Umiejętność obserwacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Dlaczego mi miałoby się udać, skoro niektórym się nie udaje?
AUTOPREZENTACJA.
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
Skuteczne zachowania na rynku pracy
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Anna Paszkowska-Rogacz
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
AUTOPREZENTACJA.
Szczęście.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wystąpienia publiczne.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Jak pomagać dziecku w nauce?
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Prezentacja multimedialna
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
w praktyce pedagogicznej
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Czego oczekuje i co robi użytkownik ?. Projektowanie dobrego interfejsu zaczyna się od zrozumienia ludzi.
NIEPEWNOŚĆ … DYLEMAT… K A R I E R A Z A W Ó D KTÓRĄ DROGĘ WYBRAĆ…
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Metody komunikacji ludzi
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Podstawowe umiejętności pomagania
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
- Razem możemy tak wiele!
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
PORUSZANIE SIĘ I USTAWIANIE SĘDZIEGO W RÓŻNYCH SYTUACJACH BOISKOWYCH
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

Umiejętność obserwacji. Umiejętności terapeuty

Obserwacja Umiejętność obserwacji pozwala od pierwszego do ostatniego spotkania na optymalne wykorzystanie wiedzy i doświadczenia. Pozwala na gromadzenie informacji potrzebnych do zrozumienia klienta i jego problemów oraz znalezienie sposobów wyjścia z trudnej sytuacji.. Nasz sukces czy porażka zależą od tego jak sprawnie potrafimy przetwarzać informacje pozyskiwane za pośrednictwem oczu i uszu. Obserwując, czynimy pewne założenia, które mogą pomagać albo wprowadzają w błąd, jeśli zawężają perspektywę.

Obserwując rzeczywistość należy wziąć pod uwagę cztery zasadnicze czynniki: Przekaz niewerbalny /wygląd, wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, łzy, mowa ciała, przestrzeń sobista/. Ekspresja werbalna /sposób mówienia, płynność, znaczenie i dobór słów, śmiech, krótkie przerwy i chwile milczenia/. Zależność między przekazem werbalnym a mową ciała /niezgodność, sygnały zmiany, harmonia ruchów, inne interpretacje/. Reakcje terapeuty. Szukamy potwierdzenia tego w co wierzymy, taka postawa ma wpływ na to, co widzimy.

cd. Przeciwprzeniesienie „wpływ pacjenta na nieświadomość terapeuty”. Osobiste reakcje terapeuty mogą albo przeszkadzać w terapii, albo działać leczniczo. Nasza przeszłość i klient maja wpływ .Musimy rozumieć, jakie są nasze wrażenia i jak oddziałują one na decyzje podejmowane w terapii. Głównym celem terapii jest pomóc klientowi, dlatego zwracamy uwagę na to czy: - Problem, z którym zwrócił się klient, nam sprawia w kontakcie z nim sporą trudność. Klient nas irytuje. Klient nas pociąga. Jesteśmy znudzeni, zmęczeni albo chce nam się spać. Czujemy zaniepokojenie.

cd. Osobiste filtry: - wyznawane teorie kierują naszą uwagę na konkretne zjawiska. Mogą stać się wskazówką, ale mogą stać się źródłem pomyłek „jeśli mamy w ręce młotek, wszystko będzie przypominało gwóźdź”. - obowiązki zawodowe. Skutki naszych zachowań.

Podstawowe założenia i oceny. Podczas każdej sesji musimy być przygotowani do oceny i do sformułowania założeń w następujących sferach: Aktualne problemy klienta. Stan psychiczny klienta. Ewentualne zażywanie narkotyków, Zagrożenie, jakie klient stanowi dla siebie i dla innych. Podstawowym zadaniem terapeuty jest praca z klientem w celu rozwiązania problemu, z którym klient się zgłosił. Jak rozumie on swoje problemy oraz jak je ocenia po kolejnych sesjach i jakie widzi postępy.

Aktualne problemy Dlaczego teraz?” Co kieruje jego psychiczną i emocjonalną energią. Co go martwi, co absorbuje jego uwagę i porusza emocje. „Co sprawiło, że akurat teraz zdecydowałeś się na terapię?” Przyczyną zgłoszenia się na terapię nie musi być to, co stanowi problem. Musimy starać się zrozumieć, jak problemy klienta wpływają na jego umiejętności radzenia sobie z codziennymi obowiązkami.

cd. Jakie są objawy? - Jaki mają wpływ na codzienne życie W jaki sposób problem daje o sobie znać, Co się dzieje, kiedy problemy klienta mu nie dokuczają, Nad czym klient chce pracować. Gotowość klienta na zmiany. W jakim etapie zmiany się znajduje.

Pomocne pytania. W jaki sposób problem dokucza ci teraz? Jak się z tym czujesz? Jak opisałbyś te uczucia? Czy ten problem przeszkadza ci w codziennym życiu? W jaki sposób? Jak ten problem objawia się w codziennych sytuacjach? Czym się martwisz? Czy zdarza ci się płakać? Jak często? Czy cierpisz na zaburzenia snu? Jakiego rodzaju?

Etapy zmiany J.Prochaska, C.Di Clemente Pierwsze myśli- zaczyna myśleć o zmianie. Możliwe,że problemu nie nazwałby jeszcze problemem.Musimy ocenić , czy klient widzi problem, który dla nas jest oczywist. Klient może sobie nie uświadamiać, że ma problem, któremu powinien stawić czolo Rozmyślanie- czy warto się zmienić. Przygotowanie. Działanie. Utrzymanie zmian. Gotowość do wprowadzenia zmian może być różna, w zależności od problemu.