Gimnazjum w Starym Kurowie, 27.03.2014r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz partnerów: Kancelarię Sejmu, Ministerstwo Edukacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Gminne forum edukacji finansowej w gminie Żagań”
Advertisements

Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
prezentacja- konsultant ROK DODNiIP (woj.dolnośląskie)
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
W Biadkach.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministerstwo Edukacji Narodowej EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Przykłady dobrej praktyki Opracował:
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
„Czy jest nam potrzebny ogólnodostępny plac zabaw?”
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM rok szkolny 2012/2013 Zebranie otwierające 24 października 2012 r.
1. Odtworzenie Filmu Startowego. 2. Oficjalne Otwarcie Debaty przez Marszałków. 3. Powitanie zaproszonych gości. 4.Wystąpienie Wójta Gminy Grębów. 5.
Sprawozdanie z przeprowadzenia debaty w ramach projektu Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości Wzbogacenie oferty edukacyjnej Publicznego Gimnazjum.
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Muszynie
„Moja szkoła jest atrakcyjna dla uczniów”
Debata środowiskowa Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości" Czaple 23 listopada 2010.
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Szkoła przyjazna uczniom Certyfikaty, projekty, programy
Debata na temat lokalnego ekorozwoju, odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Promocji w Pyzdrach Centrum Kultury.
Debata Szkolne instytucje demokratyczne i ich funkcjonowanie, a także udział uczniów we współdecydowaniu o szkolnych sprawach.
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Współpraca w naszej szkole
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej, w naszej gminie.
Debata pracowników szkoły
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
Organizatorzy: Kornelia Serwata Sebastian Kisiel
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Nie tylko wybory. Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Dominika Janic Nicola Kokot Nie tylko wybory. Jak młodzi.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r. ZZZ- ZAPLANUJ, ZARZĄDŹ, ZREALIZUJ Debata o wykorzystaniu członkostwa w UE w Gminie Stare Kurowo.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
„Wybory parlamentarne” XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży konkurs organizowany przez: Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej Kancelarię Sejmu RP i Ministerstwo.
NASZA SZKOŁA W PROJEKCIE „MŁODZI-KREATYWNI”
 Stowarzyszenie powstało z inicjatywy rodziców dzieci i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Widomej.  Członkami-założycielami jest 21 osób. Stowarzyszenie.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Wyniki ankiety dla uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Kancelarię Sejmu, Odbywa się po raz dwudziesty,
WNIOSKI Z DEBATY: ‘’ JAK ZWIĘKSZYĆ BEZPIECZEŃSTWO DOJAZDU DO SZKOŁY I ZADBAĆ O EKOROZWÓJ GMINY DOBIEGNIEW?’’
Ogólnopolska akcja edukacyjna Edycja II Rok szkolny 2014/2015.
„Wybory parlamentarne” XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży konkurs organizowany przez: Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej Kancelarię Sejmu RP i Ministerstwo.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Projekt działania lokalnego koordynowany przez wolontariuszy z Gimnazjum w Starym Kurowie.
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Debata organizowana w ramach konkursy „Sejm Dzieci i Młodzieży” 30 Marca 2012 roku PZ nr 11 w Kętach.
Zmieniamy naszą okolicę!. XXI Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Konkurs organizowany przez: Kancelarię Sejmu w porozumieniu z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej,
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nasza „mała” demokracja
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Publiczne Gimnazjum w Męcinie
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wińsku
Debata odbyła się r. w godz w trakcie spotkania przewidziano przerwę. Miejscem debaty była sala lekcyjna. Moderatorami debaty.
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 169 im. Marii Dąbrowskiej w Łodzi ADRES: ul. Napoleońska 7/ Łódź KONTAKT: tel./fax tel
Projekt „Uczeń Obywatel”. W Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie realizowano program „Uczeń Obywatel”
Szkoła Podstawowa w Wytomyślu. Szkoła Podstawowa w Wytomyślu zaprasza do zapoznania się z ofertą edukacyjną placówki i zachęca rodziców dzieci w wieku.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Henryka Sienkiewicza w Przasnyszu
27 maja Dzień Samorządu Terytorialnego
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
FUNDACJA STEFANKA PRZY SP 143
Zapis prezentacji:

Gimnazjum w Starym Kurowie, r.

Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz partnerów: Kancelarię Sejmu, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. Odbywa się po raz dwudziesty, Ma na celu wyłonienie 460 posłów i posłanek spośród kandydatów z całej Polski, Posłowie spotkają się 1 czerwca 2014r. w Sejmie, gdzie będą uczestniczyć w obradach XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Debatę poprowadziły moderatorki : Klaudia Bury i Kinga Lewandowska. W debacie, oprócz uczniów, przedstawicieli klas, uczestniczyli zaproszeni goście: Danuta Gębala – dyrektor szkoły, Ewelina Sulej (EKSPERT)-koordynator projektów unijnych, rozwoju i promocji gminy, reprezentująca Wójta Gminy, Jerzy Sudoł – przewodniczący rady gminy,, Mariola Sikora – opiekunka samorządu uczniowskiego, członek stowarzyszenia Ewa Urycka, Elżbieta Czyżewska – nauczyciele gimnazjum realizatorki wielu projektów, Beata Rokaszewicz – kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy, Magdalena Szydełko – dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Agnieszka Lis –dyrektor Szkoły podstawowej, Ewa Tomaszczyk – koordynator projektów unijnych w SP, Julian Sikora – z-ca przewodniczącego rady gminy.

Część I Dyskusje klasowe: Zostały przeprowadzone we wszystkich klasach kilka dni przed debatą przy wsparciu wychowawców klas. Rozważania dotyczyły dwóch obszarów: - dotychczasowych doświadczeń młodych ludzi i ich bliskich w wykorzystywaniu naszego członkostwa w UE, - wskazaniu szans jakie ma nasza gmina w UE (także oczekiwań i pomysłów).

Część II Panele dyskusyjne – metodą warsztatową, z wykorzystaniem metod aktywizujących: - METAPLAN : Jak wykorzystujemy nasze członkostwo w UE( w tym środki unijne)? Jak jest, a jak być powinno? - DRZEWKO DECYZYJNE: Czy korzystać ze środków unijnych? - DEBATA „ZA I PRZECIW” : Bilans korzyści i strat wynikających z członkostwa w UE.

Więcej o pracy paneli dyskusyjnych w prezentacji PANELE DYSKUSYJNE

Część III Debata plenarna „Jak najlepiej wykorzystywać szanse, które daje nam UE?”: 1. Przedstawienie wyników i wniosków z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie i ich rodziców. 2. Przedstawienie efektów pracy paneli dyskusyjnych. 3. Wystąpienia gości i ekspertów - ogólna dyskusja. 4. Przygotowanie mapy wykorzystania środków unijnych w gminie Stare Kurowo. 5. Podsumowanie obrad („KOSZ OWOCÓW” I DRZEWO NADZIEI I OCZEKIWAŃ” )i zakończenie debaty.

Szczegóły w prezentacji Wyniki ankiety

PANEL A - METAPLAN

Panel B - Drzewko decyzyjne

Panel C - Dyskusja „za i przeciw”

1.Wszyscy korzystamy z możliwości rozwoju, jakie daje nam członkostwo w UE (dzieci, dorośli, młodzież). 2.W dobie dużego bezrobocia rodzice uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie pracowali, bądź pracują w krajach unijnych (80 %). 3.Uczniowie dzięki pozyskiwaniu funduszy przez szkoły, instytucje kultury i stowarzyszenia, korzystają lub korzystali z możliwości uczestniczenia w wycieczkach, dodatkowych zajęciach przedmiotowych i pozalekcyjnych, bezpłatnych kursach językowych (zwraca na to uwagę 50% uczniów i 49 % rodziców). 4.Zdecydowana część uczniów ma kontakty z bliskimi lub znajomymi przebywającymi w różnych krajach europejskich. 5.Prawie 40% uczniów małej wiejskiej miejscowości, jaką jest Stare Kurowo wyjeżdża za granicę w celach turystycznych.

6. Zmienił się obraz wszystkich miejscowości w naszej gminie. Wszyscy - uczniowie i rodzice zauważają zmiany w infrastrukturze: nowe drogi, place zabaw, boiska sportowe ( ponad 70% rodziców i uczniów zauważa na terenie gminy oznakowania o wykonaniu przedsięwzięcia ze środków unijnych):  OSP w Pławinie,  w Przynotecku odnowiono świetlicę wiejską,  w Starym Kurowie wyremontowano Gminny Ośrodek Kultury, powstały nowe ulice z chodnikami oraz drogi między miejscowościami,  doposażono bibliotekę, szkoły,  w kilku miejscowościach założono wodociąg! (dotąd mieszkańcy korzystali ze studni), wykonano kanalizację,  wyremontowano kościół parafialny,

7. Zmieniliśmy się także my – mieszkańcy :  młodzież otrzymuje stypendia (w tym Marszałka Województwa Lubuskiego),  uczestniczymy w wymianie międzynarodowej, poznajemy kulturę i zwyczaje innych narodów i sami dajemy się poznać (COMENIUS realizowany w SP Stare Kurowo),  młodzież ma możliwość edukacji także w krajach europejskich (dzięki programom wymiany i naukowym (chcemy z nich korzystać),  bezrobotni mogli nieodpłatnie podnieść swoje kwalifikacje, nieodpłatnie zdobywając prawo jazdy,  nastąpiła aktywizacja społeczności lokalnej: powstały nowe stowarzyszenia Słoneczna Przystań, Lokalna Grupa Rybacka "Pojezierze Dobiegniewskie", Środowiskowy Klub Seniora Tęcza, Stowarzyszenie STOLINA), niektóre pozyskują pieniądze z UE do celów statutowych,  zaktywizowały się rady sołeckie, które coraz częściej organizują imprezy we współpracy z Euroregionem PRO Europa Viadrina), zapraszamy naszych przyjaciół zza Odry, np. strażacy.

8.Wszyscy uczestnicy spotkań zauważyli też pewne niedogodności: zbyt duża biurokracja w pozyskiwaniu funduszy unijnych, nieadekwatność informacyjna ( np. ośrodkach dla bezdomnych na stronach internetowych). 9.Uczestników debaty niepokoją także : brak kreatywności niektórych mieszkańców, ciągłe narzekania, brak środków na wkład własny (nasza gmina jest mała i nie ma dużych możliwości kredytowych).

10. Mamy też marzenia (pomysły), które uczniowie skierowali do przedstawicieli władz (dorośli zauważyli, że są realne i bardzo dojrzałe):  nowy stadion,  sala widowiskowa,  place zabaw w każdej wsi,  dokształcanie nauczycieli, także w zakresie nowych metod nauczania (lekcje są ciekawsze!).  inwestowanie w służbę zdrowia,  pomoc najbiedniejszym,  modernizacja szkół,  szkoła językowa ( lekcje w szkole, czy dodatkowe zajęcia to zbyt mało, by dobrze poznać język obcy, dziś rodzice muszą nas dowozić na zajęcia kilkanaście kilometrów).

„KOSZ OWOCÓW” „DRZEWKO NADZIEI I OCZEKIWAŃ” PRZYKŁADY WYPOWIEDZI: -wiele się dowiedziałem, -integracja społeczności szkolnej i lokalnej, -przyszłość we wspólnym działaniu, -młodzież potrafi określić swoje potrzeby i oczekiwania, ważna współpraca, -motywacja do dalszego działania, -motywacja do nauki języków obcych’ -nowe doświadczenie, -Wiedza, jak są pozyskiwane środki unijne i jak się o nie starać. PRZYKŁADY WYPOWIEDZI -możliwość rozwoju osobistego i gminy, -wyjazdy uczniów na wymianę, -większe wsparcie zdrowego stylu życia, -więcej miejsc pracy, także w kraju, -rozwój szkół, świetlic i całej infrastruktury, -wybudowanie sali sportowej, -mniej biurokracji,

Dziękujemy- zespół projektu