Interakcja człowiek – komputer UCD (user centred design)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Psychologia Zarządzania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Konstruktywizm w dydaktyce
TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Percepcja słuchowa.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Programowanie w środowiskach graficznych
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Interakcja człowiek – komputer GUI (graphical user interface)
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Systemy informatyczne mgr inż. Marek Malinowski Zespół Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Systemy informatyczne
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Interakcja człowiek – komputer Interfejs www
Systemy informatyczne wprowadzenie
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Systemy informatyczne
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Modele zachowań wyborczych
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Graficzny Interfejs Użytkownika
Proces przewodzenia i kontrolowania
Systemy neuronowo – rozmyte
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Interakcja człowiek – komputer UCD (user centred design) mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock

UCD (user centred design) Charakterystyki użytkownika Charakterystyki użytkownika - zagadnienia wybrane modele zachowań użytkownika przetwarzanie informacji przez człowieka podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów i uczenie się ruch i manipulacja błędy ludzkie emocje i odczucia zalecenia do projektowania interakcji

UCD (user centred design) Charakterystyki użytkownika – modele zachowań Modele zachowań użytkownika Interakcja człowiek-komputer jest funkcją ograniczeń psychologicznych i fizjologicznych związanych z możliwościami przetwarzania informacji Opracowane modele w różnym stopniu obejmują aspekty psychologiczne, informacyjne i społeczne i różna ich praktyczna przydatność do projektowania interfejsu użytkownika

Model Normana – podstawowy model HCI UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań Model opisuje ogólny mechanizm zachowań użytkownika Każde działanie można rozpatrywać w aspekcie wykonania (oddziaływania na otoczenie) ewaluacji (testowania czy działanie jest zgodne z oczekiwaniem) Model Normana – podstawowy model HCI

UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Normana Dwa konieczne warunki projektowe wg Normana odpowiednio zaprojektowana przestrzeń wykonania ułatwienia w formułowaniu celu ułatwienia w postrzeganiu stanu obecnego wsparcie dla określenia właściwej sekwencji działań prowadzenie w zakresie manualnego wykonywania działań odpowiednio zaprojektowana przestrzeń ewaulacji natychmiastowe potwierdzenie wyniku wykonanych działań łatwa w odbiorze forma sygnału potwierdzenia wykonania działań ułatwienia w interpretacji stanu po wykonaniu działań i określeniu „jak daleko” do stanu docelowego

UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Rasmussena

Model Rasmussena – model zachowań sterujących UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Rasmussena Model Rasmussena – model zachowań sterujących, opisuje ogólne zjawiska w procesie sterowania obiektem technicznym: (1) dynamikę zmian w interakcji z systemem (2) model uczenia się (adaptacji do otoczenia) przez nabywanie nowych zachowań Model Rasmussena – model zachowań sterujących

UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Rasmussena Zachowania sterujące, aby zachować system pod kontrolą, opierają się na trzech rodzajach aktywności: na odruchach na regułach na wiedzy Wszystkie trzy mogą być realizowane równolegle Dominujący rodzaj aktywności determinuje: charakter obciążenia psychicznego użytkownika oraz rodzaj, częstość i skutki popełnianych błędów.

UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Rasmussena

UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Rasmussena Zachowania sterujące, aby zachować system pod kontrolą, opierają się na trzech rodzajach aktywności: na odruchach na regułach na wiedzy mają także miejsce podczas pracy z komputerem, np. odruchy wciskanie przycisków myszy, klawiszy, przemieszczenie kursora reguły celowe wybory opcji menu, świadome ustalenie parametrów funkcji (drukowania) wiedza opracowanie nowej metody postępowania w nietypowej sytuacji, gdy występuje konieczność wnioskowania, kojarzenia faktów itp.

UCD – charakterystyki użytkownika Modele zachowań – model Rasmussena Wskazówki projektowe wg Rasmussena – wnioski z tabeli Głównie zadania oparte na odruchach (bo przy małym prawdopodobieństwie błędów zwiększamy niezawodność), mało zadań opartych na regułach, unikać zadań opartych na wiedzy Zadania oparte na regułach przenieść na poziom odruchów, wykorzystać automatyzację powtarzalnych czynności (np. makra, kreatory itp.), tworzyć systemy pomocy adekwatne do kontekstu sytuacyjnego Zadania oparte na wiedzy przenieść na poziom reguł poprzez wsparcie dla wizualizacji danych, interpretowania, wnioskowania i komunikowania się

UCD – charakterystyki użytkownika Przetwarzanie informacji przez człowieka Zapewnienie wysokiej użyteczności wymaga poznania ograniczeń psychologicznych, warunkujących łatwą i efektywną pracę użytkownika Dla wybranych charakterystyk psychologicznych wykorzystywane są klasyczne modele: Model Human Information Processor KLM GOMS Prawo Fitsa Percepcja, zmysły i pamięć modele opisujące reakcje motoryczne użytkownika

UCD – charakterystyki użytkownika Przetwarzanie informacji przez człowieka Model Human Information Processor – opisuje człowieka jako sekwencyjno-równoległy system przetwarzania informacji. Pozwala wskazać, na co trzeba zwracać uwagę w projekcie HCI, np. czas reakcji na sygnał, czas wysterowania czynności roboczych.

UCD – charakterystyki użytkownika Przetwarzanie informacji przez człowieka Percepcja i zmysły: wzrok, słuch, dotyk wzrok główny narząd zmysłu (odbiera ~80% informacji z otoczenia): wysoka czułość, wąski kąt widzenia, zdolność postrzegania ruchu, zdolność widzenia barw Słuch informacje uzupełniające o otoczeniu - odległość, kierunek, ruch; cechy dźwięku - głośność, częstotliwość, barwa dźwięku; parametry determinujące wykorzystanie kanału – pasmo 16Hz do `20 kHz (najlepsze 2,5 kHz), rozróżnianie pasma łatwiejsze dla niskich częstotliwości, szybki odbiór bodźca akustycznego (~0,2 s) dotyk polepsza kontakt z systemem, daje poczucie kontroli sterowania, bodźce odbierane są przez receptory temperatury, bólu, ciśnienia

UCD – charakterystyki użytkownika Przetwarzanie informacji przez człowieka

UCD – charakterystyki użytkownika Przetwarzanie informacji przez człowieka Mechanizm uwagi– dwa główne typy uwagi uwaga selektywna (wzrokowa i słuchowa) wydziela z otoczenia jeden z dostępnych sygnałów uwaga podzielona umożliwia wykonywanie naraz więcej niż jednego zadania albo jednocześnie (równolegle) albo poprzez częste przełączanie się między zadaniami, ale wykonując w danej chwili tylko jedną operację może przyczynić się do pogorszenia uzyskiwanych wyników, jeśli złożoność wykonywanych zadań przekracza możliwości człowieka

UCD – charakterystyki użytkownika Podejmowanie decyzji Czynniki wpływające na przebieg i wynik decyzji poziom wprawy i umiejętności doświadczenie motywacje aktualny stan psychofizyczny poziom zmęczenia Adekwatna ocena sytuacji wyjściowej warunkuje wysterowanie prawidłowej decyzji

UCD – charakterystyki użytkownika Uczenie się Aktywność poznawcza– dwa rodzaje uczenia się proceduralne nabywanie umiejętności, jak coś robić - praktyka deklaratywne nabywanie wiedzy o czymś (np. fakty, dane, modele) – teoria Ważne elementy procesu uczenia sie Rozumienie pojęć i reguł działania Zapamiętywanie danych, obiektów i relacji Nabywanie umięjetności motorycznych oraz automatyzacja zachowań

UCD – charakterystyki użytkownika Zalecenia do projektowania interakcji Strategia projektowania– pięć głównych zaleceń Odpowiednie wsparcie zadań roboczych zapewnij wsparcie zgodne z oczekiwaniami użytkownika Wykorzystanie silnych stron człowieka rozdziel zadania stosownie do znanych mocnych stron człowieka Uwzględnienie ograniczeń człowieka uwzględnij psychofizyczne ograniczenia użytkownika Zapewnienie przyjemności obsługi uwzględnij rolę czynników emocjonalnych, estetycznych Szerokie i wieloaspektowe spojrzenie na zachowania człowieka zachowania użytkownika ujmuj z różnych perspektyw

UCD – charakterystyki użytkownika Zalecenia do projektowania interakcji Odpowiednie wsparcie zadań roboczych – uwzględnij opis procesów pracy z podziałem na etapy opis potrzeb zadaniowych wynikających z organizacyjnych warunków realizacji zadania opis umiejętności i kwalifikacji użytkownika opis funkcji i rozwiązań stosowanych obecnie, które można przenieść do nowego systemu analizę zadaniową obejmującą zadania realizowane w sposób tradycyjny (poza systemem)

UCD – charakterystyki użytkownika Zalecenia do projektowania interakcji Wykorzystanie silnych stron człowieka

UCD – charakterystyki użytkownika Zalecenia do projektowania interakcji Uwzględnianie organiczeń człowieka

UCD – charakterystyki użytkownika Zalecenia do projektowania interakcji Zapewnienie przyjemności obsługi

UCD – charakterystyki użytkownika Zalecenia do projektowania interakcji Wieloaspektowe spojrzenie na zachowania człowieka