i jego wpływ na zdrowie człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
i hałas ultradźwiękowy.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W CZARNKOWIE W RAMACH PROMOCJI ZDROWIA.
HAŁAS Opracowała Agnieszka Terebus.
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
ZASTOSOWANIE LOGARYTMÓW logab=c
Ucho bez tajemnic.
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie
Wpływ hałasu na zdrowie człowieka Autorki: Dagna Turant
Niezbędne przyrządy kreślarskie do rzutowania prostokątnego. Ołówek H3
Wioleta Nowak Gimnazjum nr 20 w Poznaniu
SKN Ochrony Środowiska Akademii Rolniczej w Szczecinie Weronika Chyla Adam Karcz Opiekunowie: mgr inż. Elżbieta Koselska dr inż. Michał Kupiec.
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Hałas mgr Marta Iwaniuk Aby wstawić ten slajd do prezentacji
HAŁAS.
Pierwiastki występujące w człowieku
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
WPŁYW DZWIĘKÓW O DUŻYM POZIOMIE NATĘŻENIA NA ORGANIZM CZŁOWIEKA
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Obszary ciche W przypadku obszarów cichych należy przyjąć, że poziomy dopuszczalne na tych.
NASZA BEZPIECZNA SZKOŁA
Szkodliwość hałasu i metody jego zapobiegania
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Analiza wyników ankiety o hałasie.
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
Sposoby zapobiegania hałasowi w szkole
Co to jest hałas? Jednymi z bodźców, które docierają do naszego mózgu z otoczenia są dźwięki. Odbieramy je za pomocą zmysłu słuchu. Kiedy dźwięki stają.
Telefony komórkowe w szkole
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Bezpieczna przerwa.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Światowy Dzień Zdrowia 2015
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie i podstawowe środki zapobiegawcze.
Szkodliwość hałasu w szkole
Szkodliwość hałasu.
-nasz niewidzialny wróg
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Bezpieczna przerwa.
Słowo „hałas” Natalia Jąder.
Od czego zależy wrażenie głośności dźwięku?
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
Aleksandra Lewandowska
Hałas Jak szkodzi ....
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowia
Zapis prezentacji:

i jego wpływ na zdrowie człowieka HAŁAS i jego wpływ na zdrowie człowieka

Co to jest hałas? Hałas to dźwięki zazwyczaj zbyt głośne w danym miejscu i czasie, odbierane jako: bezcelowe, następnie uciążliwe, przykre, dokuczliwe i szkodliwe. W starożytnych Chinach hałas stosowany był jako wyjątkowo ciężka tortura. "Kto obraża Najwyższego, nie będzie powieszony, lecz fleciści, dobosze i heroldzi będą wokół niego czynić hałas dniem i nocą, póki nie padnie martwy, albowiem to jest właśnie najcięższa kaźń„

Jak zmierzyć hałas? Poziom głośności dźwięków mierzymy w jednostce o nazwie decybel, który oznaczmy - dB. Poziom hałasu o częstotliwości odpowiadającej progowi słyszenia przypisano wartość 0dB, natomiast tzw. granicy bólu odpowiada wartość 130dB.

Jaki dźwięk nam szkodzi?   decybele dźwięk 10 oddech 10-20 Szum liści szept 30 Tykanie zegara 35-40 Cicha muzyka 45-55 Normalna rozmowa 55 Odgłos jadącego samochodu Suszarka do włosów 60 odkurzacz 70 Głośna rozmowa Szkodliwy poziom hałasu 80 Kosiarka do trawnika klakson 85-90 Ruchliwa ulica 90 (nawet do 110) Przerwa w szkole 100 Młot pneumatyczny Krzyk 110 Trzaskające drzwi 120 Silnik samolotu Głośna muzyka Próg bólu 130 Wybuch petardy 140-160 Start rakiety

HAŁAS W SZKOLE Szkoła to miejsce, w którym dzieci spędzają kilka godzin dziennie. Na lekcjach zdobywają wiedzę, a na przerwach rozmawiają, biegają, grają w różne gry, gadają przez telefony komórkowe. Badania wykazały, że poziom hałasu podczas lekcji w typowej polskiej klasie, waha się między 53 - 77 decybeli. Natomiast krajowe przepisy podają, że skrajna wartość poziomu hałasu, która pozwala jeszcze na niezakłócony odbiór mowy wynosi 35-40dB.

HAŁAS W SZKOLE Na korytarzach w czasie przerw uczniowie spędzają kilka minut, ale jeśli na taką zamkniętą powierzchnię wyjdzie kilkaset uczniów, to hałas jaki powodują może sięgać nawet 110 decybeli. Długotrwałe przebywanie w takim hałasie może nawet doprowadzić do uszkodzenia słuchu. Według badań ponad 19% pierwszoklasistów i 21,5% uczniów szóstych klas ma zaburzenia słuchu.

Jak hałas wpływa na zdrowie? Hałasy o poziomie poniżej 35 dB nie są szkodliwe dla zdrowia, ale mogą być denerwujące (np. szum wody, brzęk przekładanych naczyń lub narzędzi). Hałasy te mogą przeszkadzać w pracy wymagającej skupienia np. pisaniu, czytaniu. Hałasy o poziomie od 35 do 70 dB wywierają ujemny wpływ na człowieka. Pociąga to za sobą zmęczenie i spadek wydajności pracy. Może to utrudnić zasypianie i wypoczynek. Hałasy o poziomie od 70 dB do 85 dB trwające stale, mogą powodować zmniejszenie wydajności pracy, trwałe osłabienie słuchu, bóle głowy i ujemny wpływ na ustrój nerwowy człowieka.

Jak hałas wpływa na zdrowie? Hałasy o poziomie od 85 do 130 dB powodują liczne uszkodzenia słuchu i różne schorzenia, jak zaburzenia układu krążenia, nerwowego, równowagi i inne oraz uniemożliwiają zrozumiałość mowy nawet z odległości 0,5 metra. Hałasy o poziomie od 130 dB do 150 dB pobudzają do drgań niektóre wewnętrzne organy ludzkiego ciała, powodując ich trwałe schorzenie, a niekiedy zupełne zniszczenie. Ludzie pracujący w takim hałasie mają z reguły poważnie osłabiony, a najczęściej uszkodzony słuch. Hałasy o poziomie powyżej 150 dB już po 5 minutach całkowicie paraliżują działanie organizmu, powodują mdłości, zaburzenia równowagi, uniemożliwiają wykonywanie skoordynowanych ruchów kończyn, zmieniają proporcje zawartości składników we krwi, wytwarzają u człowieka stany lękowe i depresyjne, powodują inne objawy chorób psychicznych. Wśród ludzi zatrudnionych w hałasie o tym poziomie (np. w hamowniach silników odrzutowych) aż 80 % zapada na nieuleczalne choroby.

Co możemy zrobić sami, aby zredukować poziom hałasu w najbliższym otoczeniu? Jeśli lubisz słuchać muzyki przez słuchawki, rób to z umiarem (2-3 godziny dziennie wystarczą). Nie nastawiaj głosu „na full”. Jeśli muzykę ze słuchawek słyszy ktoś stojący obok, to znaczy, że jest za głośna. Pamiętaj! Lekarze radzą przynajmniej godzinę dziennie spędzić w ciszy. Podstawową metodą walki z hałasem jest likwidowanie jego źródeł i nietworzenie nowych.