Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2013 rok Zarządca narodowej sieci linii kolejowych Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2013 rok Komenda Główna Straży Ochrony Kolei
Dynamika zdarzeń w latach 2004 - 2013
Zdarzenia zarejestrowane przez SOK w latach 2012 - 2013 Spadek zdarzeń o 982 (6,85%)
Udział poszczególnych rodzajów zdarzeń w ogólnej liczbie zdarzeń w roku 2013 Kradzieże i dewastacje infrastruktury kolejowej Pozostałe zdarzenia Kradzieże materiałów, narzędzi, wyposażenia, pieniędzy dokumentów i przedmiotów służbowych. Ujęcie sprawców przestępstw i wykroczeń dokonanych poza obszarem kolejowym. Ujęcie sprawców przemytu, osób posiadających narkotyki, nielegalnej migracji, nietrzeźwych pracowników kolejowych. Ujęcie osób poszukiwanych. Łącznie 13 363 zdarzenia 100% Zdarzenia związane z przesyłkami wagonowymi Zdarzenia w pociągach osobowych i na dworcach
Rodzaje rejestrowanych zdarzeń w latach 2012 - 2013 -425 -191 -73 -157 -87 -32 40 -189 -19 -11 -9 -3
Kradzieże i dewastacje infrastruktury kolejowej Spadek o 593 zdarzenia ( -11,09%)
Kradzieże i dewastacje infrastruktury kolejowej w roku 2013 Spadek zaistniałych zdarzeń o 11,09% (z 5345 do 4 752), w tym: Zdarzenia na czynnych liniach kolejowych: spadek liczby kradzieży o 425 zdarzeń (-11,32%) - z 3 752 do 3 327, spadek liczby dewastacji o 157 zdarzeń (-12,56%) - z 1 250 do 1 093; Zdarzenia na nieczynnych liniach kolejowych: spadek liczby kradzieży o 5 zdarzeń (-0,02%) z 310 do 305, spadek liczby dewastacji o 6 zdarzeń (-18,18%) z 33 do 27.
Kradzieże sieci trakcyjnej i jej elementów w roku 2013 r.
Zdarzenia związane z przesyłkami wagonowymi w latach 2004 - 2013
Zdarzenia związane z przesyłkami wagonowymi w roku 2013 Spadek zdarzeń o 191 (-6,46%)
Zdarzenia związane z przesyłkami wagonowymi w roku 2013 Asortyment najczęściej kradzionych towarów w 2013 r. wg liczby dokonanych kradzieży Zdarzenia z przesyłkami – rejonizacja zdarzeń 83.33% 86.77%
Zdarzenia na dworcach, stacjach i przystankach osobowych oraz w pociągach pasażerskich – rok 2013 Obrzucenia pociągów kamieniami i innymi przedmiotami – 388 zdarzeń/wykrytych spraw 51 - w porównaniu do roku 2012 spadek o 189 zdarzeń (-32,76%); Przeszkody na torach (ułożone i podwieszone) – 318 zdarzeń/wykrytych spraw 21 - w porównaniu do roku 2012 spadek o 19 zdarzeń (-2,38%); Pobicia osób – 88 zdarzeń/wykrytych 58 - w porównaniu do roku 2012 spadek o 9 zdarzeń (-9,28%); Dewastacje i inne wybryki chuligańskie – 2 657 zdarzeń/wykrytych 716 - w porównaniu do roku 2012 spadek o 73 zdarzenia (-2,67%); Kradzieże na szkodę podróżnych w pociągach i na dworcach – 420 zdarzeń/wykrytych 50 - w porównaniu do roku 2012 wzrost o 40 zdarzeń (10,52%).
Zdarzenia na dworcach, stacjach i przystankach osobowych oraz w pociągach pasażerskich – rodzaje zdarzeń w roku 2013 Pobicia osób: funkcjonariuszy SOK w służbie – 15 zdarzeń, pracowników kolejowych – 19 zdarzeń, podróżnych w pociągach i na dworcach – 54 zdarzenia; Przeszkody na torach: ułożone – 276 zdarzeń, podwieszone – 42 zdarzenia; Dewastacje i inne wybryki chuligańskie: w pociągach – 1 859 zdarzeń, na dworcach i przystankach osobowych – 611 zdarzeń, w innych obiektach kolejowych – 141 zdarzeń, znieważenie funkcjonariuszy SOK w służbie – 46 zdarzeń.
Wyniki osiągnięte przez SOK w roku 2013 Ilość przeprowadzonych kontroli punktów skupu złomu 17 027 Ilość przeprowadzonych patroli w pociągach osobowych 120 256 Ilość przeprowadzonych patroli szlaków 124 451 Ilość przeprowadzonych patroli stacji osobowych 147 250 Ilość przeprowadzonych patroli stacji towarowych 64 663 Ilość osób legitymowanych 27 490 Ilość osób pouczonych 79 486 Ilość osób ukaranych mandatem karnym 34 841 Mandaty karne na kwotę 2 401 411 Ilość sporządzonych wniosków o ukaranie do sądu 1 087 Ilość ujętych sprawców 4 821
Główne działania realizowane przez SOK w 2013 roku Prowadzenie ogólnopolskich wzmożonych działań na najbardziej zagrożonych szlakach kolejowych oraz w pociągach. Działania pod kryptonimem: „INFRASTRUKTURA”, „BEZPIECZNY POCIĄG”; Zabezpieczanie przejazdu uczestników spotkań piłkarskich, w tym także meczy reprezentacji Polski w Piłce Nożnej, rozgrywanych w Warszawie z reprezentacjami Ukrainy, Czarnogóry i San Marino; Wykorzystanie samochodów specjalnych MCM na najbardziej zagrożonych odcinkach linii kolejowych oraz w miejscach gdzie dokonywane są usypy i kradzieże przesyłek wagonowych oraz do zabezpieczenia kibiców; Monitorowanie miejsc, w których najczęściej dochodzi do kradzieży i dewastacji, prowadzone przez funkcjonariuszy SOK, Policji i pracowników PKP PLK S.A.; Przyjmowanie zgłoszeń na telefon alarmowy SOK; Udział w kampanii społecznej: Bezpieczny Przejazd – „Zatrzymaj się i żyj”; Kontrole punktów skupu odpadów i metali kolorowych; Działania pod kryptonimem „Bezpieczny Tory” w celu dokonywania kontroli osób poruszających się po obszarze kolejowym.