IV Europejski Meeting Gospodarczy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wyzwania dla Polski w obszarze energii
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
DEPARTAMENT STRATEGII
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Dr ek. Marek Niemyski Badania Systemowe „EnergSys” Sp. z o.o.
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Wstępna ocena skutków dla Polski
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU KOGENERACJI W POLSCE W PERSPEKTYWIE ROKU 2020
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
CIEPŁOWNICTWO SYSTEMOWE W POLSCE
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
Uniwersytet Medyczny im
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Międzynarodowa Agencja Energetyczna
Żarówka a świetlówka – podobieństwa i różnice
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Energetyka rozproszona i prosumencka
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
KIERUNKI 2014 SEKTOR AUTO-MOTO Rola i wpływ auto-moto na gospodarkę Wraz z efektem mnożnikowym auto-moto tworzy 7,8% wartości dodanej (104 mld PLN w.
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

IV Europejski Meeting Gospodarczy RAMY POLITYKI KLIMATYCZNO-ENERGETYCZNEJ UE NA LATA 2020 - 2030 NOWE PROPOZYCJE – STARE GRZECHY Warszawa, 15 października 2013 Gospodarka w Polsce – konkurencyjność i skutki społeczne propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej na lata 2020-2030 Bolesław Jankowski Badania Systemowe „EnergSys” Sp. z o.o bolesław.jankowski@energsys.com.pl www.energsys.com.pl

Plan prezentacji Nowe propozycje na lata 2020 - 2030 Skutki polityki klimatycznej na sytuacje społeczną i gospodarczą w Polsce, w tym wpływ na: rozwój gospodarczy budżety gospodarstw domowych koszty wytwarzania i rentowność w przemyśle Wybrane skutki dotychczasowej polityki klimatycznej w skali całej UE Podsumowanie

1. Główne cele w propozycji KE na lata 2020 – 2030, metodyka i założenia do obliczeń

Propozycje KE Wymierne cele wg propozycji KE 40% redukcja emisji GC w UE do 2030 (w stosunku do 1990 ) sektor EU ETS - redukcja o 43% do 2030 w porównaniu do 2005 r, współczynnik redukcji z 1,74% do 2,2% rocznie po roku 2020; Sektor Non ETS – redukcja o 30% do 2030 w porównaniu do 2005 r oraz rozdzielenie tego limitu na poszczególne kraje. Wszystkie cele dot. redukcji emisji GC - obligatoryjne. 27% udział OZE w zużyciu finalnym – cel obligatoryjny na poziomie UE brak obligatoryjnych celów na poziomie krajów, cele krajowe ustalane w ramach mechanizmu zarządczego opartego na krajowych planach uzgadnianych z KE Nowe mechanizmy Mechanizm Rezerwy Stabilizacyjnej pozwalający KE wpływać na dostępną dla uczestników ilość uprawnień emisyjnych, a w efekcie na ich cenę. Wprowadzenie mechanizmu zarządczego na poziomie UE – obowiązek sporządzania Krajowych planów na rzecz konkurencyjnej, bezpiecznej i zrównoważonej energii oraz uprawnienia KE do ich oceny i uruchamiania działań na rzecz ich wzmocnienia (możliwość wymuszenia zwiększenia zobowiązań krajowych).

Rozpatrywane scenariusze i warianty rozwojowe (2) Jeden scenariusz makroekonomiczny- Bazowy (wzrost PKB średnio 2,8% do 2050 r) Dwa scenariusze polityki popytowej: Referencyjny i Efektywny Warianty polityki klimatycznej: Liberalna – bez wymuszeń redukcji CO2 (zerowe ceny CO2) Kontynuacji – Pakiet klimatyczny i wzrost cen uprawnień do 50 EUR/r w 2050 r Kontynuacji (1) – wzmocniony Pakiet klimatyczny, ceny CO2 do 100 EUR/t w 2050 r Dekarbonizacji – 40% redukcji w 2030 i 80% w 2050 r., ceny uprawnień wg Impact Assesment do Framework 2030 – do ok. 150 EUR/t Oznaczenie wariantów obliczeniowych:

2. Wpływ polityki klimatycznej na emisje CO2 i ceny energii (wyniki analiz modelowych)

Emisje CO2 w Polsce do 2050 r. - w stosunku do emisji z roku 1990 i 1988, scenariusz Reference Wnioski: Polska jest w stanie osiągnąć 40% redukcji w stosunku do roku 1988 (rok bazowy protokołu z Kioto) bez zaostrzania polityki klimatycznej   2005 2010 2015 2020 2025 2030 2040 2050 A. Odniesione do emisji CO2 z roku 1990 (373,8 mln t) Ref_Lib 85% 88% 83% 87% 89% 91% Ref_Kont 84% 80% 75% 77% 78% 68% 63% Ref_Kont1 59% 42% Ref_Dek 74% 64% 43% 35% B. Odniesione do emisji CO2 z roku 1988 (468 mln t) 70% 67% 66% 69% 71% 72% 60% 61% 62% 54% 50% 47% 33% 51% 28%

Koszty wytwarzania energii elektrycznej, scenariusz Referencyjny Koszty marginalne Koszty średnie Polityka dekarbonizacji w długim okresie prowadzi do prawie 2-krotnego wzrostu hurtowych cen energii elektrycznej w stosunku do polityki bez ograniczeń CO2 Ceny te przy polityce Dekarbonizacji po roku 2040 będą 3 - krotnie wyższe niż w 2010 r. Ceny do roku 2020 mogą być niższe od kosztów marginalnych ze względu na niższe o ok. 20 – 25% koszty średnie wytwarzania energii elektrycznej.

Wpływ polityki klimatycznej na koszty wytwarzania ciepła w kogeneracyjnych źródłach scentralizowanych Polityka dekarbonizacji prowadzi do ponad 2-krotnego wzrostu hurtowych cen ciepła w stosunku do polityki bez ograniczeń CO2 Ceny te przy polityce Dekarbonizacji w roku 2050 będą 3-4 krotnie wyższe niż w 2010

3. Wpływ na budżety gospodarstw domowych

Polska już obecnie należy do krajów o najwyższym udziale kosztów energii w budżetach gospodarstw domowych , ok. dwukrotnie wyższym niż średnio w UE Oznacza to znacznie większą wrażliwość społeczną na wzrost cen energii. Źródło: Eurostat, dane dla roku 2012 Uwaga: Brak danych dla Chorwacji,Bułgarii,Grecji,Litwy, Rumunii

Kierunki oddziaływania polityki klimatycznej na gospodarstwa domowe Wzrost cen energii elektrycznej i ciepła (EU ETS) Wzrost cen pozostałych paliw – podatek węglowy (Non ETS) Spadek PKB -> spadek dochodów rozporządzalnych Spadek popytu na energię (na skutek rosnących cen) Trzy pierwsze czynniki prowadzą do wzrostu udziału kosztów energii w budżetach domowych

Wpływ polityki klimatycznej na tempo rozwoju gospodarczego (2)   2010 2020 2030 2040 2050 A. Dynamiki PKB Polityka liberalna 1,000 1,315 1,801 2,370 3,007 Polityka kontynuacji 1,281 1,689 2,217 2,847 Polityka dekarbonizacji 1,267 1,658 2,152 2,703 B. Różnice w poziomie PKB Polityka kontynuacji/ liberalna - -2,6% -6,2% -6,5% -5,3% Polityka dekarbonizacji/ kontynuacji -1,1% -1,8% -2,9% -5,1% Polityka dekarbonizacji/ liberalna -3,7% -7,9% -9,2% -10,1% Komentarz: W analizach KE podawane są na ogół skutki pojedynczej zmiany, bez pokazywania skutków całej polityki klimatycznej Analizy KE pokazują, że skutki dla Polski mierzone spadkiem PKB są 3-4 krotnie wyższe od średniej UE

Zmiany kosztów energii zużywanej w gospodarstwach domowych 14

Udział kosztów energii w budżetach gospodarstw domowych, Scenariusz Referencyjny Udział w stosunku do średniej dochodu w [%] Udział w stosunku do mediany dochodu w [%] Mediana dochodu: przedstawia poziom dochodu dostępny dla połowy gospodarstw domowych Wnioski: Jedynie polityka bez redukcji CO2 daje szanse na stopniowe zmniejszenie presji kosztów energii na budżety gospodarstw domowych Obecne propozycje, oprócz wzrostu cen energii elektrycznej i ciepła wymuszają także wzrost cen pozostałych paliw, na skutek zrównania obciążeń sektorów ETS i Non ETS 15

Zmiany kosztów energii zużywanej w gospodarstwach domowych Wnioski: W przypadku wdrożenia obecnych propozycji KE gospodarstwa domowe do roku 2050 zapłacą za energie ponad 900 mld zł więcej w porównaniu do sytuacji bez polityki klimatycznej i ponad 700 mld zł więcej niż przy zachowaniu obecnej polityki 16

4. Skutki dla przemysłu – wpływ na koszty produkcji i rentowność sprzedaży

Zróżnicowana sytuacja krajów w UE Udział przemysłu w tworzeniu PKB w 2013 r. w [%] Polska należy do krajów o wyższym od średniej unijnej udziale przemysłu w PKB, co oznacza poważne skutki osłabienia konkurencyjności przemysłu Źródło: Eurostat

Kierunki oddziaływania polityki klimatycznej na koszty produkcji Polityka klimatyczna powoduje wzrost kosztów produkcji przemysłowej poprzez następujące mechanizmy: przyrost bezpośredni z tytułu kosztów emisji CO2 ponoszonych przez przedsiębiorstwa (na produkcję ciepła i produktów objętych systemem EU ETS); przyrost pośredni poprzez wzrost cen energii elektrycznej (na wskutek obciążenia producentów energii elektrycznej kosztami emisji CO2); przyrost bezpośredni kosztu z tytułu podatku od emisji CO2 (dotyczy rodzajów produkcji, które nie są objęte systemem EU ETS).

Przyrost kosztów produkcji wg działów PKD w zależności od wariantu polityki klimatycznej (w porównaniu do kosztów z roku 2012)

Przyrost kosztów produkcji na skutek polityki klimatycznej w porównaniu z wynikiem finansowym brutto z 2012 roku w całym przemyśle

Spadek rentowności sprzedaży na skutek polityki klimatycznej wg działów PKD Najbardziej zagrożone działy: Trzy działy przemysłu o ujemnej rentowności (przemysł koksowniczy, chemiczny, metalowy) Cztery działy o rentowności obniżonej o połowę lub więcej (cementowy, rafineryjny, węglowy, drzewny, znaczny spadek rentowności w przemyśle papierniczym Zmiany rentowności wyliczone przy założeniu brak zmian cen zbytu i pozostałych kosztów

Zatrudnienie i wartość dodana działów zagrożonych ujemną rentownością na skutek polityki klimatycznej Wyszczególnienie Zatrudnienie Wartość dodana brutto tys. os. % w przemyśle mln zł Rok 2015   - Scen. Liberalny 190,4 7,9 25 372 10,1 - Scen. Kontynuacji - Scen. Dekarbonizacji 308,7 12,7 34 299 13,7 Rok 2030 568,5 23,5 68 764 27,4 589,3 24,3 94 514 37,7 Uwaga: Uwzględniono także przewidywany wzrost cen energii powodowanych przez czynniki nie związane z polityka klimatyczną (scenariusz Liberalny)

Możliwości ochrony konkurencyjności przemysłu energochłonnego w Polsce (carbon leakage) Ochrona konkurencyjności przemysłu polskiego w propozycjach KE jest niewystarczająca z nast. powodów: Benchmarki gazowe Stopniowa redukcja darmowych przydziałów uprawnień Brak rekompensat za wzrost kosztów pośrednich (energia elektryczna) Podatek węglowy lub inna forma obciążenia kosztami CO2 źródeł Non ETS

Ceny energii elektrycznej dla przemysłu Bogatsze kraje UE chronią konkurencyjność przemysłu przerzucając część kosztów na odbiorców bytowych Grupy krajów UE   Poziom PKB per capita 2011 Udział przemy słu w PKB 2011 Cena energii elektr. w 2012 r. Dynamika cen energii elektr. 2008-2012 Relacja ceny en. elektr. dla gosp. dom. do cen dla przemysłu 2012 dla przemysłu dla gosp. dom dla przemysłu EUR/os. % EUR/MWh 2008=1,00 cena dla prz.=100% Stare państwa członk. (UE-15) 27 731 17,6 99,3 204,5 1,11 1,16 206 Nowe państwa członk. (NMS- 12) 9 425 23,5 108,8 156,0 1,24 1,28 143 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych Eurostat Komentarz: Bogatsze kraje UE mają większe możliwości przerzucenia kosztów wytwarzania energii na odbiorców bytowych, co daje możliwość zaoferowania niższych cen dla przemysłu. Biedniejsze kraje UE musza chronić odbiorców bytowych ,czego efektem są wyższe ceny dla przemysłu w relacji do cen dla gospodarstw domowych. W efekcie ceny dla przemysłu są w tych krajach wyższe niż w krajach bogatszych.

Inne skutki polityki klimatycznej oddziałujące na konkurencyjność przemysłu w Polsce Wątpliwa stabilność regulacji brak spójności z polityką globalną brak efektywnych ekonomicznie technologii do realizacji celów redukcyjnych Zagrożone bezpieczeństwo dostaw energii wzrost ryzyka inwestycyjnego ograniczenie zakresu możliwych do wykorzystania opcji technologicznych Spadek wartości przedsiębiorstw energetycznych i energochłonnych Gwałtowne osłabienie dobrze rozwiniętych łańcuchów wartości dodanej i sieci kooperacyjnych w Polsce Spadek atrakcyjności inwestycyjnej nieprzewidywalność warunków działania osłabienie sektorów z własnym know – how Ogromne dylematy strategiczne Skomplikowane, niejasne i mało stabilne regulacje prawne

5. Wpływ dotychczasowej polityki klimatycznej na rozwój gospodarczy i efektywność energetyczną w skali całej UE

Ramy polityki do 2030 roku Sukcesy dotychczasowej polityki klimatycznej wg KE COM (2014) 15 1. WPROWADZENIE Od przyjęcia pierwszego pakietu klimatyczno-energetycznego w 2008 r. osiągnięto już wiele. Unia Europejska jest obecnie na dobrej drodze do zrealizowania celów wytyczonych na 2020 r. w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych i stosowania energii odnawialnej. Znacząco wzrosła też efektywność wykorzystania energii dzięki bardziej energooszczędnym budynkom, wyrobom, procesom przemysłowym i pojazdom. Znaczenie tych osiągnięć jest tym większe, że faktyczny wzrost gospodarki europejskiej w okresie od 1990 r. wyniósł ok. 45 %. Ramka 1: Zasadnicze osiągnięcia na gruncie aktualnych ram polityki energetycznej i klimatycznej … Energochłonność gospodarki UE w latach 1995–2011 spadła o 24 %, natomiast w przemyśle wskaźnik ten wyniósł ok. 30 %.

Przykład „osiągnięć” polityki klimatycznej wg KE PKB UE-28 wg cen rynkowych (wg Eurostat) << wprowadzenie Pakietu klimatycznego Komentarz: Trudno dopatrzyć się pozytywnych skutków polityki klimatycznej na PKB. Od roku 2007 ten wzrost się praktycznie zatrzymał Wniosek: Do rozwoju gospodarczego nie jest potrzebna polityka klimatyczna

Przykład „osiągnięć” polityki klimatycznej wg KE Energochłonność przemysłu wg Eurostat w [GJ/tys Euro] Energy intensity of industry in EU-28 (at purchasing power parities) << wprowadzenie Pakietu klimatycznego Komentarz: Trudno dopatrzyć się pozytywnych skutków polityki klimatycznej Największy spadek energochłonności nastąpił przed polityka klimatyczną w latach 2003 – 2007 Wniosek: Do poprawy efektywności energetycznej nie jest potrzebna polityka klimatyczna

Inne efekty polityki klimatycznej z perspektywy przemysłu w całej UE EUROCHAMBRES Position Paper 31/07/2014 on carbon leakage Globally, the gap between the EU and growth front runner countries is still widening. Against the background of an increasingly tense international business environment, differing degrees of climate protection efforts result in competitive disadvantages for EU businesses. Many CO2- and energy-intensive businesses are facing difficult times on the global market. In comparison to the US, average EU electricity prices for industry are more than 50% higher. For natural gas EU industries have to pay more than three times as much. In both cases, the gap is widening. The IEA anticipates that by 2035 the EU’s share of global exports of energy-intensive goods could decrease by 10 %-points. Scientific studies show that domestic emissions in the EU decrease, while emissions linked to consumption in EU increase.

Podsumowanie (1) Aktualne analizy potwierdziły bardzo wysokie koszty wdrożenia polityki dekarbonizacji w Polsce wg propozycji KE dla okresu po roku 2020. Negatywne skutki polityki unijnej dotkną najbardziej przemysł energochłonny, energetykę, przemysł i usługi z ich otoczenia, a także gospodarstwa domowe, czyli wszystkich Polaków. Wskaźniki obciążenia budżetów gospodarstw domowych w scenariuszach polityki klimatycznych (12 – 14,5% dla połowy gospodarstw) oznaczają utrwalenie na dziesięciolecia ubóstwa energetycznego na ogromną skalę. Rosnące obciążenia energetyczne dla przemysłu zagrażają rentowności działów odpowiedzialnych za prawie 40% wartości dodanej całego przemysłu i prawie 600 tys. miejsc pracy. Skutki dla Polski będą szczególnie wysokie ze względu na wyższy od średniej udział przemysłu w PKB, a także ograniczone możliwości ochrony przemysłu przed rosnącymi kosztami energii (m.in. aspekty społeczne) Polityka klimatyczna nie poprawi znacząco innowacyjności polskiej gospodarki, gdyż wymagać będzie stosowania technologii i urządzeń w dużej mierze z importu, przy malejącym udziale firm polskich w projektowaniu i rozbudowie energetyki, podczas gdy warunkiem rozwoju innowacyjności jest wypracowywanie i stosowanie własnych technologii i know-how.

Podsumowanie (2) Technologia CCS promowana przez politykę unijną jako środek dekarbonizacji energetyki węglowej i gazowej jest sprzeczny z ideą zrównoważonego rozwoju i ma małe szanse na zastosowanie w skali wielkoprzemysłowej. Obecnie jest jedynie pustym hasłem ułatwiającym wdrażanie polityki klimatycznej. Analizy krajowe oraz opinie europejskich środowisk gospodarczych wskazują, że obecne instrumenty ochrony konkurencyjności przemysłu w UE są niewystarczające Rozwój OZE i poprawa efektywności energetycznej były już w przeszłości i mogą być realizowane bez polityki redukcji CO2. System EU ETS nie wspiera innowacji, zachęca głównie do zamiany jednych technologii innymi, stymulując głównie rozwój energetyki gazowej i jądrowej. Jest też kluczowym czynnikiem wymuszającym wzrost cen energii, nie tylko elektrycznej. Rozważane mechanizmy kompensacyjne nie są w stanie znacząco ograniczyć negatywnych skutków dla Polski, gdyż łagodzą jedynie niektóre skutki bezpośrednie i to przez krótki okres czasu. W szczególności nie chronią przed wzrostem cen energii i ich destrukcyjnym wpływem na gospodarkę i poziom życia. Uniknięcie poważnych negatywnych skutków wymaga zmiany podejścia oraz stworzenie rzeczywiście elastycznych ram polityki UE dających szanse na dostosowanie celów i środków realizacji do warunków poszczególnych krajów. W szczególności konieczne jest odejście od traktowania systemu EU ETS jako obowiązkowego dla każdego kraju UE.