Czym odwrócić uwagę dzieci i młodzieży od „blasku świata”? Praca rodzica, nauczyciela i Zboru Elżbieta Bednarz
Żyjemy w czasach większych swobód, ale ograniczonej wolności wewnętrznej
Plan wystąpienia: 1. Rodzic – wychowanie 2. Nauczyciel – Przykład wiary - Zaangażowanie/pasja - Przekaz, treści i sposób prowadzenia - Czas poza szkółką
3. Zbór - Przykład - Forma dla dzieci i młodzieży – co oferuje? 4. Szkoła chrześcijańska
Wpływ rodzica na postępowanie i wybory dziecka Biblia: „Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości” - Prz 22,6 Wychowanie to praca, która przynosi rezultat Przykład wychowania: Mojżesz Daniel Proces wychowania /styl – M. Ziemska typologie postaw rodzicielskich.
Rozumna swoboda Obdarzenie dziecka zaufaniem. Swoboda, którą posiada dziecko - kontrolowana przez rodziców. Nie może być ona od razu całkowita, ale w miarę rozwoju i dorastania dziecka powinna być większa, aż do całkowitego usamodzielnienia.
Styl liberalny Styl liberalny - rodzice zostawiają swojemu dziecku całkowitą swobodę. Wychowanie niekonsekwentne. Wpojenie norm i zasad moralnych zaczyna się w tym systemie wychowania późno, opóźniony jest także proces socjalizacji dziecka.
Rodzice spełniają wszystkie marzenia i zachcianki dziecka. Rodzice są zaślepieni i nie widzą żadnych wad w swoim dziecku. Często brak zainteresowania rodzica dzieckiem, co będzie skutkować nieograniczoną swobodą dziecka.
Dziecko wychowywane w stylu liberalnym nie potrafi samo określić zasad postępowania czy reguł moralnych, które obowiązują w otaczającym je świecie. Dziecko takie będzie miało trudności w przystosowaniu się do nowych reguł panujących np. w przedszkolu, szkole, społeczeństwie.
Styl liberalny>Rodzice>Dzieci
Styl autorytatywny >Rodzice>Dzieci
Nauczyciel – przykład wiary >wolność w Chrystusie
Nauczyciel posiada duchowe przygotowanie Słowo Modlitwa
Nauczyciel jest drzewem, którego owoce są widoczne: Możemy nauczać trochę, mówiąc o tym, czego uczymy Możemy nauczać więcej, jeśli będziemy czynić, to o czym uczymy Możemy nauczać najwięcej, jeśli będziemy tacy, jak uczymy
PRZYWÓDCA Relacja z Bogiem Wzorzec Jezus Jest pośród swych ludzi Motywuje do wzrostu i służby PRZYWÓDCA Służy innym Kieruje ludzi w kierunku Boga Posłuszny Słowu Pomaga ludziom rozpoznać ich dary Opiekun
Mój nauczyciel = Mój pasterz - Daje mi to, czego potrzebuję - Prowadzi mnie do miejsca odpoczynku - Odnawia moja siłę - Prowadzi mnie po właściwych drogach Przeprowadza mnie przez ciemną dolinę śmierci i nie będę się lękać - Chroni mnie i pociesza - Przygotowuje dla mnie ucztę…
Nauczyciel - Zaangażowanie/pasja/autentyczność Film
Film – 2 przykład
Bądź sobą – nie oszukasz młodzieży!
Przekaz i sposób prowadzenia Metody podające Bierna aktywność Czynne zaangażowanie Metody aktywizujące
Nauczyciel – czas poza szkółką obozy; spotkania dodatkowe; misje; projekty; działania sportowe; formy.
Przykład: misje Gubin – Armia Zbawienia; Obóz dla uchodźców Szkoła Samuel – misje wśród potrzebujących w ośrodkach i na ulicy
Misje Film
Efekty: Rozwój wiary. Ukochanie Boga i drugiego człowieka /wiara=synteza życia/ Zachęcenie do zaangażowania w służbie. Przygotowanie do służby. Relacje.
Efekty: Zdrowo, właściwie spędzany czas. Dobre relacje z liderem i rówieśnikami. Nauka dobrego współzawodnictwa - kształtowanie charakteru – postaw. Przeciwdziałanie nieprawidłowo spędzanego czasu i w złym towarzystwie
Różne formy ewangelizacji/socjalizacji - rap film
Zmieniaj sposoby nauczania
Zorganizuj spotkanie rodzinne Przyprowadzanie młodych do Chrystusa. Przeciwdziałanie wykluczeniu społ. Uczenie postaw/prawidłowych zachowań. Socjalizacja, rozwijanie zdolności itp.. Bóg dawcą marzeń – Dzień Rodziny
Pobiegnij z nimi
Szkoła niedzielna - nauczanie Etap wczesnoszkolny - klasa III Blok: WOLNY CZAS DZIECKA BOŻEGO Telewizja czy wizja Internet pożyteczny ale też niebezpieczny Gry komputerowe czy planszowe (czas, treści, uzależnienie)
MODA CZY GRZECH (J. Szmaglińska) Topienie Marzanny – pogańskie tradycje Czy wszystkie zabawki są odpowiednie dla dziecka Bożego? Andrzejki, haloween - czy to zabawa?
Etap wczesnoszkolny - klasa II - Dziesięć Bożych zasad Skąd się wzięło dziesięcioro przykazań? Jest tylko jeden Bóg – I Przykazanie Nie czynimy obrazów Boga i nie kłaniamy się im – II Przykazanie Bóg jest Święty – szanujemy Jego Imię – III Przykazanie Niedzielę poświęcamy Panu- IV Przykazanie Kochamy swoich rodziców i opiekunów i jesteśmy im posłuszni - V Przykazanie Nie wyrządzamy krzywdy drugiemu człowiekowi- VI Przykazanie Mężowie, żony dochowują sobie wierności nawzajem – VII Przykazanie Nie zabieramy rzeczy cudzych – VIII Przykazanie Zawsze mówimy prawdę- IX Przykazanie Nie zazdrościmy innym – X Przykazanie
Gimnazjum: Tożsamość człowieka w Bogu Nie ulegaj presji świata, Bóg da Ci siłę Jesteś wyjątkowy w oczach Boga Zaspokojenie naszych pragnień jest w Bogu W Bogu liczy się czystość Nie wszystko, co słyszysz jest prawdą Wolność – to nie znaczy, że wszystko mi wolno
Podstawowe problemy okresu dojrzewania Wolność, a odpowiedzialność Komunikacja interpersonalna (przyjaciele, rodzina i nauczyciele) Autorytety w moim życiu
Bóg obdarzył nas wzrokiem i słuchem Czy każda muzyka, którą słucham jest dobra? Jaki wpływ ma na mnie telewizja? Czy wszystko, co czytam i przeglądam w internecie ma na mnie dobry wpływ?
Nowy program kl. III SP MODA CZY GRZECH (Joanna Szmaglińska) Topienie Marzanny – pogańskie tradycje Czy wszystkie zabawki są odpowiednie dla dziecka Bożego? Andrzejki, haloween czy to zabawa? WOLNY CZAS DZIECKA BOŻEGO (Jakub Wierzbicki) Telewizja czy wizja Internet pożyteczny ale też niebezpieczny Gry komputerowe czy planszowe (czas, treści, uzależnienie)
Zbór – co oferuje? Kościół dla dorosłych Kościół dla dzieci Kościół dla młodzieży Zaangażowanie w służbę
I pozostaje jeszcze… Szkoła chrześcijańska
Wizja Nasz wspólny cel to wszechstronny rozwój twojego dziecka, aby żyjąc w zgodzie ze Słowem Bożym brało odpowiedzialność za siebie i pozytywnie wpływało na życie innych.
Cel i misja Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości (Prz 22,6). Kształcenie chrześcijańskie, oparte na przesłaniu Słowa Bożego - proces polegający na prowadzeniu dziecka ku Bogu poprzez nauczanie, przykład i modlitwę.
Przedszkole i Szkoła Samuel Oferuje: Pomoc we właściwych wyborach Postawę nauczycieli /naśladowanie/ Kształcenie na wysokim poziomie
/Wysokie wyniki w testach zewnętrznych – SP /skala 1-9/ - tylko 4% szkół
B. wysoki poziom znajomości j B. wysoki poziom znajomości j. angielskiego – wynik egzaminu zewnętrznego – GIMN.
średni wynik dla Polski średni wynik dla Gimnazjum Samuel Porównanie średnich wyników egzaminów gimnazjalnych w latach 2012, 2013 i 2014 Rok 2012 2013 2014 średni wynik dla Polski 57,20% 58,00% 56,50% średni wynik dla woj. mazowieckiego 59,48% 60,56% 59,10% średni wynik dla Warszawy 66,86% 68,48% 68,00% średni wynik dla Pragi Południe 65,26% 66,92% 66,20% średni wynik dla Gimnazjum Samuel 77,62% 76,06% 78,30% tylko absolwenci Szkoły Podstawowej Samuel 85,14%
Relacje rodzina - szkoła równorzędni partnerzy w wychowaniu dzieci To tak Cię uczą w domu? Czy szkoła Ciebie tak uczy? odpowiedzialność za nauczanie i wychowanie chrz.dziecka RODZINA SZKOŁA zasięg i płaszczyzny oddziaływania
Istota chrześcijańskiego systemu opiekuńczo-wychowawczego ciepły, sprzyjający dzieciom klimat Organizacja środowiska wychowawczego, w którym dzieci czują się dobrze, mogą poznawać Boga, uczyć się Go kochać i stopniowo dorastają do …doskonałości. Różne formy organizacji życia dziecięcej społeczności Aktywne uczestnictwo dzieci Podmiotowe podejście do dzieci 48
Spójność działań szkoły i domu rodzinnego ku wychowaniu chrz. Wspólne zasady i cele wychowania chrześcijańskiej oparte na akceptacji oraz realizacji fundamentalnych wartości chrześcijańskich opartych na Biblii.
Cel edukacji i wychowania Równomierny i zrównoważony rozwój ucznia w sześciu dziedzinach: intelektualnej, duchowej, fizycznej, artystycznej, emocjonalnej i społecznej.
Wizja absolwenta Kształcimy dzieci, które w przyszłości będą miały pozytywny wpływ na społeczeństwo i Kościół ze względu na swoje posłuszeństwo Chrystusowi
Nie zgadzamy się z… Z wprowadzeniem świata magii, czarów, który posiada niszczący wpływ na stan duchowy i emocjonalny dziecka
Nie lansujemy mody i bogactwa
Jakie są Twoim zdaniem najmocniejsze strony szkoły? chrześcijański charakter szkoły edukacja z wartościami kameralny charakter szkoły: małe klasy i związane z tym indywidualne podejście do uczniów /ponad 50%/. Bardzo wysokie wyniki kształcenia
Inne powody: Chrześcijańskie wzorce języki obce – uczniowie b. dobrze znają język; udział w projektach międzynarodowych Atmosfera Bezpieczeństwo
Wnioski: Wolność prowadzi do niewoli! Czy pragniesz dla swojego dziecka życia za kratami?
Co możemy zrobić? – zespolić siły !!!
I na koniec…najważniejsze Kto daje wolność? Kto uwalnia z więzów? Piosenka / rap