Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Programowanie w PMC.
Instrukcje - wprowadzenie
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Schemat blokowy M START KONIEC
Podstawy programowania PP – LAB2 Wojciech Pieprzyca.
Programowanie w języku Visual Basic
Algorytmy – różne przykłady
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
START WYPROWADŹ WYNIK 8 STOP
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
P O D S T A W Y P R O G R A M O W A N I A
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Funkcje Grupa: 1A
Komunikacja z arkuszem. Iteracje. Funkcje.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Wstęp do interpretacji algorytmów
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Maciej Karanowski
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
ALGORYTMY.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
PASCAL pętla WHILE.
Programowanie w języku Matlab
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Metody matematyczne w inżynierii chemicznej
Budowanie schematu blokowego
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Algorytmy i struktury danych
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Instrukcje iteracyjne
Proste obliczenia w arkuszu
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Ogólna struktura programu w TP
Informatyka 2 MPDI Wykład 9 Delphi tablice, rekordy.
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmika.
Instrukcje iteracyjne
Temat 8: Pętle.
Pętle Zajęcia 6.
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Wstęp do interpretacji algorytmów
Pętle – instrukcje powtórzeń
PWM, obsługa wyświetlacza graficznego
RODZAJE ALGORYTMÓW 2.-warunkowe 1.-liniowe i=i+1 3.-iteracyjne.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Sposoby zapisu algorytmu
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Jednomany.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec

Algorytmy iteracyjne - ćwiczenia zad. 1 Obliczanie sumy i średniej n dowolnych liczb naturalnych. Dodawane będą dowolne liczby, czyli wzór na sumę: s:=s+a gdzie a to kolejno (w pętli) czytane liczby. Algorytmy iteracyjne - ćwiczenia begin podajemy ile liczb chcemy sumować Podaj ile liczb sumować? n L – licznik zliczający ilość powtórzeń S – suma sr - Średnia ustawiamy licznik L równy naszej deklarowanej liczbie, zerujemy sumę L:=n S:=0 N powtarzamy aż licznik będzie równy 0 sr:=S/n L:=L-1 S:=S+a L>0 T Suma wynosi S Podaj liczbę a Średnia wynosi sr end

Algorytmy iteracyjne - ćwiczenia zad. 2 Dana jest liczba naturalna n. Przedstaw graficznie algorytm mnożenia liczb od 1 do n. Kolejne działania wykonywane w pętli: 1*1; 1*2; 2*3; 6*4; 24*5 itd Algorytmy iteracyjne - ćwiczenia begin Podaj liczbę n Mnożymy kolejne liczby dopóki licznik nie będzie większy od zadeklarowanej na początku liczby L – licznik I - iloczyn I:=1 L:=1 N I:=I*L L:=L+1 L>n T Iloczyn - I end

zad. 3 Danych jest 10 liczb. Przedstaw graficznie algorytm obliczania sumy tych liczb i ich średniej arytmetycznej. end n:=10 L:=n S:=0 L – licznik S – suma sr - Średnia L>0 N T sr:=S/n Suma wynosi S Średnia wynosi sr Podaj liczbę a L:=L-1 S:=S+a begin

zad. 4 Zmień algorytm z zadania 3 tak, aby nie było wiadomo, ile jest liczb, a warunkiem zakończenia było wprowadzenie 0. Dodatkowo na wyjściu wyprowadź, ile liczb zostało dodanych. end L:=0 S:=0 L – licznik S – suma sr - Średnia a<>0 N T sr:=S/L Suma wynosi S Średnia wynosi sr Podaj liczbę a L:=L+1 S:=S+a begin wczytano L liczb

Znajdowanie największej z podawanych liczb nieujemnych bez zapamiętywania ich Plan: Przypisanie kandydatce na największą liczbę wartości 0 Wczytanie kolejnej liczby Sprawdzenie czy jest ona dodatnia 3a Jeśli TAK to: 4. Sprawdzenie czy kolejna liczba jest większa 4a Jeśli TAK to zmiana aktualnej kandydatki na podaną liczbę 4b Jeśli NIE to przejście do punktu 5 5. Wypisanie największej Powrót do 2 3b Jeśli NIE to koniec end max:=0 liczba>max N T Podaj liczbę liczba begin liczba>0 max:=liczba największa max

Sumowanie liczb nieparzystych (pętla WHILE) begin Chcemy sumować kolejne liczby nieparzyste. Trzeba wprowadzić zakres: zacznijmy od 1, a zakończmy na wczytanej wartości końcowej k; Nadać zmiennej sterującej wartość startową W pętli wykonywać obliczenia, wyprowadzić wynik i zwiększać zmienną sterującą o 2 Zakończyć gdy zmienna sterująca przekroczy wartość końcową Podaj liczbę na ktorej skończymy k pocz:=1 suma:=0 i:=i+2 i:=pocz N liczba nieparzysta i suma liczba nieparzysta i liczba>max N liczba nieparzysta i i<=k T suma:=suma+i end

komputer losuje liczbę begin Zgadnij liczbę komputer losuje liczbę los:=1+random(100) max:=0 ustawiamy licznik prób na 1 Algorytm realizuje zabawę w zgadywanie liczb. Wybierzmy zakres od 0 do 100, komputer losuje liczbę z tego zakresu (trzeba użyć funkcji random(n) zwracającej losową liczbę z przedziału 0 do n-1) a my ją mamy odgadnąć, otrzymując tylko informację, czy podana liczba jest za mała, czy też za duża. Po wpisaniu naszej liczby algorytm bada trzy możliwości 1-trafiona, 2-za mała, 3-za duża ile:=1 wczytujemy próbę Podaj liczbę liczba ile:=ile+1 N liczba=los N T liczba>los liczba>max T Za mała liczba Podaj liczbę liczba Tak prób było ile Za duża liczba end