ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Foresight „Akademickie Mazowsze 2030” Model Absolwenta
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Kształcenie praktyczne
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Technikum Zawodowe ul. Zwycięstwa 28 w Białymstoku
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Dojrzałość szkolna dziecka
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Co dalej Gimnazjalisto ?
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Arteterapia – leczenie przez sztukę
HISTORIA. MAGISTRA VITAE EST Z tą starą sentencją, którą możesz przeczytać na logo naszego Instytutu, trudno się nie zgodzić. Bez niej pozbawieni bylibyśmy.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Sytuacja absolwentów szkół wyższych w świetle monitoringu losów zawodowych Dominika Buczkowska, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Maciej Drzewicki, „Gazeta Wyborcza” w Gdańsku Prezentacje wniosków z warsztatów „Przyszłość w edukacji: jak kształcić młodych ludzi, aby pomorski rynek.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE

ZNACZENIE ZAWODU Na współczesnym rynku pracy zawód oraz kształcenie mają zupełnie nowy wymiar. Nie chodzi już o samo zdobywanie wiedzy fachowej z zakresu pewnej dziedziny wiedzy, a o zdobycie w toku nauki szkolnej uniwersalnych, ponadzawodowych umiejętności, które pozwolą nam odnaleźć się w różnych sektorach rynku pracy. Dla współczesnego pracodawcy nie ma już tak dużego znaczenia jaki masz zawód wyuczony. Oczekują oni od absolwentów określonych cech, umiejętności i postaw, bez względu na ukończony kierunek. Ważne jest więc abyś był człowiekiem wykształconym ponieważ podczas nauki szkolnej oprócz wiedzy fachowej nabywasz umiejętności ponadzawodowe, cenione na każdym stanowisku pracy.

ZNACZENIE ZAWODU Badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują na konieczność posiadania przez absolwentów szeregu umiejętności, cech i kompetencji związanych bardziej z osobowością niż z zawodem oraz na konieczność określenia dodatkowego celu kształcenia. Według Ireneusza Woźniaka celem tym jest wprowadzenie do kształcenia zawodowego mechaników w Polsce następujących kompetencji: - aktywność, zaradność, twórczość, odpowiedzialność, krytyczność, niezależność, samodzielność w pracy i działaniu; - gotowość do akceptacji zmian zachodzących w otoczeniu jednostek i umiejętność przystosowania się do tych zmian; - umiejętność samokształcenia i rozwoju.

ZNACZENIE ZAWODU Współczesna szkoła nie ma kształcić wyłącznie w wąskich specjalnościach, ponieważ nie daje to dobrego przygotowania do pracy. Szkoła powinna rozwijać w uczniach umiejętność samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów oraz technik uczenia się. Coraz częściej pracodawcy w ogłoszeniach o pracę, nie określają pożądanego kierunku studiów. Nie ma już dla nich znaczenia czy jesteś filozofem, ekonomistą czy pedagogiem. Od absolwentów szkół wyższych oczekują oni określonych cech, umiejętności i postaw bez względu na ukończony kierunek studiów.

ZNACZENIE ZAWODU Pracodawcy przywiązują coraz mniejszą wagę do zasobu wiedzy akademickiej, teoretycznej czy do umiejętności technicznych, bowiem uważają, że dobrze wybrany kandydat szybko przyswoi potrzebna wiedzę w trakcie pracy. Okazuje się, że znacznie łatwiej jest przeszkolić ludzi w zakresie ekonomii, mechaniki czy socjologii niż nauczyć ich praktycznej sprawności społecznej.

PAMIĘTAJ Mimo, że pracodawcy wiedzę szkolną uważają za mniej istotną w procesie rekrutacji pracowników, to wiedz, że bez szkoły nie jesteś w stanie wykształcić tych wszystkich cech, postaw i umiejętności cenionych przez pracodawców. To właśnie w szkole zdobywasz umiejętność pracy zespołowej czy uczenia się, które są tak bardzo pożądane przez pracodawców. Szkoła to nie tylko treści kształcenia. To spójny system powiązanych ze sobą elementów: sprawność intelektualna, osobista i społeczna; np. niska samoocena blokuje naszą kreatywność i rozwój intelektualny. Dlatego ważne jest aby rozwijać każdy z trzech elementów.

Jak zdobyć ważne kompetencje w szkole... Bierz udział w grach zespołowych i wydarzeniach, których organizacja wymaga współpracy w grupie czy podejścia wielozadaniowego, Zostań członkiem wybranego koła i rozwijaj umiejętność uczenia się, Zaangażuj się w wolontariat i rozwijaj swoją systematyczność, Nie wstydź się pochwał czy nagród za swoje osiągnięcia, musisz być świadomy swoich zalet i umiejętności, Weź udział w konferencji, apelu czy konkursie i rozwijaj swoją kreatywność i samodzielność, Szukaj szkoleń na temat komunikacji czy pracy w stresie, Nie bój się uczestniczyć w rozmowach i dyskusjach, wyrażaj swoją opinię na temat sytuacji i zadań, Spotykaj się z doradcą zawodowym w celu pogłębienia wiedzy na temat swoich kompetencji,

Absolwent przyszłości To przede wszystkim sprawca, czyli jednostka integralna, z silną tożsamością, która wie kim jest (wysoki poziom samowiedzy – zna swoje kompetencje, umiejętności i cechy), wierzy w siebie i swoje możliwości (wysoka samoocena); umie szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków (klimatycznych, kulturowych i zawodowych – jest mobilny), ponieważ umie się uczyć, wykorzystywać swoje talenty i możliwości; panuje nad sobą, swoimi emocjami i zasobami (stres, czas) oraz ma doskonałe umiejętności interpersonalne, dzięki którym efektywnie współpracuje w grupie, przewodzi jak również podlega.

Stopień przygotowania studentów do wymogów rynku pracy Badaniu poddano studentów ostatniego roku wydziału medycznego, humanistycznego, technicznego i ekonomicznego. Wysoki stopień przygotowania do wymogów rynku pracy deklarowało jedynie 3,7% badanych, Średni stopień przygotowania deklarowało 50,5% studentów, Mały stopień deklarowało 35,2%, Za nieprzygotowanych uważa się 7%, Brak zdania ma 3,5% badanych studentów.

Jeśli chcesz trafić do grupy absolwentów deklarujących wysoki stopień przygotowania do wymogów rynku pracy to pamiętaj o: Rozwijaniu swojej osobowości, Konieczności zdobywania wiedzy o sobie, Kształtowaniu poczucia własnej wartości, Zdobywaniu umiejętności uczenia się, Umiejętności radzenia sobie ze stresem, Rozwijaniu i korzystaniu z kreatywności, Rozwijaniu komunikacji interpersonalnej i współpracy grupowej, Gotowości do dalszego kształcenia czy do zmiany zawodu.

PAMIĘTAJ W toku nauki szkolnej rozwijaj swoją osobowość oraz intelekt. Człowiek wykształcony, posiadający pewną wiedzę to osoba otwarta na zmiany i na otaczającą rzeczywistość. Jest to osoba znająca swoją wartość, ale i chętna do dalszego rozwoju. We współczesnym świecie kształcenie, zdobywanie zawodu jest bardzo ważne ponieważ oprócz wiedzy teoretycznej umożliwia zdobywanie umiejętności, rozwijanie cech i kompetencji cenionych na rynku pracy.