Terapia kolorami.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMPERAMENT.
Advertisements

Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Napięcie emocjonalne i stres
KANONY DOGOTERAPII.
Znaczenie i kompozycja koloru
Podstawy grafiki komputerowej
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
ŚMIECHOTERAPIA – śmiej się na zdrowie
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Bierny Odpoczynek.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
REMEDIUM DOTYK TWORZY JEDYNĄ WIĘŹ MIĘDZY NAMI A RZECZYWISTOŚCIĄ
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Bierny odpoczynek.
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Dzieciństwo jest snem rozumu
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
Integracja sensoryczna
Prezentacja multimedialna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Dobry kontakt z dzieckiem.
Aktywność w czasie ciąży – wpływ na organizm Matki i Dziecka
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Kolory w kodzie RGB i HEX
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ  Odpowiedni dobór kolorów to jeden z podstawowych elementów przygotowania dobrego projektu graficznego.
Sala Doświadczania Świata
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY?
Drzemka w ciągu dnia, czyli zdrowie i energia. Dlaczego drzemka w ciągu dnia jest tak ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka?
AKTYWNIE I ZDROWO.
Zdrowie prezentacja.
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Sposoby radzenia sobie ze stresem
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Terapia kolorami

Kolor nierozerwalnie łączy się z naszym życiem i jest nieodłącznym elementem naszego świata. Przez wieki różne kultury wykorzystywały wiedzę o kolorach do przywracania równowagi i harmonii w organizmie człowieka. Chromoterapia, czyli terapia kolorami, należy do najstarszych metod leczniczych na świecie.

Ojcem koloroterapii jest Avicenna ­ arabski filozof i lekarz żyjący w XI wieku. Uważał on, że właśnie kolor jest najważniejszym czynnikiem uzdrawiającym. W starożytności barwami i muzyką leczyli Pitagoras i ojciec medycyny ­Hipokrates.

Terapia z zastosowaniem kolorów, jest sztuką wprowadzania rozmaitych barw do organizmu ludzkiego w celu wzmocnienia zdrowia, równowagi i ogólnego dobrego   samopoczucia. Koloro terapia pomaga w niwelowaniu problemów, z którymi boryka się każdy organizm człowieka.

Chromoterapia jest metodą wspomagającą terapie wielu chorób, polegającą na wywoływaniu kolorem określonych reakcji w organizmie. Kolory w chromoterapii traktowane są jako energia. Człowiek na różny sposób postrzega ową energię, ponieważ na każdą barwę oko ludzkie i mózg reagują w odmienny sposób.

Kolory wpływają nie tylko na fizjologię, ale także na psychikę i samopoczucie człowieka. Zdarza się bowiem, że otoczenie danego koloru oddziałuje pozytywnie bądź negatywnie na emocje. Chromoterapia zakłada, że kolory mogą wyciszać, pobudzać, denerwować, a nawet dawać odczucie ciepła bądź zimna.

Oto kilka kolorów, które oddziaływają na nas leczniczo: Żółty : zmniejsza przemęczenie i stres pobudza i wzmacnia mięśnie  ożywia oraz pobudza umysł, rozszerza pole działania energii oraz likwiduje odrętwienie. działa na pamięć i sprawia, że jesteśmy radośni Jest to kolor słońca dodaje nam witalności i sił na resztę dnia

Czerwony dodaje energii, pobudza (u niektórych wywołuje agresję) przeciwdziała depresji i pomaga odzyskać sprawność umysłową  działa wzmacniająco na nasz organizm podnosi temperaturę naszego ciała

Pomarańczowy kojarzy się z optymizmem Pomarańczowy kojarzy się z optymizmem. Odbierany jest jako kolor niezwykle ciepły i bezpieczny. dodaje odwagi i wzmacnia równoważy ciało i psychikę. regeneruje i pobudza nas do działania.

Niebieski jest kolorem chłodnym. Ma działanie uspokajające i nasenne. wycisza i może wprowadzać nas w nastrój melancholii i przygnębienia. ułatwia zasypianie gromadzi energię, wycisza i koi nerwy. To kolor spokoju i ciszy.

Zielony to kolor nadziei. dodaje pewności siebie i uspokaja. oznacza harmonię i naturę symbolizuje życie i witalność. wprowadza w stan zrelaksowania i odprężenia

Preferowanie danych barw w ubiorze może sygnalizować o typie osobowości. Profesor Max Luscher, psycholog z uniwersytetu w Bazylei w Szwajcarii, opracował system analizy osobowości na podstawie upodobań kolorystycznych.

Typy osobowości w oparciu o upodobania kolorystyczne CZERŃ oznacza, że brak ci pewności siebie i niewykluczone, że jesteś zbyt niedojrzała jak na swój wiek BRĄZ wskazuje na upodobanie do wygodnego życia SZAROŚĆ świadczy o skłonnościach do samotności FIOLET oznacza upodobanie do rzeczy najlepszych, co niekiedy może prowadzić do arogancji wobec innych CZERWIEŃ oznacza, że działasz pod wpływem chwili i czasem bywasz nieczuła na problemy innych NIEBIESKI cenią osoby powolne, które nie lubią być pospieszane i mają skłonności do lenistwa FIOŁKOWY lubią osoby uczuciowe ŻÓŁTY wybierają osoby cieszące się życiem BIAŁY jest typowy dla osób zrównoważonych

Światło i kolor ma szczególne znaczenie w rewalidacji osób głęboko upośledzonych umysłowo. Wykorzystuje się je do regulowania poziomu pobudzenia dziecka. Dzieci ospałe, mało zainteresowane otoczeniem, o słabych możliwościach komunikacyjnych, pod wpływem barw stają się bardziej aktywne, ciekawe świata, łatwiej nawiązać z nimi kontakt. Dzieci nadpobudliwe i agresywne bardzo szybko można wyciszyć i uspokoić oddziałując na nie odpowiednim kolorem.

oddziaływanie na nie przy pomocy odpowiednio dobranych bodźców,    Celem chromoterapii, w procesie rewalidacji uczniów głęboko upośledzonych umysłowo, jest: pobudzanie zmysłów, oddziaływanie na nie przy pomocy odpowiednio dobranych bodźców, wyzwolenie aktywności własnej osoby poddanej tej terapii oraz ułatwienie kontaktu z nauczycielem.

Chcąc optymalnie zastosować metodę chromoterapii w rewalidacji uczniów głęboko upośledzonych umysłowo należy pamiętać, że ważne są następujące elementy: - odpowiednia atmosfera zajęć, - możliwość podejmowania decyzji przez uczniów, - indywidualne tempo, - odpowiedni czas trwania zajęć, możliwość powtarzania czynności, - rozmaitość bodźców, - odpowiednia opieka,

Terapia kolorami pozwala osobom niepełnosprawnym lepiej zrozumieć otaczający świat, pomaga uporządkować chaos odbieranych przez nich wrażeń

Podstawowa zasada zajęć chromoterapii to pełna akceptacja takiego sposobu odbierania proponowanych bodźców jaki wybrało sobie dziecko. Podczas tego typu zajęć należy akceptować dziecko takim jakim jest i nawet najprostsze możliwości zajmowania się czymś należy uznać za wartościowe. Zajęcia takie to też okazja do bliskiego kontaktu z terapeutą, umożliwiającego poznanie mowy ciała ucznia, która wielokrotnie jest jedyną formą wyrażania siebie i swoich emocji.

Celem zajęć terapii kolorami jest Stymulacja zmysłu wzroku poprzez oddziaływanie światłem o określonym natężeniu przy wybranym kolorze. Wzbudzanie aktywności pobudzając zmysły: dotyku, wzroku, węchu i słuchu. Stwarzanie warunków do odczuwania przez uczniów przyjemności, odprężenia, zadowolenia. .

    Zajęcia z  wykorzystaniem chromoterapii stymulują:       Rozwój potrzeby poznawczej, pobudzają wychowanka do własnej aktywności poznawczej Koncentrację uwagi dowolnej na materiale wzrokowym, słuchowym, dotykowym.    Rozwój komunikacji.     Rozwój emocjonalno-społeczny, (obserwuje się u dzieci potrzebę nawiązania bliskiego kontaktu z nauczycielem)   Działają wyciszająco i relaksująco na osoby z nadpobudliwością psychoruchową lub zaburzeniami zachowania.    Niwelują agresję  

    Sala do zajęć chromoterapii to pomieszczenie, w którym świadomie proponowane są bodźce o pierwszorzędnym znaczeniu dla uczniów, odbierane w przyjemnej atmosferze. Ważnym elementem jej wyposażenia jest układ 4 kolorowych lamp (czerwonej, niebieskiej, zielonej i żółtej) połączonych w zestaw z możliwością płynnej regulacji natężenia światła.

Sala Doświadczania Świata

W pracy z uczniami z głębokim upośledzeniem umysłowym najczęściej stosuje się barwne naświetlanie części lub całego ciała. Najczęściej stosowane barwy to: czerwona, żółta, zielona i niebieska. Zielony jest jedynym kolorem, który można stosować bez ograniczeń, natomiast czerwony jest kolorem, z którym należy obchodzić się bardzo ostrożnie, gdyż jego nadmiar może prowadzić do rozdrażnienia i irytacji.      Czas naświetlania poszczególnymi barwami średnio powinien wynosić od 5 do 20 minut.

Bibliografia: 1. Bonds Lilian Verner : Uzdrawiająca moc kolorów : co robić, by nasze ciało i psychika funkcjonowały w pełnej harmonii i zdrowiu Łódź : "Ravi" , cop. 1999 2. Gimbel Theo : Terapia kolorami. Białystok : Studio Astropsychologii , 2001 3. Kraaz von Rohr Ingrid : Leczenie kolorami. Warszawa : "Amber" , 2005 4. Maruszczak Marta : Świat w kolorze. [Chromoterapia - leczenie kolorami]. Twoje Dziecko 1997 nr 3 s.46-47

Prezentację przygotowała mgr Agnieszka Starosta