmować decyzję (co założyć, kiedy) – podejmowanie decyzji trwa b. długo Trudny we współżyciu Wiek gwałtownych emocji Uległość i ugodowość (dziecko nie jest już nieustępliwe, sztywne i dominujące) Lepsze kontakty z innymi (lubi brać, ale też dawać i dzielić się) Lubi zawierać przyjaźnie, ludzie stają się dla niego ważni Wzrastają zdolności językowe i słownik, dziecko uwielbia nowe słowa

Zachowania 4 - latka 3,5 lat - Kryzys 4 lata „Nie do opanowania” Zaburzenia koordynacji (potykanie, przewracanie, lęk wysokości, motoryka mała, oczy i uszy – zezowanie) Silna potrzeba rozładowania emocji (mruganie powiekami, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, tiki, masturbacja, ssanie palca), lęki Trudności językowe (jąkanie, zacinanie) Problemy w kontaktach (częste płacze, pojękiwanie, chce całą uwagę dla siebie, nie czuje się bezpiecznie) – rozchwianie emocjonalne Dzieci są nie do opanowania: duża ruchliwość (biją, kopią, rzucają kamieniami, niszczą przedmioty, uciekają) rozchwianie emocjonalne (śmiech i napady złości) „rzucanie mięsem” (wulgarne wyrażenia i bawienie się nimi) niesłuchanie poleceń Olbrzymia wyobraźnia i mieszanie faktów z fikcją Zbytnia śmiałość i pewność siebie Dziecko puszy się, przechwala, prowokuje i przeklina.

www.psycholog.polkowice.pl Barbara Jaśkiewicz Tel. kom. 695581808 Dane kontaktowe www.psycholog.polkowice.pl Barbara Jaśkiewicz Tel. kom. 695581808