Czym odwrócić uwagę dzieci i młodzieży od „blasku świata”?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
BÓG OCZEKUJE WIERNOŚCI
Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno Nie kradnij Czcij ojca swego i matkę swoją Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną Nie zabijaj.
PRAWA CZŁOWIEKA.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Czym skorupka za młodu...”
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Autorski program nauczania religii w trzyletnim liceum
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz
„Rodzina chrześcijańska jest wezwana
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
dynamizm miłości w misji
Życie nastolatka.
Magdalena Zaborska kl. III, 16 lat Opiekun: Agata Rekiel Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mętowie adres: Mętów 124, Lublin 6 tel./fax. (81)
Aby człowiek był naprawdę człowiekiem…
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Poradnik szczęśliwej rodziny
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
Kwiecień 2014 r. Debata.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Debata pracowników szkoły
Edukacja chrześcijańska
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
Jan Paweł II - Papież Wolności
Cel priorytetowy : Cel priorytetowy : PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA WŚRÓD UCZNIÓW SP STARE KUROWO Cele szczegółowe:  Zapewnienie warunków sprzyjających.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE nr 6 ZAPEWNIAMY  Opiekę.  Wychowanie.  Uczenie się.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
WITAMY !!! Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Armii Krajowej w Elblągu MISTRZ uczeń klasy I.
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Przyjaciel najcenniejszy dar
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Dyrektor służby elżbieta bednarz
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
– Światło pośród ciemności
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

Czym odwrócić uwagę dzieci i młodzieży od „blasku świata”? Praca rodzica, nauczyciela i Zboru Elżbieta Bednarz

Żyjemy w czasach większych swobód, ale ograniczonej wolności wewnętrznej

Plan wystąpienia: 1. Rodzic – wychowanie 2. Nauczyciel – Przykład wiary - Zaangażowanie/pasja - Przekaz, treści i sposób prowadzenia - Czas poza szkółką

3. Zbór - Przykład - Forma dla dzieci i młodzieży – co oferuje? 4. Szkoła chrześcijańska

Wpływ rodzica na postępowanie i wybory dziecka Biblia: „Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości” - Prz 22,6 Wychowanie to praca, która przynosi rezultat Przykład wychowania: Mojżesz Daniel Proces wychowania /styl – M. Ziemska typologie postaw rodzicielskich.

Rozumna swoboda Obdarzenie dziecka zaufaniem. Swoboda, którą posiada dziecko - kontrolowana przez rodziców. Nie może być ona od razu całkowita, ale w miarę rozwoju i dorastania dziecka powinna być większa, aż do całkowitego usamodzielnienia.

Styl liberalny Styl liberalny - rodzice zostawiają swojemu dziecku całkowitą swobodę. Wychowanie niekonsekwentne. Wpojenie norm i zasad moralnych zaczyna się w tym systemie wychowania późno, opóźniony jest także proces socjalizacji dziecka.

Rodzice spełniają wszystkie marzenia i zachcianki dziecka. Rodzice są zaślepieni i nie widzą żadnych wad w swoim dziecku. Często brak zainteresowania rodzica dzieckiem, co będzie skutkować nieograniczoną swobodą dziecka.

Dziecko wychowywane w stylu liberalnym nie potrafi samo określić zasad postępowania czy reguł moralnych, które obowiązują w otaczającym je świecie. Dziecko takie będzie miało trudności w przystosowaniu się do nowych reguł panujących np. w przedszkolu, szkole, społeczeństwie.

Styl liberalny>Rodzice>Dzieci

Styl autorytatywny >Rodzice>Dzieci

Nauczyciel – przykład wiary >wolność w Chrystusie

Nauczyciel posiada duchowe przygotowanie Słowo Modlitwa

Nauczyciel jest drzewem, którego owoce są widoczne: Możemy nauczać trochę, mówiąc o tym, czego uczymy Możemy nauczać więcej, jeśli będziemy czynić, to o czym uczymy Możemy nauczać najwięcej, jeśli będziemy tacy, jak uczymy

PRZYWÓDCA Relacja z Bogiem Wzorzec Jezus Jest pośród swych ludzi Motywuje do wzrostu i służby PRZYWÓDCA Służy innym Kieruje ludzi w kierunku Boga Posłuszny Słowu Pomaga ludziom rozpoznać ich dary Opiekun

Mój nauczyciel = Mój pasterz - Daje mi to, czego potrzebuję - Prowadzi mnie do miejsca odpoczynku - Odnawia moja siłę - Prowadzi mnie po właściwych drogach Przeprowadza mnie przez ciemną dolinę śmierci i nie będę się lękać - Chroni mnie i pociesza - Przygotowuje dla mnie ucztę…

Nauczyciel - Zaangażowanie/pasja/autentyczność Film

Film – 2 przykład

Bądź sobą – nie oszukasz młodzieży!

Przekaz i sposób prowadzenia Metody podające Bierna aktywność Czynne zaangażowanie Metody aktywizujące

Nauczyciel – czas poza szkółką obozy; spotkania dodatkowe; misje; projekty; działania sportowe; formy.

Przykład: misje Gubin – Armia Zbawienia; Obóz dla uchodźców Szkoła Samuel – misje wśród potrzebujących w ośrodkach i na ulicy

Misje Film

Efekty: Rozwój wiary. Ukochanie Boga i drugiego człowieka /wiara=synteza życia/ Zachęcenie do zaangażowania w służbie. Przygotowanie do służby. Relacje.

Efekty: Zdrowo, właściwie spędzany czas. Dobre relacje z liderem i rówieśnikami. Nauka dobrego współzawodnictwa - kształtowanie charakteru – postaw. Przeciwdziałanie nieprawidłowo spędzanego czasu i w złym towarzystwie

Różne formy ewangelizacji/socjalizacji - rap film

Zmieniaj sposoby nauczania

Zorganizuj spotkanie rodzinne Przyprowadzanie młodych do Chrystusa. Przeciwdziałanie wykluczeniu społ. Uczenie postaw/prawidłowych zachowań. Socjalizacja, rozwijanie zdolności itp.. Bóg dawcą marzeń – Dzień Rodziny

Pobiegnij z nimi

Szkoła niedzielna - nauczanie Etap wczesnoszkolny - klasa III Blok: WOLNY CZAS DZIECKA BOŻEGO Telewizja czy wizja Internet pożyteczny ale też niebezpieczny Gry komputerowe czy planszowe (czas, treści, uzależnienie)

MODA CZY GRZECH (J. Szmaglińska) Topienie Marzanny – pogańskie tradycje Czy wszystkie zabawki są odpowiednie dla dziecka Bożego? Andrzejki, haloween - czy to zabawa?

Etap wczesnoszkolny - klasa II - Dziesięć Bożych zasad Skąd się wzięło dziesięcioro przykazań? Jest tylko jeden Bóg – I Przykazanie Nie czynimy obrazów Boga i nie kłaniamy się im – II Przykazanie Bóg jest Święty – szanujemy Jego Imię – III Przykazanie Niedzielę poświęcamy Panu- IV Przykazanie Kochamy swoich rodziców i opiekunów i jesteśmy im posłuszni - V Przykazanie Nie wyrządzamy krzywdy drugiemu człowiekowi- VI Przykazanie Mężowie, żony dochowują sobie wierności nawzajem – VII Przykazanie Nie zabieramy rzeczy cudzych – VIII Przykazanie Zawsze mówimy prawdę- IX Przykazanie Nie zazdrościmy innym – X Przykazanie

Gimnazjum: Tożsamość człowieka w Bogu Nie ulegaj presji świata, Bóg da Ci siłę Jesteś wyjątkowy w oczach Boga Zaspokojenie naszych pragnień jest w Bogu W Bogu liczy się czystość Nie wszystko, co słyszysz jest prawdą Wolność – to nie znaczy, że wszystko mi wolno

Podstawowe problemy okresu dojrzewania Wolność, a odpowiedzialność Komunikacja interpersonalna (przyjaciele, rodzina i nauczyciele) Autorytety w moim życiu

Bóg obdarzył nas wzrokiem i słuchem Czy każda muzyka, którą słucham jest dobra? Jaki wpływ ma na mnie telewizja? Czy wszystko, co czytam i przeglądam w internecie ma na mnie dobry wpływ?

Nowy program kl. III SP MODA CZY GRZECH (Joanna Szmaglińska) Topienie Marzanny – pogańskie tradycje Czy wszystkie zabawki są odpowiednie dla dziecka Bożego? Andrzejki, haloween czy to zabawa? WOLNY CZAS DZIECKA BOŻEGO (Jakub Wierzbicki) Telewizja czy wizja Internet pożyteczny ale też niebezpieczny Gry komputerowe czy planszowe (czas, treści, uzależnienie)

Zbór – co oferuje? Kościół dla dorosłych Kościół dla dzieci Kościół dla młodzieży Zaangażowanie w służbę

I pozostaje jeszcze… Szkoła chrześcijańska

Wizja Nasz wspólny cel to wszechstronny rozwój twojego dziecka, aby żyjąc w zgodzie ze Słowem Bożym brało odpowiedzialność za siebie i pozytywnie wpływało na życie innych.

Cel i misja Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości (Prz 22,6). Kształcenie chrześcijańskie, oparte na przesłaniu Słowa Bożego - proces polegający na prowadzeniu dziecka ku Bogu poprzez nauczanie, przykład i modlitwę.

Przedszkole i Szkoła Samuel Oferuje: Pomoc we właściwych wyborach Postawę nauczycieli /naśladowanie/ Kształcenie na wysokim poziomie

/Wysokie wyniki w testach zewnętrznych – SP /skala 1-9/ - tylko 4% szkół

B. wysoki poziom znajomości j B. wysoki poziom znajomości j. angielskiego – wynik egzaminu zewnętrznego – GIMN.

średni wynik dla Polski średni wynik dla Gimnazjum Samuel Porównanie średnich wyników egzaminów gimnazjalnych w latach 2012, 2013 i 2014 Rok 2012 2013 2014 średni wynik dla Polski 57,20% 58,00% 56,50% średni wynik dla woj. mazowieckiego 59,48% 60,56% 59,10% średni wynik dla Warszawy 66,86% 68,48% 68,00% średni wynik dla Pragi Południe 65,26% 66,92% 66,20% średni wynik dla Gimnazjum Samuel 77,62% 76,06% 78,30% tylko absolwenci Szkoły Podstawowej Samuel   85,14%

Relacje rodzina - szkoła równorzędni partnerzy w wychowaniu dzieci To tak Cię uczą w domu? Czy szkoła Ciebie tak uczy? odpowiedzialność za nauczanie i wychowanie chrz.dziecka RODZINA SZKOŁA zasięg i płaszczyzny oddziaływania

Istota chrześcijańskiego systemu opiekuńczo-wychowawczego ciepły, sprzyjający dzieciom klimat Organizacja środowiska wychowawczego, w którym dzieci czują się dobrze, mogą poznawać Boga, uczyć się Go kochać i stopniowo dorastają do …doskonałości. Różne formy organizacji życia dziecięcej społeczności Aktywne uczestnictwo dzieci Podmiotowe podejście do dzieci 48

Spójność działań szkoły i domu rodzinnego ku wychowaniu chrz. Wspólne zasady i cele wychowania chrześcijańskiej oparte na akceptacji oraz realizacji fundamentalnych wartości chrześcijańskich opartych na Biblii.

Cel edukacji i wychowania Równomierny i zrównoważony rozwój ucznia w sześciu dziedzinach: intelektualnej, duchowej, fizycznej, artystycznej, emocjonalnej i społecznej.

Wizja absolwenta Kształcimy dzieci, które w przyszłości będą miały pozytywny wpływ na społeczeństwo i Kościół ze względu na swoje posłuszeństwo Chrystusowi

Nie zgadzamy się z… Z wprowadzeniem świata magii, czarów, który posiada niszczący wpływ na stan duchowy i emocjonalny dziecka

Nie lansujemy mody i bogactwa

Jakie są Twoim zdaniem najmocniejsze strony szkoły? chrześcijański charakter szkoły edukacja z wartościami kameralny charakter szkoły: małe klasy i związane z tym indywidualne podejście do uczniów /ponad 50%/. Bardzo wysokie wyniki kształcenia

Inne powody: Chrześcijańskie wzorce języki obce – uczniowie b. dobrze znają język; udział w projektach międzynarodowych Atmosfera Bezpieczeństwo

Wnioski: Wolność prowadzi do niewoli! Czy pragniesz dla swojego dziecka życia za kratami?

Co możemy zrobić? – zespolić siły !!!

I na koniec…najważniejsze Kto daje wolność? Kto uwalnia z więzów? Piosenka / rap