Osobowość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Osobowość trenera i instruktora
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
TEMPERAMENT.
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
1.
DANE INFORMACYJNE Nazwy szkoły: Zespół Szkół Technicznych im. T. Kościuszki Świebodzin ID grupy: 97_76_ P_ G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Metody badawcze w psychologii
Teorie osobowości Wykład 3.
KULTURA ORGANIZACYJNA
TEMPERAMENT.
Malwina Śniadała Anna Przydatek Monika Gorzkowicz
TEORIE OSOBOWOŚCI.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
Psychologia w zarządzaniu
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
MINI WYKŁADY Z PSYCHOLOGII DLA GIMNZJALISTÓW
Wiedza o społeczeństwie
Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA
Zadawanie pytań.
Czym jest Integracja?.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
TYPY OSOBOWOŚCI – IDENTYFIKACJA ORAZ CHARAKTERYSTYKA
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Osobowość jako organizacja cech
Szkoła Promująca Zdrowie
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Temperament – czyli trudny świat emocji
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Temperament i charakter
Vademecum Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego
Raz jeszcze, może trochę inaczej
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
TEMPERAMENT.
Stres w pracy nauczyciela
Określenie typu temperamentu z wykorzystaniem testu Bergera.
Raz jeszcze, może trochę inaczej
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
TEMPERAMENT, OSOBOWOŚĆ, ZABURZENIA OSOBOWOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Raz jeszcze, może trochę inaczej
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Osobowość

Teoretyczne podejścia do osobowości w ujęciu: Typów i cech Psychodynamicznym Uczenia się Poznawczym

Osobowość (typy i cechy) Osobowość stanowią te cechy osoby, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością jest względnie stałe i niezależne od okoliczności.

Typy (temperamentu) wg Hipokratesa (V wiek p. n. e Typy (temperamentu) wg Hipokratesa (V wiek p.n.e.) jako prototyp osobowości: Sangwinik (wesoły i aktywny) Flegmatyk (apatyczny i ospały) Melancholik (smutny i zadumany) Choleryk (pobudliwy, łatwo wpada w złość)

Cechy – ujęcie Alporta: Cechy kardynalne Cechy centralne Cechy drugorzędne Sytuacja bodźcowa Cecha (zmienna) pośrednicząca Reakcja Unikanie Milczenie Czerwienienie się Wygłaszanie mowy Randka Przyjęcie Nieśmiałość

Struktura osobowości wg Eysencka EKSTRAWERTYWNY Towarzyski Aktywny Otwarty Optymistyczny Rozmowny Aktywny Żywo reagujący Zmienny Łatwy we współżyciu Pobudliwy Żywy Agresywny Beztroski Niespokojny Przywódczy Sangwinik Choleryk Nadwrażliwy STABILNY NIESTABILNY Spokojny Flegmatyk Melancholik Chimeryczny Zrównoważony Lękliwy Rzetelny Sztywny Kontrolujący się Poważny Ugodowy Pesymistyczny Rozważny Z Rezerwą Ostrożny Nietowarzyski Bierny Cichy INTROWERTYWNY

Wielka Piątka (Costa, McCrae) Ekstrawersja – Introwersja Rozmowny milczący Energiczny wycofany Aktywny spokojny Stanowczy osamotniony Towarzyski nieśmiały Entuzjastyczny powściągliwy Ugodowość – Nieustępliwość Życzliwy oschły Uprzejmy wrogi Chwalący kłótliwy Serdeczny twardy Szczodry nieuprzejmy Ufający niewdzięczny Sumienność – Chaotyczność Zorganizowany niedbały Skrupulatny nieporządny Skuteczny lekkomyślny Odpowiedzialny nieodpowiedzialny Rzetelny niezręczny Rozważny zapominalski Stabilność – Chwiejność emocjonalna Stateczny napięty Spokojny niespokojny Zadowolony nerwowy Odprężony o złym nastroju Opanowany drażliwy Niewzruszony wybuchowy Otwartość – Zamkniętość o szerokich zainteresowaniach o wąskich zainteresow. z wyobraźnią banalny oryginalny prosty z intuicją płytki ciekawy świata niezbyt inteligentny z inwencją bez inwencji

Osobowość Osobowość zależy od wrodzonych popędów, wyuczonych motywów oraz doświadczenia. “Jest to względnie stały sposób organizacji dyspozycji motywacyjnych danej osoby, wynikający z interakcji między popędami biologicznymi a otoczeniem społecznym i fizycznym.” (Eysenck, 1975)

Krytyka teorii typów i cech Nie wyjaśniają przyczyn zachowania Opisują skorelowane zachowania Odrzucają zmienność osobowości

Osobowość w ujęciu psychodynamicznym (np. Freud) Najważniejsze założenia: Determinizm psychiczny Wczesne doświadczenia Popędy i instynkty Procesy nieświadome Struktura osobowości: Id Ego Superego

Krytyka teorii psychodynamicznych Niedefiniowalna operacyjnie – nie można jej zweryfikować naukowo Ma jedynie zastosowanie retrospektywne – nie przewiduje Dotyczy „osobowości klinicznych”

Teorie społecznego uczenia się (np. Bandura) Najważniejsze są zmienne środowiskowe kontrolujące zachowanie Zachowanie określa osobowość Zachowanie skuteczne jest wzmacniane i wyuczane (nawyki) Osobowość kształtuje się jako suma wyuczonych nawyków Determinizm wzajemny

Teorie poznawcze (np. Kelly) Najważniejsze są procesy umysłowe, poprzez które przekształcamy bodźce środowiskowe w zorganizowane odwzorowanie rzeczywistości Jednostka uczestniczy w tworzeniu swojej osobowości Ludzie w ogromnym stopniu wybierają swoje środowisko

Krytyka teorii społecznego uczenia się i poznawczych Co się kryje w „osobie” np. u Bandury? Ignorowanie zachowań nowych – twórczych Pominięcie roli zdarzeń jednorazowych Ignorowanie emocji (produkt uboczny myśli i zachowań)

Pytania związane z teoriami osobowości: Osobowość jest zdeterminowana genetycznie czy środowiskowo? Osobowość jest stała czy się rozwija?

Interakcjonistyczny model zachowania

Czy możemy przewidywać zachowania innych ludzi? Na jakiej podstawie? Jakich informacji potrzebujemy?

Z = O x S Z – zachowanie O – osoba S – sytuacja Żeby przewidzieć czyjeś zachowanie musimy dobrze znać: osobę sytuację Czy któryś z elementów jest ważniejszy? W większym stopniu wpływa na nasze zachowanie?

Ograniczenia modelu: Ludzie wybierają sytuacje zgodnie ze swoją osobowością (np. ekstra-introwersja) potrzebami i motywami Ludzie mogą „redefiniować” sytuacje, w których się znajdują za względu na: swoje silne cechy (np. malkontent, optymista) stawiane sobie cele Inne silne cechy, które mogą wpłynąć na nasze zachowanie bez względu na sytuację pryncypializm-pragmatyzm samokontrola emocjonalna

Człowiek zdrowy psychicznie jest mniej przewidywalny w swoich zachowaniach niż osoba chora psychicznie (jeśli znamy jednostkę chorobową)

Sytuacja społeczna jako gra Cele Reguły Repertuar elementów Warunki środowiskowe Pojęcia Role Umiejętności szczególne

Koordynacja zachowań społecznych Ilość mowy Dominacja Intymność Poziom emocjonalności Rozumienie ról i sytuacji

Ludzie wybierają zachowania społeczne z całej gamy możliwych zachowań w zależności od: sytuacji (np. płci, wieku innych osób uczestniczących w tej sytuacji) swoich celów, potrzeb i motywów swoich trwałych cech (np. osobowości czy temperamentu)