Gimnazjum w Starym Kurowie, r.
Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz partnerów: Kancelarię Sejmu, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. Odbywa się po raz dwudziesty, Ma na celu wyłonienie 460 posłów i posłanek spośród kandydatów z całej Polski, Posłowie spotkają się 1 czerwca 2014r. w Sejmie, gdzie będą uczestniczyć w obradach XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Debatę poprowadziły moderatorki : Klaudia Bury i Kinga Lewandowska. W debacie, oprócz uczniów, przedstawicieli klas, uczestniczyli zaproszeni goście: Danuta Gębala – dyrektor szkoły, Ewelina Sulej (EKSPERT)-koordynator projektów unijnych, rozwoju i promocji gminy, reprezentująca Wójta Gminy, Jerzy Sudoł – przewodniczący rady gminy,, Mariola Sikora – opiekunka samorządu uczniowskiego, członek stowarzyszenia Ewa Urycka, Elżbieta Czyżewska – nauczyciele gimnazjum realizatorki wielu projektów, Beata Rokaszewicz – kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy, Magdalena Szydełko – dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Agnieszka Lis –dyrektor Szkoły podstawowej, Ewa Tomaszczyk – koordynator projektów unijnych w SP, Julian Sikora – z-ca przewodniczącego rady gminy.
Część I Dyskusje klasowe: Zostały przeprowadzone we wszystkich klasach kilka dni przed debatą przy wsparciu wychowawców klas. Rozważania dotyczyły dwóch obszarów: - dotychczasowych doświadczeń młodych ludzi i ich bliskich w wykorzystywaniu naszego członkostwa w UE, - wskazaniu szans jakie ma nasza gmina w UE (także oczekiwań i pomysłów).
Część II Panele dyskusyjne – metodą warsztatową, z wykorzystaniem metod aktywizujących: - METAPLAN : Jak wykorzystujemy nasze członkostwo w UE( w tym środki unijne)? Jak jest, a jak być powinno? - DRZEWKO DECYZYJNE: Czy korzystać ze środków unijnych? - DEBATA „ZA I PRZECIW” : Bilans korzyści i strat wynikających z członkostwa w UE.
Więcej o pracy paneli dyskusyjnych w prezentacji PANELE DYSKUSYJNE
Część III Debata plenarna „Jak najlepiej wykorzystywać szanse, które daje nam UE?”: 1. Przedstawienie wyników i wniosków z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie i ich rodziców. 2. Przedstawienie efektów pracy paneli dyskusyjnych. 3. Wystąpienia gości i ekspertów - ogólna dyskusja. 4. Przygotowanie mapy wykorzystania środków unijnych w gminie Stare Kurowo. 5. Podsumowanie obrad („KOSZ OWOCÓW” I DRZEWO NADZIEI I OCZEKIWAŃ” )i zakończenie debaty.
Szczegóły w prezentacji Wyniki ankiety
PANEL A - METAPLAN
Panel B - Drzewko decyzyjne
Panel C - Dyskusja „za i przeciw”
1.Wszyscy korzystamy z możliwości rozwoju, jakie daje nam członkostwo w UE (dzieci, dorośli, młodzież). 2.W dobie dużego bezrobocia rodzice uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie pracowali, bądź pracują w krajach unijnych (80 %). 3.Uczniowie dzięki pozyskiwaniu funduszy przez szkoły, instytucje kultury i stowarzyszenia, korzystają lub korzystali z możliwości uczestniczenia w wycieczkach, dodatkowych zajęciach przedmiotowych i pozalekcyjnych, bezpłatnych kursach językowych (zwraca na to uwagę 50% uczniów i 49 % rodziców). 4.Zdecydowana część uczniów ma kontakty z bliskimi lub znajomymi przebywającymi w różnych krajach europejskich. 5.Prawie 40% uczniów małej wiejskiej miejscowości, jaką jest Stare Kurowo wyjeżdża za granicę w celach turystycznych.
6. Zmienił się obraz wszystkich miejscowości w naszej gminie. Wszyscy - uczniowie i rodzice zauważają zmiany w infrastrukturze: nowe drogi, place zabaw, boiska sportowe ( ponad 70% rodziców i uczniów zauważa na terenie gminy oznakowania o wykonaniu przedsięwzięcia ze środków unijnych): OSP w Pławinie, w Przynotecku odnowiono świetlicę wiejską, w Starym Kurowie wyremontowano Gminny Ośrodek Kultury, powstały nowe ulice z chodnikami oraz drogi między miejscowościami, doposażono bibliotekę, szkoły, w kilku miejscowościach założono wodociąg! (dotąd mieszkańcy korzystali ze studni), wykonano kanalizację, wyremontowano kościół parafialny,
7. Zmieniliśmy się także my – mieszkańcy : młodzież otrzymuje stypendia (w tym Marszałka Województwa Lubuskiego), uczestniczymy w wymianie międzynarodowej, poznajemy kulturę i zwyczaje innych narodów i sami dajemy się poznać (COMENIUS realizowany w SP Stare Kurowo), młodzież ma możliwość edukacji także w krajach europejskich (dzięki programom wymiany i naukowym (chcemy z nich korzystać), bezrobotni mogli nieodpłatnie podnieść swoje kwalifikacje, nieodpłatnie zdobywając prawo jazdy, nastąpiła aktywizacja społeczności lokalnej: powstały nowe stowarzyszenia Słoneczna Przystań, Lokalna Grupa Rybacka "Pojezierze Dobiegniewskie", Środowiskowy Klub Seniora Tęcza, Stowarzyszenie STOLINA), niektóre pozyskują pieniądze z UE do celów statutowych, zaktywizowały się rady sołeckie, które coraz częściej organizują imprezy we współpracy z Euroregionem PRO Europa Viadrina), zapraszamy naszych przyjaciół zza Odry, np. strażacy.
8.Wszyscy uczestnicy spotkań zauważyli też pewne niedogodności: zbyt duża biurokracja w pozyskiwaniu funduszy unijnych, nieadekwatność informacyjna ( np. ośrodkach dla bezdomnych na stronach internetowych). 9.Uczestników debaty niepokoją także : brak kreatywności niektórych mieszkańców, ciągłe narzekania, brak środków na wkład własny (nasza gmina jest mała i nie ma dużych możliwości kredytowych).
10. Mamy też marzenia (pomysły), które uczniowie skierowali do przedstawicieli władz (dorośli zauważyli, że są realne i bardzo dojrzałe): nowy stadion, sala widowiskowa, place zabaw w każdej wsi, dokształcanie nauczycieli, także w zakresie nowych metod nauczania (lekcje są ciekawsze!). inwestowanie w służbę zdrowia, pomoc najbiedniejszym, modernizacja szkół, szkoła językowa ( lekcje w szkole, czy dodatkowe zajęcia to zbyt mało, by dobrze poznać język obcy, dziś rodzice muszą nas dowozić na zajęcia kilkanaście kilometrów).
„KOSZ OWOCÓW” „DRZEWKO NADZIEI I OCZEKIWAŃ” PRZYKŁADY WYPOWIEDZI: -wiele się dowiedziałem, -integracja społeczności szkolnej i lokalnej, -przyszłość we wspólnym działaniu, -młodzież potrafi określić swoje potrzeby i oczekiwania, ważna współpraca, -motywacja do dalszego działania, -motywacja do nauki języków obcych’ -nowe doświadczenie, -Wiedza, jak są pozyskiwane środki unijne i jak się o nie starać. PRZYKŁADY WYPOWIEDZI -możliwość rozwoju osobistego i gminy, -wyjazdy uczniów na wymianę, -większe wsparcie zdrowego stylu życia, -więcej miejsc pracy, także w kraju, -rozwój szkół, świetlic i całej infrastruktury, -wybudowanie sali sportowej, -mniej biurokracji,
Dziękujemy- zespół projektu