ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE
ZNACZENIE ZAWODU Na współczesnym rynku pracy zawód oraz kształcenie mają zupełnie nowy wymiar. Nie chodzi już o samo zdobywanie wiedzy fachowej z zakresu pewnej dziedziny wiedzy, a o zdobycie w toku nauki szkolnej uniwersalnych, ponadzawodowych umiejętności, które pozwolą nam odnaleźć się w różnych sektorach rynku pracy. Dla współczesnego pracodawcy nie ma już tak dużego znaczenia jaki masz zawód wyuczony. Oczekują oni od absolwentów określonych cech, umiejętności i postaw, bez względu na ukończony kierunek. Ważne jest więc abyś był człowiekiem wykształconym ponieważ podczas nauki szkolnej oprócz wiedzy fachowej nabywasz umiejętności ponadzawodowe, cenione na każdym stanowisku pracy.
ZNACZENIE ZAWODU Badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują na konieczność posiadania przez absolwentów szeregu umiejętności, cech i kompetencji związanych bardziej z osobowością niż z zawodem oraz na konieczność określenia dodatkowego celu kształcenia. Według Ireneusza Woźniaka celem tym jest wprowadzenie do kształcenia zawodowego mechaników w Polsce następujących kompetencji: - aktywność, zaradność, twórczość, odpowiedzialność, krytyczność, niezależność, samodzielność w pracy i działaniu; - gotowość do akceptacji zmian zachodzących w otoczeniu jednostek i umiejętność przystosowania się do tych zmian; - umiejętność samokształcenia i rozwoju.
ZNACZENIE ZAWODU Współczesna szkoła nie ma kształcić wyłącznie w wąskich specjalnościach, ponieważ nie daje to dobrego przygotowania do pracy. Szkoła powinna rozwijać w uczniach umiejętność samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów oraz technik uczenia się. Coraz częściej pracodawcy w ogłoszeniach o pracę, nie określają pożądanego kierunku studiów. Nie ma już dla nich znaczenia czy jesteś filozofem, ekonomistą czy pedagogiem. Od absolwentów szkół wyższych oczekują oni określonych cech, umiejętności i postaw bez względu na ukończony kierunek studiów.
ZNACZENIE ZAWODU Pracodawcy przywiązują coraz mniejszą wagę do zasobu wiedzy akademickiej, teoretycznej czy do umiejętności technicznych, bowiem uważają, że dobrze wybrany kandydat szybko przyswoi potrzebna wiedzę w trakcie pracy. Okazuje się, że znacznie łatwiej jest przeszkolić ludzi w zakresie ekonomii, mechaniki czy socjologii niż nauczyć ich praktycznej sprawności społecznej.
PAMIĘTAJ Mimo, że pracodawcy wiedzę szkolną uważają za mniej istotną w procesie rekrutacji pracowników, to wiedz, że bez szkoły nie jesteś w stanie wykształcić tych wszystkich cech, postaw i umiejętności cenionych przez pracodawców. To właśnie w szkole zdobywasz umiejętność pracy zespołowej czy uczenia się, które są tak bardzo pożądane przez pracodawców. Szkoła to nie tylko treści kształcenia. To spójny system powiązanych ze sobą elementów: sprawność intelektualna, osobista i społeczna; np. niska samoocena blokuje naszą kreatywność i rozwój intelektualny. Dlatego ważne jest aby rozwijać każdy z trzech elementów.
Jak zdobyć ważne kompetencje w szkole... Bierz udział w grach zespołowych i wydarzeniach, których organizacja wymaga współpracy w grupie czy podejścia wielozadaniowego, Zostań członkiem wybranego koła i rozwijaj umiejętność uczenia się, Zaangażuj się w wolontariat i rozwijaj swoją systematyczność, Nie wstydź się pochwał czy nagród za swoje osiągnięcia, musisz być świadomy swoich zalet i umiejętności, Weź udział w konferencji, apelu czy konkursie i rozwijaj swoją kreatywność i samodzielność, Szukaj szkoleń na temat komunikacji czy pracy w stresie, Nie bój się uczestniczyć w rozmowach i dyskusjach, wyrażaj swoją opinię na temat sytuacji i zadań, Spotykaj się z doradcą zawodowym w celu pogłębienia wiedzy na temat swoich kompetencji,
Absolwent przyszłości To przede wszystkim sprawca, czyli jednostka integralna, z silną tożsamością, która wie kim jest (wysoki poziom samowiedzy – zna swoje kompetencje, umiejętności i cechy), wierzy w siebie i swoje możliwości (wysoka samoocena); umie szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków (klimatycznych, kulturowych i zawodowych – jest mobilny), ponieważ umie się uczyć, wykorzystywać swoje talenty i możliwości; panuje nad sobą, swoimi emocjami i zasobami (stres, czas) oraz ma doskonałe umiejętności interpersonalne, dzięki którym efektywnie współpracuje w grupie, przewodzi jak również podlega.
Stopień przygotowania studentów do wymogów rynku pracy Badaniu poddano studentów ostatniego roku wydziału medycznego, humanistycznego, technicznego i ekonomicznego. Wysoki stopień przygotowania do wymogów rynku pracy deklarowało jedynie 3,7% badanych, Średni stopień przygotowania deklarowało 50,5% studentów, Mały stopień deklarowało 35,2%, Za nieprzygotowanych uważa się 7%, Brak zdania ma 3,5% badanych studentów.
Jeśli chcesz trafić do grupy absolwentów deklarujących wysoki stopień przygotowania do wymogów rynku pracy to pamiętaj o: Rozwijaniu swojej osobowości, Konieczności zdobywania wiedzy o sobie, Kształtowaniu poczucia własnej wartości, Zdobywaniu umiejętności uczenia się, Umiejętności radzenia sobie ze stresem, Rozwijaniu i korzystaniu z kreatywności, Rozwijaniu komunikacji interpersonalnej i współpracy grupowej, Gotowości do dalszego kształcenia czy do zmiany zawodu.
PAMIĘTAJ W toku nauki szkolnej rozwijaj swoją osobowość oraz intelekt. Człowiek wykształcony, posiadający pewną wiedzę to osoba otwarta na zmiany i na otaczającą rzeczywistość. Jest to osoba znająca swoją wartość, ale i chętna do dalszego rozwoju. We współczesnym świecie kształcenie, zdobywanie zawodu jest bardzo ważne ponieważ oprócz wiedzy teoretycznej umożliwia zdobywanie umiejętności, rozwijanie cech i kompetencji cenionych na rynku pracy.