Jak Cię widzą, tak Cię piszą. AUTOPREZENTACJA Jak Cię widzą, tak Cię piszą.
Informacje o człowieku pochodzą: Autoprezentacja Informacje o człowieku pochodzą: w 55% z tego CO widać (wygląd) 35% z tego JAK słychać (ton głosu) 10% z tego CO słychać (użyte słowa).
Autoprezentacja Jak widać wiedzę niesie nam przede wszystkim przekaz niewerbalny. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby do rozmowy kwalifikacyjnej przygotować się nie tylko merytorycznie, ale również estetycznie.
Autoprezentacja Przekaz niewerbalny: Wygląd zewnętrzny Poruszanie się, postawa Witanie się Mimika Operowanie głosem Dystans przestrzenny Sposób siedzenia Gestykulacja
Autoprezentacja to nic innego, jak strategiczne przekazanie informacji o sobie innym. Nie chodzi o udawanie kogoś, kim się nie jest. Kiedy spotykamy się z kimś, na czyjej opinii nam zależy, staramy się w rozmowie wspomnieć o faktach, które stawiają nas w dobrym świetle. Przywiązujemy szczególną uwagę do naszego wyglądu zewnętrznego. nie wolno jednak zapomnieć o własnym ja. Nasz wizerunek musi być prawdziwy, wiarygodny i spójny.
Kreowanie wizerunku pań Strój dla pań: Kostium lub garsonka to dla kobiety strój absolutnie podstawowy. Wybieramy kolory spokojne (szary, granat). Zawsze zakrywamy nogi – rajstopy czy pończochy są obowiązkowe. Dobieramy odpowiednio obuwie oraz niezbyt dużą torebkę. Włosy: Fryzura ma być gładka i skromna. Jeśli farbujemy włosy, należy zadbać, aby nie były widoczne odrosty. Włosy zawsze świeże. Włosy nie powinny zakrywać twarzy. Zachowujemy umiar w perfumach.
Kreowanie wizerunku pań Makijaż: Ledwie widoczny, podkreślający jedynie, że kobieta jest zadbana i świeża. Manicure: Dbamy przede wszystkim o czystość paznokci. Jeśli chcemy je pomalować, to na pewno delikatnie i w jasnych odcieniach.
Kreowanie wizerunku pań Biżuteria: Kierujemy się zasadą minimalizmu. Unikamy akcesoriów zbyt dużych czy przyciągających uwagę. Wybieramy nieduże kolczyki, skromny łańcuszek czy zegarek.
Kreowanie wizerunku panów Strój dla panów: Panowie przeważnie ubierają garnitur w kolorze szarym lub granatowym. Jeśli praca nie wymaga stroju oficjalnego, wystarczą czyste spodnie, sportowa koszula i marynarka. Zasadą naczelną pozostaje schludność. Do stroju dobieramy buty, ewentualnie teczkę na dokumenty.
Kreowanie wizerunku panów Biżuteria: Dozwolona jest obrączka oraz zegarek. Rezygnujemy z kolczyków, łańcuchów czy sygnetu. Higiena: Bardzo ważna jest estetyka dłoni – czyste, przycięte paznokcie robią pozytywne wrażenie. Panowie muszą również zadbać o schludność fryzury a ponadto idą na rozmowę ogoleni. Jeśli noszą zarost, musi być koniecznie zadbany.
Autoprezentacja przez ubiór Uważaj na drogie gadżety, sexy i modny wygląd ponieważ możesz zasugerować, że nie praca Cię interesuje lecz wygląd. Dopasowanie ubioru do okazji świadczy o szacunku dla rozmówcy oraz obowiązujących norm i obyczajów. Dopasowanie ubioru do stylu w firmie świadczy o Twoim wyczuciu oraz tworzy złudzenie dopasowania – tak jak byś już tam pracował od dawna.
Mowa ciała Kontakt wzrokowy: Częste spojrzenia w kierunku pracodawcy świadczą o sympatii, dobrym nastroju, otwarciu w stosunku do rozmówcy oraz o szacunku i uznaniu rozmówcy. Unikanie kontaktu wzrokowego kojarzy się z lękliwością, brakiem pewności siebie, nieszczerością.
Mowa ciała Kontakt wzrokowy: Spoglądaj na rozmówcę przez około 70% rozmowy, ale w krótkich odcinkach, unikaj wpatrywania się prosto w oczy.
Mowa ciała Uścisk dłoni: Nie miażdżyć ręki rozmówcy, nie podawać „śniętej ryby”. Pewnie podaj rękę rozmówcy.
Mowa ciała Postawa: Wejdź pewnym krokiem na spotkanie, wyprostowany, raczej energiczny niż powolny. Usiądź prosto na krześle, nie pochylaj się. Siedź spokojnie, nie na brzeżku krzesła – to sprawia wrażenie, że kandydat tylko czeka, żeby uciec z pracy, o którą się właśnie stara.
Mowa ciała Odległość od rozmówcy: Utrzymuj właściwy poziom bliskości by nie naruszyć sfery intymnej rozmówcy oraz taką by nie stracić z nim kontaktu wzrokowego.
Mowa ciała Ton i barwa głosu: Przestrzegaj zasady dopasowania się do głośności i tempa wypowiedzi rozmówcy. Mów wyraźnie i spokojnie. Panuj nad oddechem oraz unikaj piskliwego głosu.
Mowa ciała Gesty: Kontroluj takie odruchy jak walenie palcami w stół czy bawienie się długopisem. Unikaj nadmiernej gestykulacji. Pamiętaj, Twoje gesty dużo mówią o Tobie: Wyprostowany chód → pewność siebie. Kiwanie głową → akceptacja, potwierdzenie uważnego słuchania.
Mowa ciała Palce bębniące po stole → lekceważenie, pośpiech. Poprawianie włosów → brak pewności siebie. Przechylanie głowy → zainteresowanie. Obgryzanie paznokci → zdenerwowanie. Stopy oparte o podłoże → pewność siebie, spokój. Garbienie się → brak motywacji do kontaktu. Otwarte dłonie → szczerość, otwartość.
Autoprezentacja - wskazówki Uśmiechaj się i sprawiaj wrażenie zainteresowanego. Nie przyjmuj postawy: „przepraszam, że żyję”. Bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały. W czasie rozmowy nie pal nawet jeśli otrzymasz pozwolenie.