Dr Marta Jaroszewicz wrzesień 2014 Prognozy przepływów migracyjnych pomiędzy UE, V4 i Europą Wschodnią: wpływ zniesienia wiz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Program Partnerstwa Transgranicznego podsumowanie dla projektów sfery pomocy społecznej Warszawa,
Tomasz Piechal redaktor prowadzący działu "Partnerstwo dla Kultury"
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Portal EURES – baza „Życie i praca”
„Przeciwdziałanie handlowi ludźmi”
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Założenia i cele projektu
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ALBA THYMENT Sp
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej Anna Barszcz.
Handel międzynarodowy i sport – transfery zagraniczne piłkarzy po wprowadzeniu prawa Bosmana. Paweł Miannik.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
M IGRACJE DO KRAJÓW E UROPY Ś RODKOWO – W SCHODNIEJ Z PERSPEKTYWY EKONOMII POLITYCZNEJ Katarzyna Lewicka.
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
WSCHODNIE PARTNERSTWA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
Biblioteka zasobów informacyjnych Kraków, 5 grudnia 2007 r.
Ministerstwo Gospodarki
CZY POLSKA POTRZEBUJE WYKWALIFIKOWANYCH IMIGRANTÓW
Wizy dla Ukraińców Prezentowane badania opinii publicznej zostały przeprowadzone na zlecenie Fundacji im. Stefana Batorego: W Polsce w dniach 7-8 grudnia.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
Migracja.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku 2020+
Portal Twoja Europa The Your Europe Portal. Twoja Europa – co to jest? Wielojęzyczny portal informacyjny dla obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Wzorce migracji i integracji cudzoziemców w Polsce: wybrane obszary problemowe i badawcze Agata Górny Ośrodek Badań nad Migracjami UW.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Badanie metodą Delphi na temat migracji z krajów Europy Wschodniej do państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) i Unii Europejskiej do 2025 roku. Omówienie wyników.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
Rola i znaczenie współpracy międzyregionalnej dla europejskiej polityki wschodniej Analiza współpracy Województwa Lubuskiego z partnerami z Republiki Białoruś,
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH GDAŃSK, POLSKA Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius,
Polityka gospodarcza Wprowadzenie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Www. vizja.netwww. vizja.pl Karta Pobytu Czasowego oraz formalności związane z podjęciem pracy przez studentów zagranicznych na terytorium RP, Rafał Woźniak.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Współczesne kierunki polityki społecznej 9. POLITYKA DEMOGRAFICZNA
Problemy współczesnej Europy
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Ewolucja polskiej polityki integracji cudzoziemców – działania ad hoc czy przemyślana strategia? Dominik Wach Projekt IMINTEG„W POSZUKIWANIU.
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

Dr Marta Jaroszewicz wrzesień 2014 Prognozy przepływów migracyjnych pomiędzy UE, V4 i Europą Wschodnią: wpływ zniesienia wiz

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Finansowanie: Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, Ośrodek Studiów Wschodnichwww.visegradfund.org Koordynacja : Ośrodek Studiów Wschodnich Partnerzy projektu: Fundacja Ośrodek Badań nad Migracjami (Warszawa), Geograficzne Centrum Migracyjne Uniwersytetu Karola (Praga), Centrum Badawcze Słowackiego Towarzystwa Polityki Zagranicznej (Bratysława), Węgierski Instytut Spraw Międzynarodowych (Budapeszt), Instytut Badań Gospodarczych i Konsultingu Politycznego (Kijów), Białoruski Instytut Studiów Strategicznych (Kiszyniów), Instytut Rozwoju i Socjalnych Inicjatyw „Viitorul” (Kiszyniów) Partner instytucjonalny: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych RP

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Strona projektu: www: migration-between-eu-v4-and-eastern-europe- impact-visa-abolition

Forecasting migration between the EU, V4 and Eastern Europe: impact of visa abolition

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Główne obszary badawcze: Możliwa przyszłość trendów migracyjnych pomiędzy Europą Wschodnią a UE, V4 oraz Europa Wschodnią, jakie są przewagi/niedostatki krajów V4 w porównaniu do innych państw UE Charakterystyka ilościowa i jakościowa obecnych strumieni migracyjnych z Europy Wschodniej w UE i V4; znaczenie nieuregulowanych migracji; główne czynniki przyciągające/wypychające Polityka migracyjna (emigracyjna/imigracyjna) krajów Grupy Wyszegradzkiej Wreszcie, jakie znaczenie dla migracji ma funkcjonowanie barier dla mobilności, a dokładniej wiz krótkoterminowych (na podróże do 90 dni) Jakie mogą być konsekwencje zniesienia reżimu wizowego dla Ukrainy, Białorusi i Mołdawii (nie funkcjonuje od kwietnia 2014)?

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Metody badawcze: Tzw. badanie delfickie nt. trendów migracyjnych pomiędzy EU/V4 i Europą Wschodnią (badanie panelowe) wśród 118 ekspertów migracyjnych reprezentujących cztery kategorie (administracja państwowa, środowisko badawcze, organizacje pozarządowe, organizacje międzynarodowe) w siedmiu badanych państwach Model ekonometryczny (human capital approach, które zakłada, że ludzie kierują się oczekiwaniami co do przyszłych zarobków w kraju docelowym i porównują je z zarobkami w kraju pochodzenia)

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Metody badawcze: Model ekonometryczny c.d., projekcja przyszłych zasobów migracyjnych z krajów Europy Wschodniej w UE (na podstawie danych Eurostatu) Ekstrapolacja trendu; badanie konsekwencji poprzednich fal liberalizacji wizowych w Europie i ich porównanie z przepływami migracyjnymi z Europy Wschodniej

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Kilka zastrzeżeń: Staraliśmy się zbadać perspektywę V4 ale cudzoziemcy mogą się w miarę swobodnie poruszać wewnątrz UE Na potrzeby badania Europa Wschodnia to Ukraina, Mołdawia i Białoruś Prognozy pokazują co może się wydarzyć, lecz to nie musi się koniecznie ziścić; wpływu ukraińskiego kryzysu politycznego i konfliktu zbrojnego na wschodzie nie się przewidzieć, tu możemy raczej mówić o scenariuszach Badanie zakończone w kwietniu/maju br. Niedostatki statystyczne

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Główne wyniki: Obecny zasób migracyjnych z Europy Wschodniej w UE można ocenić na: ok. 1 mln w przypadku obywateli Ukrainy, 200, ,000 tys. w przypadku obywateli Mołdawii, 100, ,000 tys. w przypadku obywateli Białorusi Szacowane liczby w krajach Grupy Wyszehradzkiej: 250, ,000 ogółem W Rosji – 2-2,5 mln, przy czym więcej migrantów nieuregulowanych Dwa głowne kraje w V4: Polska i Czechy, Węgry tylko migracja etniczna

Total Ukrainian resident stocks scenarios, 27 EU countries and Norway, impact of visa abolition in 2015

Total Moldavian resident stocks scenarios, 27 EU countries and Norway, impact of visa abolition in 2015

Total Belarusian resident stocks scenarios, 27 EU countries and Norway, impact of visa abolition in 2015

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Przewidywania z modelu: ok. 50 tysięczny wzrost wydanych zezwoleń na pobyt w przypadku Mołdawii, to samo Białorusi i tysięczny wzrost w przypadku Ukrainy w perspektywie dwóch lat po wprowadzeniu swobodnego przepływu osób

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Nie należy się spodziewać masowego napływu migrantów zarobkowych z Ukrainy, Mołdawii i Białorusi w przypadku zniesienia przez EU wiz krótkoterminowych do UE. Możliwe (na podstawie Delphi): umiarkowany wzrost dynamiki imigracji do krajów V4 i UE, więcej migracji długoterminowej, regularyzacja obecnie znajdujących się w UE migrantów o nieuregulowanym statusie, łączenie rodzin, możliwy wzrost w nielegalnym zatrudnieniu, ogólna zwiększona dynamika przekroczeń granicy

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Kiedy UE zniosła reżim wizowy dla obywateli Bałkanów Zachodnich liczba wniosków o pobyt (imigracja także) z tych krajów w UE nie zwiększyła się, a zmniejszyła Gdyby efekty dla obywateli krajów EW miałyby być takie same jak wcześnie wówczas: liczba wydanych zezwoleń na pobyt powinna się zmniejszyć, liczba obywateli tych państwach żyjących w krajach UE powinna rosnąc wolnej niż wcześniej a liczba osób starających się o status uchodźcy wzrosnąć

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Jeśli sytuacja bezpieczeństwa i gospodarcza na Ukrainie będzie się pogarszać, możemy się spodziewać wzrostu migracji zarobkowej (jeśli będą dostępne miejsca racy w UE). W szczególności wzrost migracji cyrkulacyjnej, migracji osiedleńczej (łączenie rodzin, migracja edukacyjna) wzrost liczby wniosków o ochronę

Prognozy przepływów migracyjnych: wpływ zniesienia wiz Opinia publiczna ani elita polityczna w krajach V4 oraz Europy Wschodniej nie są zbyt przychylne wzrostowi skali imigracji/emigracji z Europy Wschodniej; Kraje V4 nie są gotowe na zmiany w swoich raczej homogenicznych społeczeństwach; kraje EW postrzegają migrację zarobkową w charakterze zagrożenia (eksploatacja, handel ludźmi) Jednak większość badanych ekspertów z wszystkich siedmiu opowiedziała się za większą liberalizacją polityki w zakresie mobilności i wiz, zwłaszcza za poprawą w zakresie praw migrantów i dostępu do rynku pracy, V4 most feasible and desirable recocommendation: to open the educational system for foreign students

Dziękuje za uwagę Marta Jaroszewicz June 2014