Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii
Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie, Buduj atmosferę sprzyjającą pozytywnym interakcjom Zbierz potrzebne informacje by przedstawić klientowi diagnozę oraz plan terapii, jednocześnie budując z nim więź. Atmosfera powinna być pełna akceptacji, współczucia, empatii, otwartości, ciepła, ale i fachowości zarazem.
PRZYWITANIE Pierwsze wrażenie. Pokazanie, że chcemy pomóc klientowi. Przedstawiamy się. Nawiązujemy kontakt wzrokowy, uśmiechamy się do niego, uścisnąć mu dłoń i za pomocą gestów powiedzieć: „Chętnie podejmę z Tobą współpracę, Twoje zmartwienia są dla mnie ważne”.
Poznanie oczekiwań Powinniśmy pomóc zrozumieć, czego się spodziewa po terapii. Wyjaśnić, co zamierzamy osiągnąć podczas rozmowy. Poinformować o zasadach działania placówki. Odpowiedzieć na pytania klienta. Dopytywanie jakiej pomocy klient oczekuje od nas. Krótko powiedzmy jaki jest nasz styl pracy, o naszych oczekiwaniach.
Organizacja pierwszej sesji Stworzyć właściwą atmosferę. Dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klienta. Określić problem (problemy). Dowiedzieć się jakie emocje wchodzą w grę. Ustalić z klientem, co należy zrobić. Porozmawiać o tym, jakie rozwiązania są możliwe. Kontynuowanie terapii może być jedną z wielu dróg.
Aktualne problemy Dlaczego klient akurat w tym momencie zgłosił się na terapię, jakich doświadcza objawów i nad czym chce pracować. Zwięzłe opisanie problemów przez podsumowywanie tego co zostało powiedziane. Musimy określić dziedziny nad którymi trzeba będzie popracować. Używamy języka odzwierciedlającego, to jak klient rozumie swoje problemy.
Rozpoznawanie emocji Stwórzmy okazję do wyrażenia uczuć. Okażmy współczucie gdy mówi o przykrych uczuciach i doświadczeniach. Podsumowywanie wszystkiego co klient powiedział o swoich uczuciach. Okazywanie współczucia ma związek z postępem w terapii. Słuchając, powinniśmy pokazywać, że spoglądamy z jego punktu widzenia. Stwórzmy okazję do wyjaśnień: ”Czy dobrze to rozumiem? ””Popraw mnie jeśli się mylę (jeśli czegoś nie rozumiem) ”Takie pyt. pozwalają dostroić się do klienta.
Uzgodnienie najważniejszych kwestii. Ustalamy, które problemy są najważniejsze i jaki będzie następny krok./nie mniej niż 15 min./ Przedstawiamy problem tak jak my go widzimy. Musimy dać klientowi okazję do wyrażenia własnego zdania.
Rozważanie możliwości. Może żyć taj jak żył dotąd. Może samodzielnie rozwiązywać swoje problemy. Może przychodzić do nas,żeby lepiej zrozumieć swoje problemy; razem możemy się zastanowić się nad tym, co trzeba zmienić by poczuł się lepiej, by był bardziej zadowolony ze swojego życia.
cd. Poprzez odzwierciedlenie stwarzamy płaszczyznę do rozmowy o celach terapeutycznych i dać klientowi okazję do wyjaśnienia tego, co pozostało niedopowiedziane. W podsumowaniach powinniśmy powiedzieć o uczuciach klienta.