FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE 2014- 2020 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Jak założyć organizację pozarządową?
Zakładanie stowarzyszenia.
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Akty stanu cywilnego.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Jak założyć organizację pozarządową?
Prawo organizacji pozarządowych
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PROBLEMATYKA PRZEDSTAWIANA PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE I GRUPY INICJATYWNE W TRAKCIE ŚWIADCZONYCH PORAD.
Prawny status Kółek Rolniczych szanse i zagrożenia
Fundacja jako rodzaj organizacji
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
1 LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ….. – obszar gmin Szemud, Linia, Luzino Spotkanie inicjatywne powołania Grupy Przetoczyno, 4 wrzesień 2007.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
WIEKOPOLSKIE CENTRUM KLASTERINGU Forma prawna Poznań, 28 luty 2013 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Jak założyć fundację krok po kroku.
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
FUNDACJE I STOWARZYSZENIA
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Informacja o stanie procesu przekszta ł cenia Aeroklubu Polskiego Warszawa 26 maja 2007.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Integracja Turystyka.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
Prawo cywilne – część ogólna i prawo zobowiązań
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Zmiana imienia i nazwiska
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
Zmiany w ustawie o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
REGULAMIN STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO 1.Stowarzyszenie zwykłe nosi nazwę Stowarzyszenie Muzeum Jedwabnictwa Milanowskiego.. W dalszych postanowieniach regulaminu.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 1 Co to są organizacje pozarządowe? Organizacje pozarządowe to wszystkie podmioty, które nie są.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
DLACZEGO STOWARZYSZENIE? Tworząc formalnie określoną grupę osób, którym bliski jest jakiś konkretny cel, w wielu sytuacjach możemy łatwiej wpływać na sytuację.
Stowarzyszenie – organizacja społeczna (zrzeszenie) powoływana przez grupę osób mających wspólne cele lub zainteresowania. Ustawa prawo o stowarzyszeniach.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
NGO. NGO – Stowarzyszenie Pojęcie Stowarzyszenia 1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. 2. Stowarzyszenie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
STOWARZYSZENIA-ASPEKTY PRAWNE Renata Kozioł. Zmiany w prawie o stowarzyszeniach od maja 2016 r. w Dzienniku Ustaw ( poz. 1923) została poz opublikowana.
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Powstanie i rejestracja kościołów i związków wyznaniowych
REJESTRACJA PRZEDSIĘBIORCÓW
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Chełmno, Szkolenie prowadzi: rad.pr. Monika Czarnomska
REJESTRACJA PRZEDSIĘBIORCÓW
Osoby prawne.
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Zapis prezentacji:

FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

„Przekształcenie” fundacji w stowarzyszenie Obowiązujące przepisy ustawy o fundacjach ani ustawy prawo o stowarzyszeniach nie przewidują możliwości dokonania „przekształcenia” fundacji w stowarzyszenie.

Co stoi na przeszkodzie? 1.Fundacja jest tzw. zakładową osobą prawną, a wobec tego głównym jej substratem jest mienie służące realizacji określonego przez fundatora celu. Stowarzyszenie zaś jest tzw. korporacyjną osobą prawną, a więc istotnym jego wyróżnikiem są jego członkowie. 2.Do ustanowienia fundacji wystarczające jest oświadczenie woli fundatora (osoby fizycznej lub osoby prawnej) o ustanowieniu fundacji złożone w formie aktu notarialnego lub w testamencie, w którym został wskazany cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację, oraz wpis fundacji do KRS.

Co stoi na przeszkodzie? 3.Ustanowienie stowarzyszenia wymaga działania większej liczby osób (co najmniej 15). Osoby te, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski. Ponadto, komitet założycielski składa do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację wraz ze statutem, listą założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokół z wyboru komitetu założycielskiego, a także informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia. Ponadto, podobnie jak fundacja, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do KRS. 4.Trudno zatem wyobrazić sobie, aby mocą woli fundatora, której wyrazem są postanowienia statutu fundacji, mogło dojść do jej przekształcenia w stowarzyszenie, którego powstanie jest uzależnione od woli co najmniej 15 osób.

Co stoi na przeszkodzie? 5.Dopuszczenie takiej możliwości mogłoby również nosić znamiona obejścia art. 15 ustawy o fundacjach, który określa przyczyny likwidacji fundacji: „Art W razie osiągnięcia celu, dla którego fundacja była ustanowiona, lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji, fundacja podlega likwidacji w sposób wskazany w statucie. 2. Jeżeli statut nie przewiduje likwidacji fundacji lub jego postanowienia w tym przedmiocie nie są wykonywane, w wypadkach wymienionych w ust. 1 organ, o którym mowa w art. 13, zwraca się do sądu o likwidację fundacji. 3. W wypadkach innych niż przewidziane w ust. 1 likwidacja fundacji może nastąpić tylko na mocy przepisu ustawy. 4. Jeżeli statut fundacji nie określa przeznaczenia środków majątkowych pozostających po jej likwidacji, sąd orzeka o przeznaczeniu tych środków z uwzględnieniem celów, którym fundacja służyła.”. Przepisy te ustanawiają zatem zamknięty katalog przyczyn likwidacji fundacji, którego rozszerzenie jest dopuszczalne wyłącznie na podstawie przepisów ustawy.

Co stoi na przeszkodzie? 6.Likwidacja fundacji z innych powodów mogłaby prowadzić do zniweczenia woli fundatora i dlatego nie jest dopuszczalna. Fundacja powinna zatem działać dopóki nie zostanie zrealizowany cel, dla którego została ustanowiona, lub do czasu gdy zostaną wyczerpane środki i majątek fundacji. 7.Przekształcenie fundacji w stowarzyszenie przed osiągnięciem jej celu lub przed wyczerpaniem środków i majątku fundacji prowadziłoby w istocie do likwidacji fundacji z powodów innych niż określone w przepisach ustawy.

Co stoi na przeszkodzie? 8.Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków. W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do walnego zebrania członków. Stowarzyszenie jako korporacyjna osoba prawna może zmienić kierunki i cele swojej działalności mocą uchwały walnego zebrania członków, może zatem również zmienić pierwotne przeznaczenie majątku zlikwidowanej fundacji, który stał się majątkiem stowarzyszenia w wyniku przekształcenia tej fundacji w stowarzyszenie. Wobec tego przekształcenie fundacji w stowarzyszenie mogłoby doprowadzić do zniweczenia woli fundatora, co jest sprzeczne z ideą utworzenia fundacji.

Co stoi na przeszkodzie? 9.Przekształcenie LGD działającej jako fundacja w LGD działającą jako stowarzyszenie nie prowadzi do następstwa prawnego sensu stricto. Jednak w ocenie MRiRW następcą prawnym jest również podmiot przekształcony – LGD działająca jako stowarzyszenie powstałe w wyniku przekształcenia LGD działającej jako fundacja. 10.Przepisy rozporządzeń 421 i 431 jasno wskazują, że następca prawny LGD nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce LGD oraz nie przyznaje się pomocy następcy prawnemu LGD będącej beneficjentem.

Rekomendacja MRiRW dla fundacji MRiRW rekomenduje LGD, które obecnie działają w formie organizacyjno-prawnej fundacji, a planują przystąpić do konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w okresie , a nie chcą „połączyć się” z inną LGD działającą w formie organizacyjno- prawnej stowarzyszenia, aby zostało powołane nowe „stowarzyszenie specjalne”, w skład członków którego weszłaby fundacja jako osoba prawna. Ścieżka taka była z powodzeniem zastosowana przez część LGD, które w ramach konkursu na wybór LGD do realizacji LSR przeprowadzonego ma przełomie 2008 i 2009 r., zostały wybrane do realizacji LSR i obecnie z powodzeniem działają w formie organizacyjno-prawnej stowarzyszenia, podczas gdy w ramach PPL Leader+ działały w formie organizacyjno-prawnej fundacji.

Rekomendacja MRiRW dla LGD, które planują „połączenia” MRiRW rekomenduje LGD, które planują „połączenie” dwóch lub więcej LGD realizujących obecnie LSR, aby została wybrana jedna „LGD wiodąca” działająca w formie organizacyjno-prawnej stowarzyszenia specjalnego (działającego w oparciu o art. 15 ustawy ROW), a pozostałe LGD weszły w skład jego członków jako osoby prawne. Istnieje również możliwość powołania nowego „stowarzyszenia specjalnego”, w skład członków którego te LGD weszłyby jako osoby prawne. Uwaga: w ocenie MRiRW nie ma przeszkód formalno-prawnych, aby nawet w obecnej chwili (tj. już po dokonaniu wyboru LGD do realizacji LSR na okres ) w oparciu o art. 15 ustawy ROW rejestrowane były nowe „stowarzyszenia specjalne”.